[GOP] Przetargi Tramwajów Śląskich

Zamówienia publiczne realizowane przez organizatorów transportu publicznego i przewoźników.
Tigin

Post autor: Tigin »

Rumpel pisze:Miejmy nadzieje że nie mieli na myśli 15....
Ktoś kiedyś gdzieś twierdził, że niskacze miałyby jeździć m.in. na wyremontowanej 15, w końcu muchy na Zagórze też muszą mieć komfortowe warunki podróżowania :P

sphinx

Post autor: sphinx »

OPi pisze:Zwróćcie na fragment mówiący o procencie udziału niskiej podłogi. Czyli rozumiem, że mamy się szykować na kolejny model tramwaju PESy?
Raczej odmianę Twista z podłogą podwyższoną nad wózkami napędowymi.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Nie wykluczałbym też umowy licencyjnej z innym producentem na podzespoły lub wręcz cały wagon.

Mily

Post autor: Mily »

Rumpel pisze:Było pisane że mają być niskacze na Zagłębiu. Miejmy nadzieje że nie mieli na myśli 15....
W Zagłębiu pojawią się tylko na 15, tak poza tym na pewno trafią też na 20 a reszta zostanie rozdysponowana na 6,16 plus ewentualna linia Zawodzie - Brynów.

Awatar użytkownika
Max998
Posty: 394
Rejestracja: 2010-11-23, 16:41
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: Max998 »


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Pozostaje tylko pogratulować PESIE wygranej, czekamy na podpisanie kontraktu. No i pytanie co zaoferowała PESA ? Tramwaj z rodziny Swinga, czy Twist ? ;)

Awatar użytkownika
Burmistrz
Posty: 119
Rejestracja: 2012-07-28, 16:31
Lokalizacja: Pcim Dolny

Post autor: Burmistrz »

Raczej zmutowanego Twista- Swing nie nadaje się na tak krzywe torowisko.

Awatar użytkownika
Rumpel
Posty: 643
Rejestracja: 2010-12-31, 01:02
Lokalizacja: Czeladź Scorpio: 379 619km

Post autor: Rumpel »

Wątpie aby TŚ strzeliło sobie w kolano, i puściło pierwsze od ~ 13 lat funkiel nówki niska podłoga na krzywe torowisko. Raczej bd jeździć tam gdzie jest względna cywilizacja.

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex »

Odkopię, bo warto:
Jadą przetargi!
Przetarg na solówki:
  • 8 jednoczłonów jednokierunkowych
  • 2 jednoczłony dwukierunkowe
  • długość min. 13,5m
  • co najmniej 20%LF (liczyłem że będzie 100...)
Przetarg na 2 i 3 członowce
  • 27 dwuczłonów jednokierunkowych:
  • długość 22m-25m
  • co najmniej 60%LF (znowu - liczyłem na więcej)
  • 8 trójczłonów jednokierunkowych
  • długość 30m-32m
  • co najmniej 70%LF
Ja nie rozumiem po technicznemu, ale SSC podaje m.in.: że w wieloczłonach ma być klima, po raz pierwszy w TŚ (nie wiem co do jednoczłonów).

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper »

100% niskiej podłogi w taborze szynowym wpływa negatywnie na wszystko, i infrastrukturę, i tabor, i komfort podróżowania też na dobrą sprawę,

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Przemek »

Taaaaak, oczywiście. Wspinanie się prawie metr do góry po schodach w moderusach i innych protramach jest naprawdę bardzo komfortowe. :rotfl:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

Fachowcem nie jestem, więc do mnie nie Strzelajcie jeśli to napiszę - ale wydaje mnie się (tak na chłopski, prosty rozum), że są dwa największe problemy wagonów niskopodłogowych, które mają spory wpływ na torowisko. To jest konstrukcja wagonu a co za tym idzie rozłożenie ciężaru wagonu a także zastosowanie wózków stałych oraz ich zawieszenie.

Tramwaje Śląskie znakomicie rozwiązały problem, kupując zarówno Karliki jak i Pesy Twist - te wagony są "niskopodłogowe" (choć co prawda mają stopnie, ale niewielkie), ale jednocześnie mają wózki skrętne. Nie powinny one aż tak negatywnie wpływać na torowiska, szczególnie Twisty ;)

Popełnili by spory błąd gdyby skusili by się na wagony o konstrukcji zbliżonej do Skody 16T/19T tudzież Pesy Swing/Jazz.

Po za tym pisząc o tramwajach na Górnym Śląsku i w Zagłębiu - warto pamiętać, że to jest zupełnie inna komunikacja niż typowo miejskie tramwaje czy to w Warszawie, czy to we Wrocławiu, tudzież w innych miastach. ;)

Społeczeństwo Górnego Śląska starzeje się i TŚ widzą potrzebę zakupu większej ilości wagonów niskowejściowych. No i tak trzymać :)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper »

Szef dobrze prawi, nie chodzi tu tyle o masę, co właśnie o zawieszenie i sztywność konstrukcji niskopodłogowej, i dodatkowo największe zło, czyli brak rzeczywistej osi w zestawie kołowym, co powoduje dramatyczny wpływ na łuki

I nie popadajmy w skrajności, tramwaje nie dzielą się na konstale i niskopodłogowce ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Przemek »

No to pokażcie mi producenta tramwajów liczącego się na polskim rynku, który oferuje częściowo niskopodłogowe tramwaje, które nie są oparte na przestarzałej konstrukcji opierającej się na tramwajach Konstal 105Na sprzed 40 lat, a które produkowane są w takich samych masowych ilościach, jak wszelkiej maści Moderusy Beta.

