Jak już pisałem powyżej PKS Grodzisk Mazowiecki już jeździ zgodnie z nową umową ze stołecznym ZTM-em. W nowym kontrakcie PKS wprowadził do ruchu 50 szt. autobusów Solaris Urbino 12III + 5 szt. autobusów MAN NL293 Lion's City. O dziwo MAN-y normalnie można spotkać w DP na różnych liniach - ja spotkałem dzisiaj trzy sztuki na mojej linii 179, tj. 3902, 3904 i 3905 - przy czym ten ostatni zdefekował po godzinie 17-stej na Roentgena
Zanim jednak padł, udało mi się nim przejechać - prawie cały kurs z Ursynowa na Kabaty, a następnie go obfocić
Generalnie autobus - cudo, oczywiście dla mnie jako pasażera.
Jest cichy, silnik pracuje bardzo fajnie i w miarę cicho, autobus porusza się płynnie, nie szarpie, nic nie skrzypi i nie trzeszczy. Jest naprawdę komfortowo. Natomiast kierowcy narzekają na te autobusy, że mają za małego "kopa", ledwie się tym można rozpędzić do 70-tki i generalnie jest wołowaty. Cóż każdy może mieć inne zdanie
Zanim zaproszę Was do jego ciekawego wnętrza, chciałem jeszcze pokazać go od zewnątrz, a szczególnie jeden szczegół, przykuł moją uwagę. Otóż PKS zamówił sobie Solarisy bez pociętych blach, natomiast MAN-y mają blachy "pocięte" - nie wiem, czy PKS tak zamówił, czy MAN już tylko tak produkuje autobusy
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
A teraz - najciekawsze - wnętrze
1. Tak wygląda pulpit kierowcy, ekran po lewej to SIP R&G
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
Trzeba przyznać, że jego usytuowanie tutaj w MAN-ie jest bez zarzutu. Natomiast szkoda, że w Solarisach nie udało się tego jakoś zakamuflować w pulpicie. Tam też stoi taki monitor, stoi dokładnie w tym samym miejscu - obok pulpitu, ale jest niżej. Na szczęście monitor jest czytelny, więc nie powinno to jakoś sprawiać kłopotów.
2. Kabina kierowcy ... o dziwo jest zamknięta. Tak chciał ZTM
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
Na pewno znacie te autobusy u siebie i w większości przypadków kabina jest albo otwarta albo pół otwarta. Tutaj kierowca ma jednak całą przestrzeń, aż do drzwi przeznaczoną dla siebie
3. Przestrzeń pasażerska
- Jak spojrzymy na przód pojazdu, to w zasadzie nic szczególnego. Aczkolwiek należy pochwalić producenta za duuużą rzeźnię. W naszych warunkach to podstawa
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
W pierwszym rzędzie znalazł się półtorak. Jest to dosyć wygodne rozwiązanie, dzięki niemu przejście jest szersze
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
- A teraz popatrzmy na tył, tu jest ciekawie...
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
... jest ciekawie, bo ten autobus posiada wieżę. A na niej znalazło się miejsce do siedzenia. Trzeba jednak przyznać, że zrobiono to w dosyć nietypowy sposób
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
Dosyć nietypowo usytuowano również fotele tuż przed wieżą. Dwa fotele musiały być podwyższone ze względu na podest
Tu po prawej znajduje się jeden...
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
... a tu po prawej, od strony okna, drugi fotel
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
Powiem szczerze, że to nie jest szczęśliwe, ani praktyczne rozwiązanie. Tutaj człowiek siedzi.. na człowieku. Aż nie mogę wyobrazić pasażera, która albo spróbuje wspiąć się albo zejść z któregoś z tych foteli w czasie jazdy - jeszcze gdy obok ktoś siedzi
Ja tego już nie próbowałem
- Jeśli jednak, stojąc obok wspomnianej wieży, nieco obrócimy się w lewo, to zobaczymy prawdziwą nowość w Warszawie...
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
Na tym nie da się usiąść, bo to służy do ... stania i opierania się
https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 474609411/
Bardzo nietypowe rozwiązanie. Nie wiem jak przyjmą to warszawiacy.
Reasumując. Generalnie fajne autobusy. Szkoda, że tylko 5 sztuk. Na razie kursują, a ZTM nadal przeprowadza przetargi dla kolejnych ajentów. Zobaczymy jakie pojazdy pojawią w następnych kontraktach