Drzwi wychylne

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

J-31 pisze:Takie same są drzwi - drugie odskokowo-przesuwne
Nie chcę otwierać nowego wątku na ten temat i nie widzę powodu przeprowadzania zbędnych dyskusji, więc zrobię małe OT w tym temacie, bo i tak wszyscy to przeczytają. No chyba, że ktoś widzi jednak wyraźną potrzebę przeniesienia tego do działu techniki Prawidłowa nazwa tych drzwi to WYCHYLNE. Określenie odskokowo-przesuwne odnosi się do takiego rodzaju drzwi jak np samochodach dostawczych. Zaś ten typ drzwi o którym pisze J-31 to drzwi wychylne. Taka jest prawidłowa nazwa tego patentu.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Amalio pisze:ten typ drzwi o którym pisze J-31 to drzwi wychylne. Taka jest prawidłowa nazwa tego patentu.
Amalio pisze:Prawidłowa nazwa tych drzwi to WYCHYLNE
No i co z tego?
Amalio pisze:Określenie odskokowo-przesuwne odnosi się do takiego rodzaju drzwi jak np samochodach dostawczych.
Prawie to samo, tylko że jest 1 płat i otwiera się je głównie ręcznie

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

plocmaster pisze:Prawie to samo, tylko że jest 1 płat i otwiera się je głównie ręcznie
To może zacznijmy mówić na trolejbus autobus? Przecież to prawie to samo...
Po za tym nie rozumiesz różnicy. Odskokowo-przesuwne są jak widać otwierane za pomocą prowadnic i takie drzwi również stosuje się w pojazdach KM. Więc nazywanie drzwi tak jak być powinno ma niebagatelne znaczenie, bo to dwa różne rodzaje.
Ostatnio zmieniony 2009-02-09, 22:54 przez Amalio, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

A ja się z Tobą zgodzę.
Amalio pisze:To może zacznijmy mówić na trolejbus autobus?
Wiesz, niektórzy już prawie to robią - na trolejbus ze spalinowym agregatem pomocniczym mówią duobus :diabeł: :rotfl:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Amalio pisze:Odskokowo-przesuwne są jak widać otwierane za pomocą prowadnic i takie drzwi również stosuje się w pojazdach KM. Więc nazywanie drzwi tak jak być powinno ma niebagatelne znaczenie, bo to dwa różne rodzaje.
Czemu to dwa różne rodzaje, skoro są otwierane tak samo?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

plocmaster pisze:Czemu to dwa różne rodzaje, skoro są otwierane tak samo?
Nie zamierzam się powtarzać. Myślałem, że zrozumiesz prosty przykład z trolejbusem, ale widać nie trafia to do Ciebie.
Odskokowo-przesuwne drzwi są otwierane za pomocą prowadnic, a wychylne za pomocą obrotowej rury napędzającej i przegubów.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Dobra, już zrozumiałem, są podobne, więc dlatego trzeba je inaczej nazywać

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Amalio pisze:Prawidłowa nazwa tych drzwi to WYCHYLNE.
Przyznam, że wszędzie (w handlu) słyszę określenie tego typu jako odskokowe (w przeciwieństwie do odskokowo-przesuwnych). Skąd wzięła się ta "prawidłowa" (wychylne) wersja?

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

Odskokowo-przesuwne są np. w Skodach 16T
,a wychylne - we wszystkich kartoflach i WrAs-ach.
Taki przykład z Wrocławia ;)
Ostatnio zmieniony 2009-02-11, 15:20 przez 9507, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

To czy w takim przypadku drzwiami odskokowo przesuwnymi, możemy nazwać, te stosowane, w 2. i 3. drzwiach wozów BVG?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To czy w takim przypadku drzwiami odskokowo przesuwnymi, możemy nazwać, te stosowane, w 2. i 3. drzwiach wozów BVG?
To jeszcze zależy o których konkretnie pojazdach piszemy, ale w przypadku niektórych autobusów, zdaje się, że one są też wychylne.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Kol. Matlikowi chodzi zapewne o SU z drzwiami Ventura.
9507 pisze:Odskokowo-przesówne są np. w Skodach 16T
Tak a w innych są odskokowo-przesuwne :mruga:

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Te jednoczłonowe?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

maly_miki pisze:Skąd wzięła się ta "prawidłowa" (wychylne) wersja?
Pod taką nazwą zostało to opatentowane:
"Drzwi wychylne, lub wychylna klapa do pojazdów publicznej lokalnej komunikacji pasażerskiej"
I tu kawałek o konstrukcji:
"Wynalazek odnosi się do drzwi wychylnych, lub wychylnej klapy, do pojazdów publicznej, lokalnej
komunikacji pasażerskiej, z co najmniej jednym skrzydłem, które jest zamocowane za pomocą elementu
nośnego, usytuowanego na równoległej do drzwi wychylnych obrotowej rurze napędzającej, połączonego ze
skrzydłem, poprzez co najmniej jeden przegub płaski."
I dalej:
"W znanych drzwiach wychylnych o takiej konstrukcji, element nośny składa się na ogół z ramy nośnej
z rurą nośną, która przebiega w kierunku pionowym równolegle do skrzydła drzwi wychylnych i na obu
końcach przyłączona jest przegubowo do skrzydła drzwi wychylnych, przez przeguby płaskie o pionowej osi
obrotu. Na rurze nośnej są na stałe zamocowane dwa ramiona nośne, leżące w różnych płaszczyznach
poziomych. Ramiona nośne są w danym przypadku połączone z zamknięciem siłowym z rurą napędzającą,
poprzez obejmy zaciskowe."

