[Hiszpania, Andora] Komunikacja w Barcelonie oraz Andorze...

Informacje o komunikacji miejskiej w Europie i na Świecie
Kuba

[Hiszpania, Andora] Komunikacja w Barcelonie oraz Andorze...

Post autor: Kuba »

Jak wiecie, niedawno mialem okazje zwiedzic Barcelone, a takze odwiedzilem Andorre.
Opisze wiec jak wyglada tam komunikacja miejska. :)

:strzałka: Barcelona:

W Barcelonie sa dwa srodki transportu, autobusy oraz metro. Przewoznikiem autobusowym jest Transporte Publico de Catalyuna (Transport publiczny Katalonia). Tabor to glownie Mercedesy O405/405G/Citaro, rozne typy Manow a takze Volva i Hiszpanskie Hispano Carroceria. Pojazdy sa pomalowane na kolor czerwony, a wiekszosc z nich ma reklamy...
Glownym przystankiem dla wiekszosci linii autobusowych jest Plaza De Catalonia (Plac Catalonski). Dzialaja tez linie hipermarketowe, obslugiwane glownie Manami.
Ogolnie KM w Barcelonie jest niezle zoorganizowana, ale tabor nie jest juz w najlepszym stanie.

:strzałka: Andorra:

Andorra to male panstwo wcisniete miedzy Francje a Hiszpanie, kraj otaczaja Pireneje.
W calym kraju jest tylko jeden przewoznik publiczny, jest nim Cooperativa Interurbana Andorrana. W kraju sa tylko 3 linie autobusowe, w stolicy Andora De La Vella nie ma komunikacji miejskiej. Tabor w Andorze to Mercedesy O404, O405 oraz rozne nie znane dla mnie typy Manow.

Sorry ze tak malo, ale caly czas padal deszcz i nie zdazylem sie dokladniej zwiedzic i zobaczyc komunikacje w tych miejscach... :(
Fotki beda za chwile albo jutro.

Pozdrawiam! :)

rupak9
Posty: 1082
Rejestracja: 2004-11-27, 20:42
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: rupak9 »

W Andorze tylko trzy linie :|. To już chyba Gdynia jest większa i tu jest jakieś 200 linii :].

Poprawił J-31... ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

rupak pisze:W Andorze tylko trzy linie :|. To już chyba Gdynia jest większa i tu jest jakieś 200 linii :].
No tak, ale Andorra może być albo dużo mniejsza, albo może mieć dużo zamożniejszych mieszkańców - a ci jeżdżą samochodami... ;)

A propo. Wielkie dzięki Kuba. Trochę więcej wiemy o km w Barcelonie. :)

A propo. Ciekawe jak jest z częstotliwością kursowania autobusów ?

Czy w Barcelonie jest tak samo jak w Bilbao, że za każdy przejazd autobusem trzeba osobno zapłacić ? ;)

Kuba

Post autor: Kuba »

Wydaje mi sie tak, przynajmniej tak jest w większości hiszpańskich miast, to i pewnie w Barcelonie.
Częstotliwość...mogę jedynie powiedzieć ze jest duża, szczegółów nie znam. Ale musi być spora, w końcu Barcelona to duuze miasto. Częstotliwość jest mniejsza w miastach pod Barcelona (ale km jest połączona z Barcelona), tam jeżdżą właściwie tylko minibusy, a mieszkańcy więcej korzystają z pociągów podmiejskich (pociągi sa w miarę tanie, bilet z Mollet-około 20 km do Barcelony kosztuje 2,50€)
Siec kolejowa jest tam bardzo dobrze rozwinięta, pociągi kursują co kilka minut, a składy są w całkiem niezłym stanie. :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Extra. A jak wyglądają potoki pasażerskie w pociągach i w metrze. Są jakieś przepełnienia ? ;)

Kuba

Post autor: Kuba »

