Kratownica - pytania i odpowiedzi

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
james206

Kratownica - pytania i odpowiedzi

Post autor: james206 »

Widzę, że mamy nowy dział, więc trzeba by coś napisać. :mruga: Od dawna nurtuje mnie kwestia kratownic, występujących w autobusach i na pewno trolejbusach. Co to jest dokładnie?? Czy występuje też w innych pojazdach KM i czy tylko w KM?? Czy i jeśli tak, jak jest to powiązane z podwoziem pojazdów?? Wiem, że powinienem to wiedzieć, ale każdy kierowca jakiego pytałem, miał własną jakże odmienną wizję tej części/elementu od swoich poprzedników, że mam już wodę w głowie. :D Poza tym może się to przydać początkującym, kiedy to trafi do archiwum. :)
Pozdrawiam,
Pszona®

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Kratownica jest jedna z części podwozia. Na kratownicy opiera sie w zasadzie konstrukcja autobusu. Jesli taka kratownica sie złamie, wtedy też autobus jest wysyłany do kasacji, gdyż jej rekonstrukcja jest raczej niemożliwa. Tak ogólnie rzecz biorąc tylko tye wiem nt. kratownicy i mam nadzieję, że niektórzy wyjaśnią to nieco bardziej obszernie :).

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Adrian_ pisze:esli taka kratownica sie złamie, wtedy też autobus jest wysyłany do kasacji, gdyż jej rekonstrukcja jest raczej niemożliwa.
Można próbować pospawać, wiedzą coś o tym w CWS-ie na Włościańskiej :)
Adrian_ pisze:Kratownica jest jedna z części podwozia.
Chyba nie tylko — jak w zimie jakiś Solaris się ubrudzi, to widać mu przez blachy kratownicę.

Robson

Post autor: Robson »

http://not-exist.net/~swift/www/autobus ... 458_41.jpg
Te odsłoniete elementy to kratownica. Najczęściej jej elementy tworzą trójkąt który w technice jest najmocniejszą formą/bryłą.

Damhan

Post autor: Damhan »

PszonaR pisze:Czy występuje też w innych pojazdach KM i czy tylko w KM??
Bez sensu...


Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Oczywiście nadwozie również składa się z kratownicy, poszycia zewnętrznego i wewnętrznego (np. tapicerki). Ale ogólnie rzecz biorąc termin "kratownica" jest stosowany w stosunku do podwozia. I tu odpowiadając na pytanie, jakie zadał kol. PrzonaR można stwierdzić wprost: kratownica jest to zasadnicza część podwozia pojazdu. Nazwa wzięła się od samej kostrukcji (przestrzenna, spawana z profili kwadratowych lub prostokątnych).
Adrian_ pisze:Jesli taka kratownica sie złamie, wtedy też autobus jest wysyłany do kasacji, gdyż jej rekonstrukcja jest raczej niemożliwa.
Naprawa kratownicy, jako całości jest możliwa ale tylko w wyspecjalizowanych zakładach..

Podi

Post autor: Podi »

Damhan pisze:Bez sensu...
Jest sens.
Czy występuje tylko w autobusach i trolejbusach, a także, czy występuje gdzieś poza km?

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Podi pisze:a także, czy występuje gdzieś poza km?
Nie jestem pewien, ale kratownica występuje chyba tylko w autobusach. W osobówkach nie zauważyłem, by pod podwoziem posiadały taką część.

Hannibal

Post autor: Hannibal »

:rotfl:

Idź pan już spać, bo takiego steku bzdur to ja dawno nie słyszałem...
I na przyszłość: Zastanów się 2 razy zanim coś napiszesz... :nuts: :shocked:

james206

Post autor: james206 »

Dziękuję bardzo za uświadomienie mnie. :P Niestety 'wizja' żadnego z moich znajomych kierowców się nie potwierdziła... :roll: Z tymi solarisami to rzeczywiście tak jest jak napisał Plocmaster tzn. jak się zabrudzi albo przymrozi blacha to 'szkielecik' prześwituje. ;) Teraz już wiem jak to fachowo nazwać. :P A co do interpretacji moich słów przez Podiego:
Podi pisze:Jest sens.
Czy występuje tylko w autobusach i trolejbusach, a także, czy występuje gdzieś poza km
To dokładnie, istotnie to miałem na myśli. Jeszcze raz dla Was wszystkich wielkie dzięki! :D :)
Ostatnio zmieniony 2006-10-23, 20:01 przez james206, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Shadow238
Posty: 3006
Rejestracja: 2006-10-22, 00:17
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Shadow238 »

PszonaR pisze:Niestety 'wizja' żadnego z moich znajomych kierowców się nie potwierdziła... :roll:
teraz bedziesz mógł im wytłumaczyć co to jest kartownica :P .przyznam się, że sam do końca nie wiedziałem, ale teraz już wiem :D .

"Kartownica" to jakaś maszyna do tasowania kart do gry czy coś w ten deseń? A tak na serio to stosujemy duże litery i kropki. ;) - mod. Damhan
Ostatnio zmieniony 2006-10-23, 14:59 przez Shadow238, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
204wras
Motorniczy
Motorniczy
Posty: 356
Rejestracja: 2006-06-02, 20:57
Lokalizacja: Wrocław Bronx

Post autor: 204wras »

O to teraz wiem co to jest za budka (widać tam kratownicę) koło mojego bloku na pętli (zrobiona prawdoodobnie z Ikarusa).

Filip_2691

Post autor: Filip_2691 »

Ostatnio w świerklanieckim Jelczu 120M z 1996 r. pękła kratownica, został odstawiony na prawie rok a pod koniec wakacji mechanicy z PKM wzięli się za spawanie tej kratownicy. Za niedługo powinien wyjechać :)

miut

Post autor: miut »

U dziwie się że opłaca się im spawać kratownice. Przecież ten wóz tak długo z nią nie pojeździ.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

miut pisze:U dziwie się że opłaca się im spawać kratownice. Przecież ten wóz tak długo z nią nie pojeździ.
Może po prostu PKM Świerklaniec ma braki taborowe i potrzebuje sprawnych wozów na liniach, dlatego go spawają. Oprócz tego remont kratownicy w 10-letnim Jelczu nie świadczy zbyt dobrze o wytrzymałości tych autobusów, ale jeśli remont ten ma sprawić, że ten Jelcz pojeździ jeszcze parę lat to czemu go nie remontować? (swoją drogą spawanie kratownicy trochę rąbnie PKM Świerklaniec w kwestii finansowej).

Filip_2691

Post autor: Filip_2691 »

PKM Świerklaniec ma za mało wozów na rezerwe bo przybyło ostatnio trochę linii to także ubyło też kilka wozów ;)

miut

Post autor: miut »

No w Gorzowie 120M przechodzą NG podczas którego wzmacniana jest konstrukcja kratownicy. Ale przypadku, gdzie łamała się kratownica nie było.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

miut pisze:No w Gorzowie 120M przechodzą NG podczas którego wzmacniana jest konstrukcja kratownicy. Ale przypadku, gdzie łamała się kratownica nie było.
Skoro kratownica jest wzmacniana w czasie remontu to nic dziwnego, że 120-stki w Gorzowie sie nie łamią. W przypadku wzmocnienia kratownicy pojeżdżą przynajmniej parę lat bez większych usterek. W przypadku świerklanieckiego #1415 kratownica pękła albo wskutek niedbałości o nią, albo też w wyniku przestarzałej konstrukcji :).

miut

Post autor: miut »

No ale jak na razie NG przeszło 510 i 505 a na hali stoi 508 i czeka na swą kolej.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”