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Mam dwa pytanka.
1. Mógłbyś zdradzić źródło?
2. Nie masz wrażenia, że ten opis pasuje również do standardowych drzwi?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

u2w pisze: 1. Mógłbyś zdradzić źródło?
¬ródłem jest przetłumaczony na język Polski przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej "Europejski Biuletyn Patentowy"
Link pod którym krył się ów dokument niestety nie działa, a opis mam na dysku.
u2w pisze:2. Nie masz wrażenia, że ten opis pasuje również do standardowych drzwi?
Normalne czyli jakie? W każdym razie nie mam takiego wrażenia, bo do dyspozycji mam pełny opis patentu jak i dołączone do niego rysunki, które ukazują drzwi otwierane na zewnątrz. Po za tym jak sama nazwa patentu wskazuje - dotyczy to także klap luków bagażowych, a nie stosuje się jakichkolwiek które by się otwierały do środka ( jeżeli o takie normalne drzwi Ci chodziło ).

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Amalio pisze:W każdym razie nie mam takiego wrażenia, bo do dyspozycji mam pełny opis patentu jak i dołączone do niego rysunki, które ukazują drzwi otwierane na zewnątrz.
No to wybrałeś akurat fragment, który pasuje zarówno do drzwi takich i takich.
Amalio pisze:¬ródłem jest przetłumaczony na język Polski przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej "Europejski Biuletyn Patentowy"
Tutaj okazuje się, że sprawcą całego zamieszania jest tłumaczenie. Te drzwi po angielsku nazywają się "out swing". No i trafnych tłumaczeń można by pewnie dać kilka. Ja spotykam się tylko z nazwą "odskokowe" i prawdę powiedziawszy jest to dużo trafniejsze określenie (w angielskim jest brak tak trafnego odpowiednika, stąd to out swing), bo dość wiernie oddaje działanie tych drzwi.
Coby trochę przybliżyć temat i wyjaśnić tym, którzy nie do końca się wyznają w typach lub mają problem z ich identyfikacją załączyłem poniżej trzy animowane gify wraz z ich angielskim nazewnictwem. Każdy może sobie sam spróbować sił przy tłumaczeniu ;)


poniżej drzwi typu "plug sliding"
Obrazek

poniżej drzwi typu "out swing"
Obrazek

poniżej drzwi typu "inward gliding"
Obrazek

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Amalio pisze:Normalne czyli jakie?
Standardowe - nie "normalne". Standardowe czyli otwierajace sie do srodka (nieharmonijkowe).
Amalio pisze:...nie mam takiego wrażenia, bo do dyspozycji mam pełny opis patentu jak i dołączone do niego rysunki,
Ty masz, my nie.
maly_miki pisze:wybrałeś akurat fragment, który pasuje zarówno do drzwi takich i takich.
...czyli nie tylko ja mam takie wrazenie ;)
maly_miki pisze:Te drzwi po angielsku nazywają się "out swing". No i trafnych tłumaczeń można by pewnie dać kilka.
Dla "out swing" IMO najblizszym tlumaczeniem jest wlasnie "wychylne na zewnatrz". Mimo powszechnego stosowania nazwy odskokowo-przesuwne drzwi takie ani nie odskakuja ani sie nie przesuwaja jak w dostawczakach na przyklad ;)
W sumie jednak coby nie gadac nie spowodujemy zmiany terminologii...

maly_miki

Post autor: maly_miki »

u2w pisze:Dla "out swing" IMO najblizszym tlumaczeniem jest wlasnie "wychylne na zewnatrz". Mimo powszechnego stosowania nazwy odskokowo-przesuwne drzwi takie ani nie odskakuja ani sie nie przesuwaja jak w dostawczakach na przyklad
No tutaj właśnie następuje nieporozumienie. Odskokowe (czy wychylne) to "out swing", a odskokowo-przesuwne (czyli jak to stwierdziłeś - takie jak w dostawczakach) to "plug sliding".
Weź no zobacz na gify jakie umieściłem dwa posty wcześniej, bo już chyba jaśniej się tłumaczyć nie da.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nie no ja myślę, że po części wszyscy mają rację, ale nawet na powyższych animacjach - zresztą całkiem niezłych ;) - doskonale widać spore różnice w poruszaniu się skrzydeł drzwi (czy jak kto woli płatów drzwiowych).

I warto uwzględnić postulat Amalio, by - pomijając już wymiar konstrukcyjny sposobu otwierania się drzwi - i rozróżniać jednak drzwi wychylne od odskokowo przesuwnych. ;)

Myślę, że nie trzeba być specjalistą, by na ocznie zobaczyć różnicę ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”