[Węgry, Słowacja] Komunikacja i nie tylko

Informacje o komunikacji miejskiej w Europie i na Świecie
roj_mankiet

[Węgry, Słowacja] Komunikacja i nie tylko

Post autor: roj_mankiet »

Ostatni tydzień spędziłem właśnie w tych państwach. Oto moje uwagi i informacje. Pisze chronologicznie do podróży, dlatego jest to troche pomieszane, ale chyba każdy się domyśli które miasto jest w jaki kraju.

:strzałka: ¯ilina. Miasto ma 85 000 mieszkańcow, na komunikację miejską składają się autobusy(głównie Karosy rożnych generacji, też niskopodłogowe; 11 linii) i trolejbusy(7 lini)- są to przeważnie Skody 14tr i przegubowe 15tr(przewaga przegubowych).

:strzałka: Bratislava, stolica Słowacji ma prawie 430 000 mieszkańców. Tramwaje mają rozstaw wąski(1000mm), kursuje 13 linii, tabor to Tatry T3 oraz K2 i ich świetne modernizacje T3R i K2R. Pod zamkiem jest długi tunel tramwajowy. W mieście jeździ też 11 linii trolejbusowych, gł. Skody 14tr i 15tr. Autobusy(61 linii) to przeważnie Karosy i Ikarusy 415, są też niskopodłogowce. Nocą jest do dyspozycji 18 linii. Bilety po 14, 18 i 22 sk(1,7 2,1 2,5 zł)

:strzałka: Esztergom. Miasteczko na granicy ze Słowacją ma ok. 50 000 mieszkańców, znane jest z katedry z ggantyczną kopułą i kursuje tam kilka linii autobusowych obsługiwanych głównie przez Ikarusy 260 i 280. Z Esztergom do Budapesztu kursują ultranowoczesne pociągi osobowe z klimą itd.-polecam

:strzałka: Budapeszt. Węgierska stolica ma ponad 2 mln. mieszkańców i bardzo zawiły system KM:

-Metro to trzy linie, dokładniej stare metro 1 z 1896r. jadące z Vorosmarty
Ter pod Andrassy Utca na Hosok Tere i dalej pod parkiem Varos Liget na Mexikoi Utca, przystanki są bardzo często jest ich ok. 10. Pozostałe linie pochodzą z lat 70-tych, linia 2 z Deli Pu jedzie pod Dunajem na Ors Vezer Ter(ta stacja i Pillango Utca są powierzchniowe), ma 11 stacji, ale odcinek Astoria-Deli Pu jest w remoncie. Linia 3 jest najdłuższa, ma ok. 20 stacji, jedzie z Ujpest Kozpont na północy do Kobanya-Kispest na południu, południowy kraniec też jest na ziemi. Wszystkie stacje krzyzują się na Deak Ferenc Ter. Czwarta linia z Keleti Pu(też linia 2) przez Kalvin Ter(linia 3) na Kelenfoldi Pu jest w budowie.

-HEV, czyli kolejka podmiejska ma 4 linie:
do Szentendre z podziemnej stacji metra 2 Betthnay Ter
do Godollo z odboczką do Csomor z naziemnej krańcówki metra 2 Ors Vezer Ter
do Csepel(wyspa na Dunaju) z Boraros Ter
do Rackeve, zaczyna na jednej ze stacji HEV na Csepel

-Tramwaje, jest ich wszędzie pełno, siec jest dosyc dziwna, często na jednym placu jest krańcówka a obok zwykła linia, nie podłączone lub z nie używanym połączeniem(np. Moszkva Ter, Blaha Lujza Ter, Moricz Ter), trawaje są pomalowane na żółto, kursują często składy są długie np. trzy wozy lub dwa przegubowe, stare węgierskie lub Tatry T5C5 zczepione tyłami

-Trolejbusy jeżdżą tylko po Peszcie, jest kilkanaście linii obsługiwanych głównie przez stare Ikarusy 280, rzadziej przez 415 i przegubowe, na lnii 74 widziałem jeszcze nawet radzieckie ZIU, mają kolor czerwony

-Autobusy pomalowane na granatowo jeżdżż po całym mieście łącznie z centrum, są to przeważnie Ikarusy 415, czasem przegubowe lub skrócone 405(VARBUSZ na zamek), również leciwe 260, spotkac można też niskopodłogowe przegubowe Volvo. Osobiście często używałem linii 90 i 21(Ikarus 415) z Moszkva Ter na Normafa po krętych uliczkach Gór Budajskich i przyznac trzeba że kierowcy są szaleni.