PESA? Ma co prawda Twist Stepa, ale poza TŚ nigdzie one nie kursują. A nawet nie oferują takiego tramwaju w przetargach, tylko stawiają na w pełni niskopodłogowego Twista. A ten niestety przegrywa cenowo z Moderusem Beta, nie mającym już żadnej konkurencji w swojej kategorii.

Pisałem już to na łamach Transportnews, ale napiszę i tutaj. Tramwaj taki nie jest zaprojektowany wg wypracowanych przez lata przyzwyczajeń i zachowań pasażerów, tylko jest zaprojektowany tak, żeby był jak najtańszy w produkcji. Dlatego ¾ takiego tramwaju to fragmenty wagonów wywodzących się konstrukcyjnie od wyrobów chorzowskiego Konstalu sprzed prawie 40 lat. Gdyby było inaczej to Jego konstrukcja bardziej przypominałaby wagon 116Na - z niskim wejściem w drugich a nie jedynie w trzecich drzwiach, a pozostałe wejścia miałyby podłogę na wysokości około 65 cm nad główką szyny, z jednym z niskim stopniem. A więc byłby to tramwaj w większości średniopodłogowy, a nie w większości wysokopodłogowy. Wtedy też niewielka ilość niskiej podłogi nie byłaby aż tak dotkliwa bo wejście innymi drzwiami nie byłoby aż tak utrudnione.

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper »

To, że w polsce dalej prym wiodą Konstale to jedno, a to jaki wpływ mają niskopodłogowce na wszystko dookoła to drugie ;)

Przykład który sam podałeś - Twist Step od TŚ, jest wręcz idealny. Sam bardzo zdziwiłem się, gdy chodząc pod tym tramwajem zauważyłem rzeczywiste ośki miedzy kołami w członie niskopodłogowym, i było to bardzo pozytywne zaskoczenie. To, że nie jest on oferowany na szerszą skalę zdaje się być również winą przetargów, które to wydaje mi się że określają zazwyczaj % udział niskiej podłogi aniżeli zastosowanie rzeczywistych osi oraz w pełni ruchomych wózków. Więcej przykładów takiego taboru podać nie jestem w stanie, bo najnormalniej w świecie w temacie tramwajów aż tak nie siedzę, zawodowo zajmuje się jednak nieco większym taborem szynowym (tak dobrze to nie do końca taborem no ale mniejsza), ale z tego co pamiętam to w wózkach napędowych solaris chyba stosował rzeczywiste ośki, nie wiem jak wygląda zaś sprawa ich możliwości ruchów obrotowych względem samego pudła, tam chyba w usprężynowaniu 2-go stopnia stosowano flexi-coile a one zależnie od typu (zastosowanych stożków) pozwalają na różny stopień odchyłek, więc tutaj nie mam co wróżyć.

A tak podciągając nasze dywagacje o temat tegoż tematu (ta polszczyzna), obawiam się też że wpuszczenie czegokolwiek o gorszych właściwościach biegowych jak klasyczne wózki, które aktualnie są w każdym typie taboru na górnym śląsku, skończyłoby się rychłym końcem dla tych nówek ze względu na taki a nie inny stan torowiska w wielu miejscach naszej sieci ;)

PS: Tak teraz myślę, to chyba Citadisy mają jednak wózki toczne pozbawione klasycznych zestawów kołowych, ale z tego co pamiętam ich możliwości kursowania po naszych "szlakach" były i są dość mocno ograniczone do jedyne głównych arterii gdzie torowiska można określić mianem w miarę przyzwoitych ;) Ale tak jak mówię ja na tramwajach się nie znam więc jak gadam głupoty to niech mnie ktoś poprawi

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex »

Tego chyba się nikt nie spodziewał - Siemens złożył odwołanie od warunków przetargu na wieloczłony. Chcą pozbycia się wymogów co do długości minimalnej, zwiększenia wymogu długości maksymalnej dwuczłonów do 29m i dopuszczenia innych konstrukcji wózków.

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1518
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper »

O, ale by było ciekawie, domyślam się że ceną i tak polegną ale było by na prawdę ciekawie ;)

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex »

Widziałem spekulacje że mogą chcieć zaoferować coś w konsorcjum z rumuńską Astrą, wtedy cena (i niestety też jakość) polecą w dół.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 »

Z Siemensem jest to niebezpieczeństwo, że oni lubią pięknie obiecywać i robić super wizualizacje oferowanego taboru, wszyscy dostają orgazmu na widok obrazków - a potem przyjeżdża "smutna rzeczywistość". I nie koniecznie musi to mieć związek z Astrą. ;)

Mam jednak dziwne wrażenie, że bliżej by im było w konsorcjum z Newagiem. Newag też może produkować tramwaje. Ma nawet własną konstrukcję, której na razie nikt nie kupił ;)

kubex
Posty: 143
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex »

Jestem na telefonie więc nie podlinkuję ale ktoś od Siemensa "potwierdził" że to będzie Avenio. Dalej nie jestem pewien ale skoro zachwalają ich flagowy model to możliwe że jednak to nam dostarczą.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Przetargi”