[Hiszpania, Andora] Komunikacja w Barcelonie oraz Andorze...
[Hiszpania, Andora] Komunikacja w Barcelonie oraz Andorze...
Jak wiecie, niedawno mialem okazje zwiedzic Barcelone, a takze odwiedzilem Andorre.
Opisze wiec jak wyglada tam komunikacja miejska.
Barcelona:
W Barcelonie sa dwa srodki transportu, autobusy oraz metro. Przewoznikiem autobusowym jest Transporte Publico de Catalyuna (Transport publiczny Katalonia). Tabor to glownie Mercedesy O405/405G/Citaro, rozne typy Manow a takze Volva i Hiszpanskie Hispano Carroceria. Pojazdy sa pomalowane na kolor czerwony, a wiekszosc z nich ma reklamy...
Glownym przystankiem dla wiekszosci linii autobusowych jest Plaza De Catalonia (Plac Catalonski). Dzialaja tez linie hipermarketowe, obslugiwane glownie Manami.
Ogolnie KM w Barcelonie jest niezle zoorganizowana, ale tabor nie jest juz w najlepszym stanie.
Andorra:
Andorra to male panstwo wcisniete miedzy Francje a Hiszpanie, kraj otaczaja Pireneje.
W calym kraju jest tylko jeden przewoznik publiczny, jest nim Cooperativa Interurbana Andorrana. W kraju sa tylko 3 linie autobusowe, w stolicy Andora De La Vella nie ma komunikacji miejskiej. Tabor w Andorze to Mercedesy O404, O405 oraz rozne nie znane dla mnie typy Manow.
Sorry ze tak malo, ale caly czas padal deszcz i nie zdazylem sie dokladniej zwiedzic i zobaczyc komunikacje w tych miejscach...
Fotki beda za chwile albo jutro.
Pozdrawiam!
Opisze wiec jak wyglada tam komunikacja miejska.
Barcelona:
W Barcelonie sa dwa srodki transportu, autobusy oraz metro. Przewoznikiem autobusowym jest Transporte Publico de Catalyuna (Transport publiczny Katalonia). Tabor to glownie Mercedesy O405/405G/Citaro, rozne typy Manow a takze Volva i Hiszpanskie Hispano Carroceria. Pojazdy sa pomalowane na kolor czerwony, a wiekszosc z nich ma reklamy...
Glownym przystankiem dla wiekszosci linii autobusowych jest Plaza De Catalonia (Plac Catalonski). Dzialaja tez linie hipermarketowe, obslugiwane glownie Manami.
Ogolnie KM w Barcelonie jest niezle zoorganizowana, ale tabor nie jest juz w najlepszym stanie.
Andorra:
Andorra to male panstwo wcisniete miedzy Francje a Hiszpanie, kraj otaczaja Pireneje.
W calym kraju jest tylko jeden przewoznik publiczny, jest nim Cooperativa Interurbana Andorrana. W kraju sa tylko 3 linie autobusowe, w stolicy Andora De La Vella nie ma komunikacji miejskiej. Tabor w Andorze to Mercedesy O404, O405 oraz rozne nie znane dla mnie typy Manow.
Sorry ze tak malo, ale caly czas padal deszcz i nie zdazylem sie dokladniej zwiedzic i zobaczyc komunikacje w tych miejscach...
Fotki beda za chwile albo jutro.
Pozdrawiam!
No tak, ale Andorra może być albo dużo mniejsza, albo może mieć dużo zamożniejszych mieszkańców - a ci jeżdżą samochodami...rupak pisze:W Andorze tylko trzy linie . To już chyba Gdynia jest większa i tu jest jakieś 200 linii .
A propo. Wielkie dzięki Kuba. Trochę więcej wiemy o km w Barcelonie.
A propo. Ciekawe jak jest z częstotliwością kursowania autobusów ?
Czy w Barcelonie jest tak samo jak w Bilbao, że za każdy przejazd autobusem trzeba osobno zapłacić ?
Wydaje mi sie tak, przynajmniej tak jest w większości hiszpańskich miast, to i pewnie w Barcelonie.
Częstotliwość...mogę jedynie powiedzieć ze jest duża, szczegółów nie znam. Ale musi być spora, w końcu Barcelona to duuze miasto. Częstotliwość jest mniejsza w miastach pod Barcelona (ale km jest połączona z Barcelona), tam jeżdżą właściwie tylko minibusy, a mieszkańcy więcej korzystają z pociągów podmiejskich (pociągi sa w miarę tanie, bilet z Mollet-około 20 km do Barcelony kosztuje 2,50€)
Siec kolejowa jest tam bardzo dobrze rozwinięta, pociągi kursują co kilka minut, a składy są w całkiem niezłym stanie.