W metrze tak, i to spore. <b>pozatym</b> caly czas wagony oraz stacje sa kontrolowane, widac boja sie atakow terrostycznych...
W pociagach nie jest tak duzo ludzi, ja jechalem 3 razy, to zawsze znalazlem miejsce siedzace. :)

P.S Sorry ze dopiero dzis odpowiedzialem, ale nie zauwazylem twojego postu... :]

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Kuba pisze:W metrze tak, i to spore. <b>pozatym</b> caly czas wagony oraz stacje sa kontrolowane, widac boja sie atakow terrostycznych...
W pociagach nie jest tak duzo ludzi, ja jechalem 3 razy, to zawsze znalazlem miejsce siedzace. :)
Dzięki. Czyli prawidłowo - pociągi zapełnione, a w autobusach pusto. Przynajmniej przewoźnicy autobusowi mają szansę zadbać o swój tabor.... :)
Kuba pisze: P.S Sorry ze dopiero dzis odpowiedzialem, ale nie zauwazylem twojego postu... :]
Nic nie szkodzi... ;)

JaBaal
Posty: 84
Rejestracja: 2006-12-23, 17:54
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: JaBaal »

Po ponad roku od ostatniego postu (jako nowy użytkownik forum) zaktualizuję:
W Barcelonie sa dwa srodki transportu, autobusy oraz metro.
W Barcelonie są już tramwaje! Nie miałem okazji nimi się poruszać, bo byłem tam ostatni raz w 1998 roku.

Kuba

Post autor: Kuba »

Tramwaje mają? Jak ja byłem, to nie zauważyłem nawet torów xD
Tylko gdzie one jeżdżą? W centrum byłem i nie widziałem :shocked:

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Kuba pisze:Tramwaje mają? Jak ja byłem, to nie zauważyłem nawet torów
Oczywiście, ze mają. Dla przykładu zaprezentuję kilka zdjęć z Barcelony, których autorem jest piotrekw:
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-95312.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-94971.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-94243.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-94117.html
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-93503.html
A więc jak widać komunikacja tramwajowa w Barcelonie istnieje ;).

Adam 4044

Odp

Post autor: Adam 4044 »

Ciekawe jak długie trasy maja. To jest chyba rekord. Na pewno długości tras 1 do 5 kilometrów. To weźmy Grudziądz albo Częstochowę . Ile razy mniejsze ale maja chyba więcej wagonów.

nolem

Post autor: nolem »

