Konstrukcja pojazdu a warunki pracy kierowcy

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Heh,Volvo też ma monopol ujednolicania taboru tyle,ze we Wrocławiu.A co do grodziskich Supero to czy wstzskie mają lewara,czy automata? i ilu biegową mają skrzynię biegów?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Adrian_ pisze:A co do grodziskich Supero to czy wstzskie mają lewara,czy automata? i ilu biegową mają skrzynię biegów?
PKS Grodzisk Maz. eksploatuje w komunikacji miejskiej (ZTM) w Warszawie, 33 Jelcze. Wszystkie są lewarami. Ile one mają przełożeń. Nie wiem. ;)

[ Dodano: 2006-03-30, 12:19 ]
Adrian_ pisze:Ciekaw jestem,czy poza silnikiem czymś jeszcze różni się od grodziskich Supero?
Dosłownie kilkoma detalami. Przede wszystkim zniknął jeden fotel z tylnego zwisu (rząd foteli nad silnikiem za trzecimi drzwiami). W normalnych 120MM/3 jest tam pięć foteli. A w ich 120MI są cztery. A w miejscu fotela jest podwyższenie i puste miejsce na bagaż.

Poza tym zainstalowano dodatkowy uchwyt na ścianę boczną, pomiędzy pierwszym a drugim rzędem foteli. Znacznie ułatwia to siadanie bądź wstawanie. ;)

Większa jest kratka boczna na tylnym zwisie. Poza tym są inne światła obrysowe górne.

Reszta bez zmian. :D

Stanowisko kierowcy się też za bardzo nie zmieniło :mruga:

_Tomasz

Post autor: _Tomasz »

J-31 pisze:A w miejscu fotela jest podwyższenie i puste miejsce na bagaż.
Gdzieś czytałem, że tam jest umieszczona pionowo chłodnica. Mogę się mylić...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tomaszekkk pisze:Gdzieś czytałem, że tam jest umieszczona pionowo chłodnica. Mogę się mylić...
To mozliwe, z całą pewnością jest tam jakieś urządzenie, które wymaga miejsca. ;)

Dziwny

Post autor: Dziwny »

Tomaszekkk pisze:Gdzieś czytałem, że tam jest umieszczona pionowo chłodnica. Mogę się mylić...
Jak żyję, prawie 23 lata, to z poziomą chłodnicą się nie spotkałem ;) O ile dobrze pamiętam w tym konkretnym przypadku chłodnica jest ustawiona wzdłuż a nie w poprzek pojazdu.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Dokładnie, Jelcze z 4 miejscami z tyłu mają chłodnicę zamiast 5. miejsca.
Pisali na Infobusie.

Kozik

Post autor: Kozik »

J-31 pisze:Kozik, a jak Myślisz, ile potrzeba czasu by młody, nowy kierowca, przyzwyczaił się do sprawnego prowadzenia M11 bez zgrzytów ?
W sumie do odnalezienia się za kółkiem M11 wystarczyło mi to co od czasu do czasu z doskoku sobie pojeździłem zanim dostałem posadę kierowcy. Ale jeśli chodzi o pełną sprawność..? Po miesiącu już czułem się doskonale i nie chciałem niczym innym poza M11 jeździć. Ale widzę że z perspektywy dwóch miesięcy to z każdym dniem lepiej mi wychodzi obcowanie w M11, umiem lepiej nawiązać z nim kontakt, znajdujemy wspólny język, poznaję potrzeby takiego M11 ;)
Adrian_ pisze:po 3 za ten zryw,kiedy rusza z przystanku
Ja zawsze bardzo się staram, ale jeszcze nigdy nie udało mi się zrobić zrywa przy ruszaniu z przystanku ;)
Adrian_ pisze:zaś po piąte za dźwięki silnika
Przeprowadziłem ostatnio bardzo dogłębne badania na temat odgłosu silnika M11. Otóż jest tylko jeden sposób na uzyskanie tego cudownego, klasycznego odgłosu wycia, po którym można poznać M11 nawet gdy go nie widać. Owy odgłos M11 wydaje gdy jedzie się na piątym biegu i utrzymuje dokładnie 1200rpm. Aby dźwięk był ładniejszy, bardziej wyrazisty i bardziej donośny trzeba jechać z górki na spadku na piątym biegu (tzw. hamowanie silnikiem) i wspomagając się hamulcem utrzymywać własnie 1200rpm. W ten sposób uzyskujemy klasyczny dźwięk M11, który jest muzyką dla każdego miłośnika tego rodzaju pojazdów ;)

