Kratownica - pytania i odpowiedzi
Kratownica - pytania i odpowiedzi
Widzę, że mamy nowy dział, więc trzeba by coś napisać. Od dawna nurtuje mnie kwestia kratownic, występujących w autobusach i na pewno trolejbusach. Co to jest dokładnie?? Czy występuje też w innych pojazdach KM i czy tylko w KM?? Czy i jeśli tak, jak jest to powiązane z podwoziem pojazdów?? Wiem, że powinienem to wiedzieć, ale każdy kierowca jakiego pytałem, miał własną jakże odmienną wizję tej części/elementu od swoich poprzedników, że mam już wodę w głowie. Poza tym może się to przydać początkującym, kiedy to trafi do archiwum.
Pozdrawiam,
Pszona®
Pozdrawiam,
Pszona®
Kratownica jest jedna z części podwozia. Na kratownicy opiera sie w zasadzie konstrukcja autobusu. Jesli taka kratownica sie złamie, wtedy też autobus jest wysyłany do kasacji, gdyż jej rekonstrukcja jest raczej niemożliwa. Tak ogólnie rzecz biorąc tylko tye wiem nt. kratownicy i mam nadzieję, że niektórzy wyjaśnią to nieco bardziej obszernie .
Można próbować pospawać, wiedzą coś o tym w CWS-ie na WłościańskiejAdrian_ pisze:esli taka kratownica sie złamie, wtedy też autobus jest wysyłany do kasacji, gdyż jej rekonstrukcja jest raczej niemożliwa.
Chyba nie tylko — jak w zimie jakiś Solaris się ubrudzi, to widać mu przez blachy kratownicę.Adrian_ pisze:Kratownica jest jedna z części podwozia.
http://not-exist.net/~swift/www/autobus ... 458_41.jpg
Te odsłoniete elementy to kratownica. Najczęściej jej elementy tworzą trójkąt który w technice jest najmocniejszą formą/bryłą.
Te odsłoniete elementy to kratownica. Najczęściej jej elementy tworzą trójkąt który w technice jest najmocniejszą formą/bryłą.
Ja pokażę kilka zdjęć kratownicy
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-97251.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-100388.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-97365.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-97251.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-100388.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-97365.html
Oczywiście nadwozie również składa się z kratownicy, poszycia zewnętrznego i wewnętrznego (np. tapicerki). Ale ogólnie rzecz biorąc termin "kratownica" jest stosowany w stosunku do podwozia. I tu odpowiadając na pytanie, jakie zadał kol. PrzonaR można stwierdzić wprost: kratownica jest to zasadnicza część podwozia pojazdu. Nazwa wzięła się od samej kostrukcji (przestrzenna, spawana z profili kwadratowych lub prostokątnych).
Naprawa kratownicy, jako całości jest możliwa ale tylko w wyspecjalizowanych zakładach..Adrian_ pisze:Jesli taka kratownica sie złamie, wtedy też autobus jest wysyłany do kasacji, gdyż jej rekonstrukcja jest raczej niemożliwa.
Dziękuję bardzo za uświadomienie mnie. Niestety 'wizja' żadnego z moich znajomych kierowców się nie potwierdziła... Z tymi solarisami to rzeczywiście tak jest jak napisał Plocmaster tzn. jak się zabrudzi albo przymrozi blacha to 'szkielecik' prześwituje. Teraz już wiem jak to fachowo nazwać. A co do interpretacji moich słów przez Podiego:
To dokładnie, istotnie to miałem na myśli. Jeszcze raz dla Was wszystkich wielkie dzięki!Podi pisze:Jest sens.
Czy występuje tylko w autobusach i trolejbusach, a także, czy występuje gdzieś poza km
Ostatnio zmieniony 2006-10-23, 20:01 przez james206, łącznie zmieniany 2 razy.
teraz bedziesz mógł im wytłumaczyć co to jest kartownica .przyznam się, że sam do końca nie wiedziałem, ale teraz już wiem .PszonaR pisze:Niestety 'wizja' żadnego z moich znajomych kierowców się nie potwierdziła...
"Kartownica" to jakaś maszyna do tasowania kart do gry czy coś w ten deseń? A tak na serio to stosujemy duże litery i kropki. - mod. Damhan
Ostatnio zmieniony 2006-10-23, 14:59 przez Shadow238, łącznie zmieniany 1 raz.
Może po prostu PKM Świerklaniec ma braki taborowe i potrzebuje sprawnych wozów na liniach, dlatego go spawają. Oprócz tego remont kratownicy w 10-letnim Jelczu nie świadczy zbyt dobrze o wytrzymałości tych autobusów, ale jeśli remont ten ma sprawić, że ten Jelcz pojeździ jeszcze parę lat to czemu go nie remontować? (swoją drogą spawanie kratownicy trochę rąbnie PKM Świerklaniec w kwestii finansowej).miut pisze:U dziwie się że opłaca się im spawać kratownice. Przecież ten wóz tak długo z nią nie pojeździ.
Skoro kratownica jest wzmacniana w czasie remontu to nic dziwnego, że 120-stki w Gorzowie sie nie łamią. W przypadku wzmocnienia kratownicy pojeżdżą przynajmniej parę lat bez większych usterek. W przypadku świerklanieckiego #1415 kratownica pękła albo wskutek niedbałości o nią, albo też w wyniku przestarzałej konstrukcji .miut pisze:No w Gorzowie 120M przechodzą NG podczas którego wzmacniana jest konstrukcja kratownicy. Ale przypadku, gdzie łamała się kratownica nie było.