Pantograf w trolejbusie

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
dj_rychu

Pantograf w trolejbusie

Post autor: dj_rychu »

Witam. Może to banalne, ale na jakiej zasadzie pałąki w trolejbusie trzymają się trakcji? Na zasadzie elektromagnetycznej?

JELCZU85

Post autor: JELCZU85 »

Jeżeli ci to pomoże to wejdz tu :

http://www.transportszynowy.pl/siectramtrol.php

Tam masz prawie wszystko wyjaśnione ;) Pozdrawiam

kilof

Post autor: kilof »

"Pały", bo tak się przynajmniej w Tychach na nie mówi są zamontowane na dosyć mocnych sprężynach. To one dociskają głowicę do drutu jezdnego. A to, że nie spadają na boki zawdzięczamy wkładkom, czyli niewielkim trapezom z wyżłobieniem półokrągłym przez całą długość. Płaską stroną są one 'osadzone' w głowicy, a strona z wyżłobieniem przesuwa się po drucie. Sznurki są po to, by w razie "pałowania', lub jak kto woli strącenia tyczek z drutu jezdnego można było je z powrotem w szybkim czasie odpowiednio ustawić, i nie wchodzić na wóz bez potrzeby.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

kilof pisze:Sznurki są po to, by w razie "pałowania', lub jak kto woli strącenia tyczek z drutu jezdnego
Raczej wypałowania.

kilof

Post autor: kilof »

Jeden kij. Jak powiedzą że pałowałeś, czy tam wypałowałeś to i tak Ci będzie wstyd.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

A tak z ciekawości, to skąd kierowca wie, jak jest przestawiona "sieciowa zwrotnica", skoro jej nie widać gołym okiem? Są jakieś sygnalizatory?

ppln

Post autor: ppln »

Zdaje się, że przestawia się sama w zależności od tego czy wjedzie na nią z prądem lub bez prądu (jak w zwrotnicach ze sterowaniem "saneczkowym", które podobno jeszcze się w Bydgoszczy zdarzają). Więc jakakolwiek sygnalizacja nie jest potrzebna bo zwrotnica i tak przestawi się w żądanym kierunku.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Nie rozumiem. :diabeł:

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Jak przejeżdzasz przed taką zwrotnicą z poborem prądu ("na gazie), to poprowadzi na wprost. Jeśli przejedziesz bez poboru prądu, to przestawi się na skręt.Tu masz dokładniej wyjaśnione:
http://transportszynowy.pl/zwrotnicetra ... .php#sanki

kilof

Post autor: kilof »

Uściślając, przez samą zwrotnicę należy przejeżdżać bez poboru prądu. ¯eby przełączyć sobie zwrotkę, należy na impulsatorze przejechać z prądem lub bez, z prądem jeśli chcemy ją załączyć a bez prądu jeśli nie załączamy. Na słupie którymś w okolicy jeśli nie załączyliśmy nie powinno się nic pojawić, a jeśli zwrotnica została załączona powinno się zaświecić światło. Chyba nic nie pokręciłem :)

Citadis

Post autor: Citadis »

Generalnie zwrotnice starego typu posiadają iglice ustawione w pozycji neutralnej(najczęściej na wprost) i taki kierunek pokonuje się bez prądu(kierowca puszcza gaz na tzw. impulsatorze). W przypadku przejechanie przez impulsator "z prądem" następuje dopływ prądu do cewki i zmienia się położenie iglicy. Po przejechaniu przez nie głowicy pałąków pod wpływem sprężyn iglice wracają do pozycji neutralnej. W zwrotnicach nowego typu na słupie zainstalowany jest wyświetlacz który wskazuje aktualne położenie zwrotnicy( <lewo> w prawo, jest też kropka która oznacza np. awarię). Jeśli kierowca widzi że aktualne położenie iglic mu nie pasuje po prostu naciska przycisk na pilocie i za pomocą drogi radiowej przestawia zwrotnice na żądany kierunek. To chyba tyle odnośnie tego skąd kierowca wie co jak jest ustawione ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

shakkie, nie chodziło mi o tramwaje, a tym bardziej o zwrotnice na podczerwień. Ja wiem sporo o sieci tramwajowej, ale chciałem się dowiedzieć o trolejbusach. :lol:

A ppln,kilof i Citadis dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi. (Gdybym mógł, dałbym pochwałę, ale ja nie rozpocząłem tego wątku) ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”