Trochę późno. ale chciałbym wtrącić takżę swoje "trzy grosze" na temat komunikacji w Barcelonie. Niestety zwiedzałem Barcelonę w grupie, w związku z czym nie miałem przyjemności poznać komunikacji poza metrem, którym przemieszczaliśmy się po mieście.
Sieć metra w Barcelonie jest dośc dobrze rozbudowana, nie znam niestety historii jej budowy, ale sądząc po stanie w jakim się znajduje zakończenie budowy miało miejsce kiklanaście/dziesiąt lat temu). Same stacje są dość cisne i nie klimatyzowane, a przejścia podziemne tworzą nielmal labirynt (sczególnie gdy stacja metra łączy się z dworcem kolei). Brak klimatyzacji (śmiem twierdzić, że nawet odpowiedniej wentylacji) powodowało, że przebywanie na stacji było koszmarem. Wagony metra też chyba pamiętały czasy budowy jednak były klimatyzowane. Klimatyzacja w nich działała bardzo dobrze (ok. 25 stopni Celsjusza, gdy na stacjach było koło 35 i panował okropny zaduch). Same stacje były lekko zaniedbane i brudne (przynajmniej takie wrażenie odniosłem porównując je do warszawskich). Oznakowanie było nienaganne. Przy wejściu na peron znajdowała się tablica ze schematem tej linii.
:strzałka: http://images3.fotopic.net/?iid=yls046& ... quality=70
W samych wagonach znajdował się plan linii metra oraz tramwajowych
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76123.html
Na powierzchni nie udało mi się zrobić zdjęć barcelońskich Citadisów, ale muszę przyznać, że dość dobrze się prezentują.
Najbardziej charakterystycznymi pojazdami są pięrtowe autobusy obsługujące linie turystyczne. Najczęściej są to autobusy na podwoziach MANa budowane przez hiszpańskich producentów (prawdopodobnie Hispano)
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76126.html
:strzałka: http://images1.fotopic.net/?iid=yls04w& ... quality=70
lecz można spotkać też zagraniczne konstrukcje jak Douple Mestsec
:strzałka: http://images2.fotopic.net/?iid=yls04n& ... quality=70
Najciekawszym dla mnie elementem była ulica (Passeig de colom) w dzielnicy Barcelony o wdzięcznej nazwie Barcelonetta (lub pomiędzy tą dzielnicą a portem) Pełniła ona rolę reprezentacyjnej ulicy. wydzielone pany ruchu dla autobusów obsadzone palmami po obu stronach (poruszały się po nich wyłącznie autobusy napędzne CNG), następnie znajdowały się pasy ruchu dla samochodów i chodniki.
Autobusy, które można było spotkać to Castrosua
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76158.html
CS.40 City (12-metrowe)
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76162.html
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76161.html
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76159.html
oraz CS. 40 City Articulado (18-metrowe)
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76160.html
Część z nich to najnowsze autobusy zakupione przez Barcelonę.
Resztę pojazdów komunikacji miejskiej poruszających się po mieście stanowły autobusy na podwozich MAN i Mercedes-Benz z nadwoziami wykonanymi przez lokalnych producentów oraz Mercedesy Citaro G i Sprintery.
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76157.html
:strzałka: http://images5.fotopic.net/?iid=yls04v& ... quality=70
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76120.html
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76119.html
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76156.html
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76118.html
Wszystkie zauważone pojazdy komunikacji miejskiej były wyposażane w klimatyzację, która była naprawdę efektywna. Niemal wszystkie autobusy były niskopodłogowe.
Mama nadzieję, że moja relacja trochę poszerzyła wiedzę na temat komunikacji w Barcelonie.
Przepraszam za jakość zdjęć, ale jak wspomniałem na początku były robione w pośpiechu ze względu na to, że zwiedzałem w grupie.
Ostatnio zmieniony 2006-12-29, 16:50 przez nolem, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

WItamy na forum. Super zdjęcia. I dzięki za szczegółowe informację. Dzięki Tobie udało nam się czegoś więcej dowiedzieć o komunikacji w Barcelonie ;)

nolem

Post autor: nolem »

A witam. Niestety nie mam zwyczaju udzielać się na forum. :frown: Jako ciekawostkę dodam, że miałem przyjemność zapoznać się z przewoźnikiem kolejowym Renfe. Oczywiście funkcjonuje tam "wspólny bilet". Bardzo ciekawa jest linia kolejowa prowadząca przez miejscowości znajdujące się na Costa Brava, do miejscowości o nazwie Blanes ok. 60 km od Barcelony, choć część kursów kończy w miejscowości Callela (ok 10-15 km wcześniej). Podróż trwa około 45 minut. Linia ta jest wyłącznie obsługiwana jednostakami wyprodukownanymi w latach 1995-2001 przez (jeśli dobrze pamiętam AdTranz). Jednostki te są bardzo ciche i dość wygodne i oczywiście klimatyzowane. Największą ciekawostką jest przebieg tej linii. Niemal cały czas prowadzi nad brzegiem morza i jest przez większość czasu jednotorowy. Pociągi mijają się na stcjach. Na pewnym odcinku znajduje się też tunel. Dlatego wrażenia podczas jezdy są niesmowite. Chwilami podczas jazdy, gdy wyjży się przez oknno nie widać ziemi tylko samą wodę i można odnieść wrażenie, że pociąg płynie...
Jako potwierdzenie moich opowieści załączam zdjęcia.
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 79340.html
:strzałka: http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 76121.html

ODPOWIEDZ

Wróć do „Europa / Świat”