Częstotliwość...mogę jedynie powiedzieć ze jest duża, szczegółów nie znam. Ale musi być spora, w końcu Barcelona to duuze miasto. Częstotliwość jest mniejsza w miastach pod Barcelona (ale km jest połączona z Barcelona), tam jeżdżą właściwie tylko minibusy, a mieszkańcy więcej korzystają z pociągów podmiejskich (pociągi sa w miarę tanie, bilet z Mollet-około 20 km do Barcelony kosztuje 2,50€)
Siec kolejowa jest tam bardzo dobrze rozwinięta, pociągi kursują co kilka minut, a składy są w całkiem niezłym stanie.
Dzięki. Czyli prawidłowo - pociągi zapełnione, a w autobusach pusto. Przynajmniej przewoźnicy autobusowi mają szansę zadbać o swój tabor....Kuba pisze:W metrze tak, i to spore. <b>pozatym</b> caly czas wagony oraz stacje sa kontrolowane, widac boja sie atakow terrostycznych...
W pociagach nie jest tak duzo ludzi, ja jechalem 3 razy, to zawsze znalazlem miejsce siedzace.
Nic nie szkodzi...Kuba pisze: P.S Sorry ze dopiero dzis odpowiedzialem, ale nie zauwazylem twojego postu...
Oczywiście, ze mają. Dla przykładu zaprezentuję kilka zdjęć z Barcelony, których autorem jest piotrekw:Kuba pisze:Tramwaje mają? Jak ja byłem, to nie zauważyłem nawet torów
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-95312.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-94971.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-94243.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-94117.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-93503.html
A więc jak widać komunikacja tramwajowa w Barcelonie istnieje .
Trochę późno. ale chciałbym wtrącić takżę swoje "trzy grosze" na temat komunikacji w Barcelonie. Niestety zwiedzałem Barcelonę w grupie, w związku z czym nie miałem przyjemności poznać komunikacji poza metrem, którym przemieszczaliśmy się po mieście.
Sieć metra w Barcelonie jest dośc dobrze rozbudowana, nie znam niestety historii jej budowy, ale sądząc po stanie w jakim się znajduje zakończenie budowy miało miejsce kiklanaście/dziesiąt lat temu). Same stacje są dość cisne i nie klimatyzowane, a przejścia podziemne tworzą nielmal labirynt (sczególnie gdy stacja metra łączy się z dworcem kolei). Brak klimatyzacji (śmiem twierdzić, że nawet odpowiedniej wentylacji) powodowało, że przebywanie na stacji było koszmarem. Wagony metra też chyba pamiętały czasy budowy jednak były klimatyzowane. Klimatyzacja w nich działała bardzo dobrze (ok. 25 stopni Celsjusza, gdy na stacjach było koło 35 i panował okropny zaduch). Same stacje były lekko zaniedbane i brudne (przynajmniej takie wrażenie odniosłem porównując je do warszawskich). Oznakowanie było nienaganne. Przy wejściu na peron znajdowała się tablica ze schematem tej linii.
http://images3.fotopic.net/?iid=yls046& ... quality=70
W samych wagonach znajdował się plan linii metra oraz tramwajowych
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76123.html
Na powierzchni nie udało mi się zrobić zdjęć barcelońskich Citadisów, ale muszę przyznać, że dość dobrze się prezentują.
Najbardziej charakterystycznymi pojazdami są pięrtowe autobusy obsługujące linie turystyczne. Najczęściej są to autobusy na podwoziach MANa budowane przez hiszpańskich producentów (prawdopodobnie Hispano)
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76126.html
http://images1.fotopic.net/?iid=yls04w& ... quality=70
lecz można spotkać też zagraniczne konstrukcje jak Douple Mestsec
http://images2.fotopic.net/?iid=yls04n& ... quality=70
Najciekawszym dla mnie elementem była ulica (Passeig de colom) w dzielnicy Barcelony o wdzięcznej nazwie Barcelonetta (lub pomiędzy tą dzielnicą a portem) Pełniła ona rolę reprezentacyjnej ulicy. wydzielone pany ruchu dla autobusów obsadzone palmami po obu stronach (poruszały się po nich wyłącznie autobusy napędzne CNG), następnie znajdowały się pasy ruchu dla samochodów i chodniki.
Autobusy, które można było spotkać to Castrosua
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76158.html
CS.40 City (12-metrowe)
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76162.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76161.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76159.html
oraz CS. 40 City Articulado (18-metrowe)
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76160.html
Część z nich to najnowsze autobusy zakupione przez Barcelonę.
Resztę pojazdów komunikacji miejskiej poruszających się po mieście stanowły autobusy na podwozich MAN i Mercedes-Benz z nadwoziami wykonanymi przez lokalnych producentów oraz Mercedesy Citaro G i Sprintery.
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76157.html
http://images5.fotopic.net/?iid=yls04v& ... quality=70
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76120.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76119.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76156.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76118.html
Wszystkie zauważone pojazdy komunikacji miejskiej były wyposażane w klimatyzację, która była naprawdę efektywna. Niemal wszystkie autobusy były niskopodłogowe.
Mama nadzieję, że moja relacja trochę poszerzyła wiedzę na temat komunikacji w Barcelonie.
Przepraszam za jakość zdjęć, ale jak wspomniałem na początku były robione w pośpiechu ze względu na to, że zwiedzałem w grupie.
