Pantograf w trolejbusie
Pantograf w trolejbusie
Witam. Może to banalne, ale na jakiej zasadzie pałąki w trolejbusie trzymają się trakcji? Na zasadzie elektromagnetycznej?
Jeżeli ci to pomoże to wejdz tu :
http://www.transportszynowy.pl/siectramtrol.php
Tam masz prawie wszystko wyjaśnione Pozdrawiam
http://www.transportszynowy.pl/siectramtrol.php
Tam masz prawie wszystko wyjaśnione Pozdrawiam
"Pały", bo tak się przynajmniej w Tychach na nie mówi są zamontowane na dosyć mocnych sprężynach. To one dociskają głowicę do drutu jezdnego. A to, że nie spadają na boki zawdzięczamy wkładkom, czyli niewielkim trapezom z wyżłobieniem półokrągłym przez całą długość. Płaską stroną są one 'osadzone' w głowicy, a strona z wyżłobieniem przesuwa się po drucie. Sznurki są po to, by w razie "pałowania', lub jak kto woli strącenia tyczek z drutu jezdnego można było je z powrotem w szybkim czasie odpowiednio ustawić, i nie wchodzić na wóz bez potrzeby.
Jak przejeżdzasz przed taką zwrotnicą z poborem prądu ("na gazie), to poprowadzi na wprost. Jeśli przejedziesz bez poboru prądu, to przestawi się na skręt.Tu masz dokładniej wyjaśnione:
http://transportszynowy.pl/zwrotnicetra ... .php#sanki
http://transportszynowy.pl/zwrotnicetra ... .php#sanki
Uściślając, przez samą zwrotnicę należy przejeżdżać bez poboru prądu. ¯eby przełączyć sobie zwrotkę, należy na impulsatorze przejechać z prądem lub bez, z prądem jeśli chcemy ją załączyć a bez prądu jeśli nie załączamy. Na słupie którymś w okolicy jeśli nie załączyliśmy nie powinno się nic pojawić, a jeśli zwrotnica została załączona powinno się zaświecić światło. Chyba nic nie pokręciłem
Generalnie zwrotnice starego typu posiadają iglice ustawione w pozycji neutralnej(najczęściej na wprost) i taki kierunek pokonuje się bez prądu(kierowca puszcza gaz na tzw. impulsatorze). W przypadku przejechanie przez impulsator "z prądem" następuje dopływ prądu do cewki i zmienia się położenie iglicy. Po przejechaniu przez nie głowicy pałąków pod wpływem sprężyn iglice wracają do pozycji neutralnej. W zwrotnicach nowego typu na słupie zainstalowany jest wyświetlacz który wskazuje aktualne położenie zwrotnicy( <lewo> w prawo, jest też kropka która oznacza np. awarię). Jeśli kierowca widzi że aktualne położenie iglic mu nie pasuje po prostu naciska przycisk na pilocie i za pomocą drogi radiowej przestawia zwrotnice na żądany kierunek. To chyba tyle odnośnie tego skąd kierowca wie co jak jest ustawione