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Ostatnio słyszałem,ze ponoć wozy na CNG mniej wyciągają prędkościowo od wozów np.Diesli.Czy jest to prawda? bo w zasadzie jak dla mnie w temacie rozwijanej prędkosci nie ma różnicy pomiędzy np.Vectem CNG i vectem zwykłym,ale podobno wozy na CNG są wolniejsze w czasie jazdy od zwykłych wozów.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Adrian_ pisze:ale podobno wozy na CNG są wolniejsze w czasie jazdy od zwykłych wozów.
Nawet jeśli, to w autobusach tego nie czuć.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

No nie powiedziałbym.Jechałem M11 na CNg i zwykłym,dieslowskim M11 i ten pierwszy osiągnął znacznie niższe prędkości od przeciętnego M11 by diesel.Tak więc jest chyba różnica? poza tym wozy na CNG mogą być wolniejsze,bo instalacja CNG je dociąża.

OZZY

Post autor: OZZY »

Poza tym z tego co pamiętam to CNG jest o wiele mniej kaloryczny niż ON więc nawet rekompensując to większym spalaniem nie osiągniemy tych samych wyników z CNG. Do tego dochodzą butle (jeśli 15l butla do nurkowania napełniona powietrzem do 200atm waży ~25kg to bardzo łatwo możemy sobie wyobrazić ile waży sam "zapas paliwa"), instalacja do rozpręzania tego gazu czy inne ustrojstwo. Tak więc na dzieńdobry osiągi spadają. Ale taka jest cena oszczedniejszych silników no chyba że bardzo lubimy AdBlue :]

Robson

Post autor: Robson »

OZZY pisze:no chyba że bardzo lubimy AdBlue :]
Tak z ciekawości co to jest to AdBlue??

ppln

Post autor: ppln »

Mocznik używany do filtrowania spalin (sobie więcej można na Infobusie czy innych poczytać, piszę z pamięci) Ciekawi mnie za to czy AdBlue trzeba każdorazowo wylewać?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:Mocznik używany do filtrowania spalin (sobie więcej można na Infobusie czy innych poczytać, piszę z pamięci) Ciekawi mnie za to czy AdBlue trzeba każdorazowo wylewać?
O, to tanie będzie jego użytkowanie… kierowca walnie sobie 2 ¯ubry, potem pójdzie do wlewu, wprowadzi wąż i upuści płyn eksploatacyjny… :D

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Skoro tak,to czy w autobusie na CNG silnik i układ napędzania napędzany jest przez gaz czerpany z instalacji CNG,czy sa specjalne oleje silnikowe do autobusów na CNG? wiem,że to głupie pytanie,ale ciekawi mnie to,czy można jednoczesnie stosowac CNG i olej napędowy.

Robson

Post autor: Robson »

Ja wiem że przy rozruchu wtryskiwane jest najpierw paliwo a dopiero po chwili przechodzi się na napęd gazowy. Ale to w silnikach benzynowych więc w dieslach może być inaczej.

voy

Post autor: voy »

Nie można stosować jednocześnie ON i CNG. Głównie dlatego że silnik w autobusach gazowych zawiera świece zapłonowe.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

A czy podczas jazdy autobusu na CNG zachodzi proces zamiany gazu na paliwo,czy autobus na CNG nie wydziela spalin,jak Diesel?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Adrian_ pisze:czy autobus na CNG nie wydziela spalin,jak Diesel?
Wydziela, ale nie truje.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Skoro już jesteśmy przy temacie napędzania autobusów na CNG,to jak zostaje zasygnalizowane kierowcy,że instalacja uległa awarii,bądź któryś z przewodów instalacji CNG się odłączył,czy też instalacja nieprawdłowo pracuje? poza tym,czy obciążenie autobusu butlą CNG ma wpływ na jego zużycie? i czy taka butla moze stanowić zagrożenie dla konstrukcji? bo w Inowrocławiu MPK zamontowało w swoich A1010M instalację CNG,która jak sie okazało była zbyt ciężka dla Medium i wozy te musiały przechodzić naprawę w Sanoku,po której zostały ponownie przystosowane do stanu sprzed założenia instalacji.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”