Sieć metra w Barcelonie jest dośc dobrze rozbudowana, nie znam niestety historii jej budowy, ale sądząc po stanie w jakim się znajduje zakończenie budowy miało miejsce kiklanaście/dziesiąt lat temu). Same stacje są dość cisne i nie klimatyzowane, a przejścia podziemne tworzą nielmal labirynt (sczególnie gdy stacja metra łączy się z dworcem kolei). Brak klimatyzacji (śmiem twierdzić, że nawet odpowiedniej wentylacji) powodowało, że przebywanie na stacji było koszmarem. Wagony metra też chyba pamiętały czasy budowy jednak były klimatyzowane. Klimatyzacja w nich działała bardzo dobrze (ok. 25 stopni Celsjusza, gdy na stacjach było koło 35 i panował okropny zaduch). Same stacje były lekko zaniedbane i brudne (przynajmniej takie wrażenie odniosłem porównując je do warszawskich). Oznakowanie było nienaganne. Przy wejściu na peron znajdowała się tablica ze schematem tej linii.
http://images3.fotopic.net/?iid=yls046& ... quality=70
W samych wagonach znajdował się plan linii metra oraz tramwajowych
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76123.html
Na powierzchni nie udało mi się zrobić zdjęć barcelońskich Citadisów, ale muszę przyznać, że dość dobrze się prezentują.
Najbardziej charakterystycznymi pojazdami są pięrtowe autobusy obsługujące linie turystyczne. Najczęściej są to autobusy na podwoziach MANa budowane przez hiszpańskich producentów (prawdopodobnie Hispano)
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76126.html
http://images1.fotopic.net/?iid=yls04w& ... quality=70
lecz można spotkać też zagraniczne konstrukcje jak Douple Mestsec
http://images2.fotopic.net/?iid=yls04n& ... quality=70
Najciekawszym dla mnie elementem była ulica (Passeig de colom) w dzielnicy Barcelony o wdzięcznej nazwie Barcelonetta (lub pomiędzy tą dzielnicą a portem) Pełniła ona rolę reprezentacyjnej ulicy. wydzielone pany ruchu dla autobusów obsadzone palmami po obu stronach (poruszały się po nich wyłącznie autobusy napędzne CNG), następnie znajdowały się pasy ruchu dla samochodów i chodniki.
Autobusy, które można było spotkać to Castrosua
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76158.html
CS.40 City (12-metrowe)
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76162.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76161.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76159.html
oraz CS. 40 City Articulado (18-metrowe)
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76160.html
Część z nich to najnowsze autobusy zakupione przez Barcelonę.
Resztę pojazdów komunikacji miejskiej poruszających się po mieście stanowły autobusy na podwozich MAN i Mercedes-Benz z nadwoziami wykonanymi przez lokalnych producentów oraz Mercedesy Citaro G i Sprintery.
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76157.html
http://images5.fotopic.net/?iid=yls04v& ... quality=70
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76120.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76119.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76156.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76118.html
Wszystkie zauważone pojazdy komunikacji miejskiej były wyposażane w klimatyzację, która była naprawdę efektywna. Niemal wszystkie autobusy były niskopodłogowe.
Mama nadzieję, że moja relacja trochę poszerzyła wiedzę na temat komunikacji w Barcelonie.
Przepraszam za jakość zdjęć, ale jak wspomniałem na początku były robione w pośpiechu ze względu na to, że zwiedzałem w grupie.
Ostatnio zmieniony 2006-12-29, 16:50 przez nolem, łącznie zmieniany 1 raz.
A witam. Niestety nie mam zwyczaju udzielać się na forum. :frown: Jako ciekawostkę dodam, że miałem przyjemność zapoznać się z przewoźnikiem kolejowym Renfe. Oczywiście funkcjonuje tam "wspólny bilet". Bardzo ciekawa jest linia kolejowa prowadząca przez miejscowości znajdujące się na Costa Brava, do miejscowości o nazwie Blanes ok. 60 km od Barcelony, choć część kursów kończy w miejscowości Callela (ok 10-15 km wcześniej). Podróż trwa około 45 minut. Linia ta jest wyłącznie obsługiwana jednostakami wyprodukownanymi w latach 1995-2001 przez (jeśli dobrze pamiętam AdTranz). Jednostki te są bardzo ciche i dość wygodne i oczywiście klimatyzowane. Największą ciekawostką jest przebieg tej linii. Niemal cały czas prowadzi nad brzegiem morza i jest przez większość czasu jednotorowy. Pociągi mijają się na stcjach. Na pewnym odcinku znajduje się też tunel. Dlatego wrażenia podczas jezdy są niesmowite. Chwilami podczas jazdy, gdy wyjży się przez oknno nie widać ziemi tylko samą wodę i można odnieść wrażenie, że pociąg płynie...
Jako potwierdzenie moich opowieści załączam zdjęcia.
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 79340.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76121.html
Jako potwierdzenie moich opowieści załączam zdjęcia.
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 79340.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76121.html