Manualna skrzynia w przegubowcach
Manualna skrzynia w przegubowcach
Czy istnieje możliwość zamontowania manualnej skrzyni biegów w autobusach przegubowych mających silnik umieszczony w członie B(pchacz)?
Istnieje taka możliwość, ale koszty tego są dość wysokie i jest to rozwiązanie niepraktykowane, wymaga to bowiem elektrycznie bądź pneumatycznie sterowanego sprzęgła, co na obecne czasy jest rozwiązaniem kosztownym i awaryjnym - przez cały pojazd i przegub należy przenieść przewody pneumatyczno-hydrauliczne lub elektryczne do urządzenia sterującego sprzęgłem (siłownik lub silnik elektryczny). Kolejną barierą jest przeniesienie i sterowanie wybierakiem. Mechaniczne połączenie jest niemalże niemożliwe ze względu na przegub. Może być zastosowane rozwiązanie elektroniczne gdzie położenie manetki zmiany biegów spowoduje uruchomienie siłowników wybierających kolejny bieg. Całość można porównać do półautomatu jeżeliby odjąć sterowanie sprzęgłem. Myślę, że problem sprowadza się do przegub: można, ale po co?