Poza tym kursuje na budzie też dziecięca kolejka, kolejka zębata i kolejo-winda na zamek.
bilety są drogie-
185ft (3zł) 60 minut bez przesiadki
320ft (ponad 5zł) 90 minut z 1 przesiadką
We wszystich środkach transportu za wyjątkiem metra(i chybva HEVu), także poza budapesztem są jeszcze stare kasowniki dziurkujące.

:strzałka: Debrecen to miasto na wschodzie kraju, ma ok. 230 000 mieszkańców, kursuje tam 1 linia tramwajowa obsługiwana glównie przez dwuczłonowe niskopodłogowce, są też 2 linie troleji, jeżdżą ZIU i Ikary, poza tym autobusy najróżniejszych maści m.in. Ikarusy Many i :!: Jelcz 120. Bilet kosztuje 150ft (2,5zł)

:strzałka: Eger to 50-tsięczne miasto na płn.-wsch. od Budapesztu, jest tam kilkanaście lini autobusowych, jeżdzą Ikarusy 280 w zmodernizowanej postaci oraz troche odpadków z zachodu, bilety po 170ft (2,8zł) do kupienia u kierowcy.

:strzałka: Miskolc to blisko cwiercmilionowe miasto na północy Węgier gdzie oprócz autobusów(Volvo i Ikrarus 415) jeździ kilka linii trawajowych obsługiwanych przez Duwagi i Tatry KT8D5. Niestety byłem tam tylko kilka godzin, ale spiesząc się na pociąg dostałem karę 2000ft (35zł) za brak biletu. Kontroler miał czerwoną opaskę zupełnie jak w filmie "Kontrolerzy" i nie był zbyt miły, ale chciało mu się mnie łapac mimo iz była niedziela.

:strzałka: Kosice to drugie co do wielkości miasto Słowacji(ok. 240 000 mieszk.). Jest tam spora siec tramwajowa- kursuje tam 7 linii zwykłych i 8 linii R dowożących w określonych godzinach pracowników do U.S. Steel. Spotkac tam można Tatry T3, T5C5 i KT8D5. W mieście jest też malutka siec trolejbusowa, ale niestety nie miałem okazji do podróży żadną z 2 linii. Autobusy to głównie Karosy, spotkałem też Solarisa Urbino 15(31 linii + 8 do U.S.S.). Wozy są przeważnie biało-turkosowe, bilety po 8 i 12 koron w kiosku( 1zł 1,4zł) i po 14 koron u motorniczego(1,7zł)

Wrzucę pewnie jakieś foty do galerii, ale to potrwa.

Jeszcze gratis- Presov, w którym nigdy nie byłem, ale mam troche informacji. Miasto ma 87 000 mieszkańców, jeździ tam 7 linii trolejbusowych(+ 2 nocne) i 36 autobusowych(+1 nocna). Troleje to wyłącznie Skody- 16 szt. 14tr i 27szt. 15tr z lat 1987-2001. Busy to wszytkie rodzaje Karosy oraz kilka TAMów, najstarsza Karosa B731 jest z 1989r.
Ostatnio zmieniony 2006-07-18, 23:34 przez roj_mankiet, łącznie zmieniany 3 razy.

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

Bratislava - Jest mniejsza zarowno od Szczecina jak i Gdanska. Oba te maista maja nieco ponad 500 tys. mieszkancow. Co do Ziliny to faktycznie calkiem ciekawe miasto. Polecam na przyszlosc sie wybrac to miasta Martin ok 20 paru km od Ziliny. Piekne centrum i do tego pasmo gorskie Malej Fatry. Jest gdzie pochodzic :)
Ostatnio zmieniony 2006-07-18, 22:42 przez Wilchelm, łącznie zmieniany 1 raz.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Jeśli zaś chodzi o Węgry polecam wybrać się do Debrecenu (Debreczyna). Nie dość, że jest tam dosyć dużo Ikarusów (zwłaszcza 280.49), to jeszcze jest to całkiem miłe i ciekawe miasto ;).

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

Wilchelm pisze:Bratislava - Jest mniejsza zarowno od Szczecina jak i Gdanska. Oba te maista maja nieco ponad 500 tys. mieszkancow. Co do Ziliny to faktycznie calkiem ciekawe miasto. Polecam na przyszlosc sie wybrac to miasta Martin ok 20 paru km od Ziliny. Piekne centrum i do tego pasmo gorskie Malej Fatry. Jest gdzie pochodzic :)
Dzięki za info, nieźle się to rozrosło.
Jak podaje serwis mesto.sk (w tyś.)Bratislava ma 428, Kosice 238, a ¯ilina 85

Co do Martina, a raczej dojazdu- codziennie z Czeskiego Cieszna o 14:22 jedzie tam IC/Ex Detvan, wraca o 10:05 a przejechanie tych 97km zabiera mu 1:40.

