"Podwójne" szyny na wiaduktach

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
lemba

"Podwójne" szyny na wiaduktach

Post autor: lemba »

Witam. Nie wiem czy trafiłem z działem, ale od zawsze zastanawiało mnie to, że na wiaduktach kolejowych zamiast 2 szyn dla jednego toru są ich 4, z tym że te 2 dodatkowe są w węższej skrajni i połączone ze sobą w jakiś sposób na końcach. Czy to ma jakieś zadanie czy jest tylko po to, żeby było?

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

To jest dodatkowe zabezpieczenie przed pęknięciem szyny, czy jakoś tak. Na mostach i wiaduktach mróz chwyta bardziej.

NL283

Post autor: NL283 »

Nie. To są odbojnice. Jak pociąg się wykolei to dzięki temu się jeszcze potoczy za most, a potem można bezpiecznie ewakuować/ <b>poprostu</b> żeby się nie wykoleił i nie uszkodził wiaduktu

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Hm... Jak to działa, że pociąg się dzięki tym "środkowym" szynom nie wykolei?

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

Szpecem nie jestem ale wg mnie NL283 ma nieco racji, te dodatkowe szyny trzymają koła uniemożliwiając większe ruchy osi na boki:
Obrazek
Coś podobnego stosuje się też na ciaśniejszych zakrętach.

Chociaż jak ta patrze po zdjęciach to te wewnętrzne szyny są dość oddalone od szyny właściwej...

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Chodzi pewnie o to, by po wykolejeniu pojazd np. nie odskoczył gdzieś na bok, np. na sąsiedni na moście tor czy do rzeki (koła, które wyskoczą na międzyszynie zostaną zatrzymane przez odbojnice). Natomiast zwiększona szerokość między odbojnicami a szynami zapewne ma też (może nawet głównie) na celu to, co napisał KKS.

Jako ciekawostkę można podać, że system "trzech szyn" na jedno koło toczne był bardzo popularny wśród kolejek lekkich i zwykle niepublicznych, np. folwarcznych (Rędzińska Kolej Folwarczna we Wrocławiu) czy tych służących za transport do- lub międzyzakładowy (np. Zakłady Ceramiczne we Wrocławiu) - z tym, że w tym przypadku koła toczne pojazdu posiadały obrzeża z dwóch stron, a nie tylko z jednej (wewnętrznej), tak, jak w kolei "zwykłej". Koła o dwóch obrzeżach są do dziś stosowane w np. kolejach linowo-terenowych (np. Gubałówka), lecz tylko po jednej stronie wagonu (koła po drugiej stronie nie mają żadnych obrzeży - wymuszone jest to przez beziglicowe rozjazdy). Link do Rędzińskiej Kolei Folwarcznej: http://www.wroclaw.hydral.com.pl/000701,obiekt.html

Misha-TEM2

Post autor: Misha-TEM2 »

irisbus pisze: Chociaż jak ta patrze po zdjęciach to te wewnętrzne szyny są dość oddalone od szyny właściwej...


jest to spowodowane tym ze koła napędowe lokomotywy zależy jaki układ przykładowy "Bo" "Bo" ma tarcze zębata która dość ostro wystaje poza wewnętrzny obrys kół pędnych przykład niżej


Obrazek

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Koła o dwóch obrzeżach są do dziś stosowane w np. kolejach linowo-terenowych (np. Gubałówka), lecz tylko po jednej stronie wagonu (koła po drugiej stronie nie mają żadnych obrzeży - wymuszone jest to przez beziglicowe rozjazdy). Link do Rędzińskiej Kolei Folwarcznej:
W mojej okolicy jest kolejka na ¯ar. Ona ma obrzeża od zewnątrz i jeździ po beziglicowych rozjazdach.

Misha-TEM2

Post autor: Misha-TEM2 »

@siekierowy mógłbyś dostarczyć kilka fotek ? jak to wygląda dużo słyszałem o tym układzie ale nigdy nie miałem okazji zobaczyć :)

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Fotek nie mam, zresztą ciężko by było zrobić bo tory są ogrodzone płotem. Znalazłem takie filmiki:
http://www.youtube.com/watch?v=mbe_qc9B9oM
Może tu lepiej będzie widać mijankę:
http://www.youtube.com/watch?v=Bgg6q4CWIIg
podobne ujęcie
http://www.youtube.com/watch?v=pDqWGoxkiPU
W zeszłym roku tak mnie to intrygowało, że poszedłem wzdłuż torów na szczyt, ale z boku też mało widać bo tor jest na nasypie. Dopiero po obejrzeniu kół wagoników to rozgryzłem. Tak jak pisałem, rant koła jest po zewnętrznej stronie, poza tym koła są bardzo szerokie, tak że obejmują dwie szyny jednocześnie. bardzo prosto to działa bez żadnych mechanicznych systemów w rozjazdach. Mijanka jest dokładnie w środku trasy.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Takie rozwiązanie, można zobaczyć na bardziej znanej kolejce na Gubałówkę. ;)
Film: http://www.youtube.com/watch?v=sUlmQFkT2qI

Też nie mam pojęcia, jak to działa. ;)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Gangloffy kursujące na Gubałówkę posiadają z jednej strony koła zupełnie bez obrzeży, z drugiej zaś - z obrzeżami po obu stronach. Koło gładkie bez problemów przetacza się po plątaninie szyn, zaś koło z obrzeżami cały czas toczy się po jednej szynie, utrzymując wagon na torze. Mój film Gubałówkowy: http://www.youtube.com/watch?v=IsDVEia3XgQ

W Neapolu (IT) do komunikacji miejskiej zalicza się też podziemne funikulary (ichniejsze takie niby-metro), działające na podobnej zasadzie (z tym, że w odróżnieniu od "naszej" Gubałówki linie posiadają sieć trakcyjną - wagony posiadają bardzo ciekawe pantografy nożycowe). W tunelu udało mi się zrobić zdjęcie rozjazdu:
Obrazek
Szyny kół z dwoma obrzeżami - szyny zewnętrzne ;)

siekierowy

Post autor: siekierowy »

OPi pisze:Takie rozwiązanie, można zobaczyć na bardziej znanej kolejce na Gubałówkę. ;)

Też nie mam pojęcia, jak to działa. ;)
Bardzo prosto. Zewnętrzne koło "prowadzi" a wewnętrzne (na rozjeździe) jest szerokie, tak że jednocześnie obejmuje dwie równoległe szyny i przerwę między nimi.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

PAFAWAG pisze:Gangloffy kursujące na Gubałówkę posiadają z jednej strony koła zupełnie bez obrzeży, z drugiej zaś - z obrzeżami po obu stronach. Koło gładkie bez problemów przetacza się po plątaninie szyn, zaś koło z obrzeżami cały czas toczy się po jednej szynie, utrzymując wagon na torze.
Ato ciekawe. Sam bym na to nie wpadł. Zawsze się zastanawiałem jak takie coś funkcjonuje i się nad tym głowiłem, a tu odpowiedź taka prosta. ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”