Napęd szynobusu.
Napęd szynobusu.
Interesuje mnie kilka spraw związanych z systemem napędu szynobusu, mianowicie zmiana kierunku jazdy. Na przykładzie szynobusu SA109, w którym skrajne wózki są napędowe i każdy z nich posiada silnik spalinowy i automatyczną skrzynię biegów z hydraulicznym przetwornikiem momentu obrotowego. Teraz pare związanych z tym pytań:
-przy jeździ w dowolnym kierunku, któryś zespół napędowy pracuje jakby na wstecznym biegu. Czyli powinna być jakaś przekładnia zmieniająca kieunek obrotów, żeby silnik i skrzynia przekazywała napęd. Powinno więc być po pięć biegów w każdym kierunku, jak to jest realizowane?
-co w przypadku awarii np. jednego silnika, czy szynobus może poruszać się na jednym silniku w obie strony?
-w przypadku ww. awarii, czy trzeba odłączać wał napędowy nieprawnego zespołu napędowego? (wiadomo że skrzynia automatyczna nie może pracować bez smarowania).
-przy jeździ w dowolnym kierunku, któryś zespół napędowy pracuje jakby na wstecznym biegu. Czyli powinna być jakaś przekładnia zmieniająca kieunek obrotów, żeby silnik i skrzynia przekazywała napęd. Powinno więc być po pięć biegów w każdym kierunku, jak to jest realizowane?
-co w przypadku awarii np. jednego silnika, czy szynobus może poruszać się na jednym silniku w obie strony?
-w przypadku ww. awarii, czy trzeba odłączać wał napędowy nieprawnego zespołu napędowego? (wiadomo że skrzynia automatyczna nie może pracować bez smarowania).
Tylko kolzamowskie pojazdy są dużo prostsze konstrukcyjnie, nie wiem które masz na myśli, ale w tym wypadku też powinno być jakieś sprzęgło odłączające skrzynię biegów od wału, żeby to wszystko się niepotrzebnie nie kręciło.
A jak już jesteśmy przy pojazdach kolamowskich to w drezynach WM15 i WM10 też powinny być jakieś nawrotniki. Wiadomo przecież że tam są zwykłe skrzynie w ciężarówek Jelcz i Star.
A jak już jesteśmy przy pojazdach kolamowskich to w drezynach WM15 i WM10 też powinny być jakieś nawrotniki. Wiadomo przecież że tam są zwykłe skrzynie w ciężarówek Jelcz i Star.
Np. SN81. http://rail.phototrans.eu/14,36021,0.htmlsiekierowy pisze:nie wiem które masz na myśli
Ten cud techniki jest akurat prostszy konstrukcyjnie niż budowa cepa. Tutaj każdy wagon ma swój silnik i skrzynię.
http://www.youtube.com/watch?v=qtKkPP653bE
http://www.youtube.com/watch?v=qtKkPP653bE