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

Tym bardziej, ze linia kolejowa biegnie nad brzegiem doliny rzeki, ktorej nazwy nie pamietam. Piekne widoki.

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

Wilchelm pisze:Tym bardziej, ze linia kolejowa biegnie nad brzegiem doliny rzeki, ktorej nazwy nie pamietam. Piekne widoki.
między stacjami Cadca i ¯ilina często widac rzekę Kysuce

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

A czy w Cadcy można uświadczyć jakąkolwiek komunikację miejską, czy też wszystko sprowadza się tam do pociągów?

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

Niestety w Cadcy po raz ostatni byłem (tak żeby wysiadac) mając 6 lat
ale z tego co piszą na stronach miejsckich to jest tam 5 linii autobusowych nr 3 4 6 7 8 które bazują na SAD (Slovenska Autobusova Doprava, ichniejszy PKS) ale krążą też po mieście i spełniają funkcje KM dojeżdżając też do okolicznych wsi m.in. Svrcinovec, Cadecka, Milosova i Kycerka
http://www.mestocadca.sk/index.php?opti ... Itemid=164
to rozkład jazdy

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Widzę, że nie jest tak źle z km w Cadcy. Chociaż patrząc na rozkład (np. linii 8) to częstotliwość w tym mieście po prostu powala :/.

Podi

Post autor: Podi »

Ja także odwiedziłem powyższe kraje, zaliczając przede wszystkim:
Bańska Bystrzyca-> Same krótkie karosy, trolejbusy stojące w zajezdni (same przeguby) i sieć wisząca w całym mieście.
Szeged->Miasto przy granicy z Serbią (którą to też odwiedziłem). Moim zdaniem ma najładniejsze Ikarusy. Może to przez to niebiesko-białe malowanie. Tramwaje prezentują zmodernizowane tatry, które są w o wiele lepszym stanie niż autobusy. Tras dużo nie ma, a mnie najbardziej zauroczył nowiutki trójkąt tuż przy granicy serbskiej wybudowany za pieniądze unii.
Budapeszt-Tu się nie zatrzymywałem, jednak "tranzyt" przez to miasto pokładał się tylko na stanie w korku, toteż z okien samochodu miałem możliwość podziwiania i focenia tramwajów. W sumie widziałem tylko trójskłady tatr na 1 i 1a, ale w oddali gdzieś tam było combino, czy jakieś nowe Volvo.
Szekesfehervar-Miasto Ikarusów. Same Ikarusy. W dziesiątkach odmian. 15 Conecto przegubowych pominę milczeniem. Miasto to odwiedzałem po drodze 2 razy, jednak wybudowana obwodnica oddana w tym roku trochę ogranicza pole widzenia. Drugie po Szegedzie miasto, które uwielbiam na Węgrzech.


Należy tez powiedzieć, że u Madziarów w każdej praktycznie wsi stoi jakiś Ikarus. Przeważnie są to 260 z jakimś dziwnym układnem drzwi, egzotycznym w Polsce.
Ostatnio zmieniony 2006-07-28, 13:10 przez Podi, łącznie zmieniany 1 raz.

roj_mankiet

Post autor: roj_mankiet »

Podi: Szekesfehervar :) straszne...
a co do 1 i 1a to jak podejrzewam widziałeś je jadąc na osi płn.-płd. na Hungaria Korut-czasami jadąc tą trasą widac też ZIUtki zjeżdżające z estakady
a co do Szegedu to przejeżdżając przez to miasto w 2003r. i 2005r. widziałem sypiące się tramwaje, chyba FVV albo Ganz.
http://img70.imageshack.us/my.php?image ... ramzp9.gif
plan sieci tramwajowej w Szegedzie

Podi

Post autor: Podi »

roj_mankiet pisze:a co do 1 i 1a to jak podejrzewam widziałeś je jadąc na osi płn.-płd. na Hungaria Korut-czasami jadąc tą trasą widac też ZIUtki zjeżdżające z estakady
Były takie korki, że nic akurat nie jechało. Szkoda.
a co do Szegedu to przejeżdżając przez to miasto w 2003r. i 2005r. widziałem sypiące się tramwaje, chyba FVV albo Ganz.
A ja widziałem zmodernizowane Tatry, które naprawdopodobniej od kogoś odkupili.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Europa / Świat”