[Irlandia] Komunikacja miejska

Informacje o komunikacji miejskiej w Europie i na Świecie
filimer

[Irlandia] Komunikacja miejska

Post autor: filimer »

Od dwóch lat zdarza mi się spędzać po kilka miesięcy na kontraktach w Irlandii. Stan tamtejszego zbiorkomu jest po prostu porażający - Jedyne wydzielone przedsiębiorstwo komunikacyjne należące do państwa, to autobusy miejskie w Dublinie. Linie w pozostałych, przeważnie niewielkich miastach, obsługuje BusEireann - odpowiednik naszego PKS-u. Poza tym zdarzają się przewoźnicy prywatni (np. City Direct w Galway), którzy jednak najczęściej obsługują większą okolicę. Poza tym rozwój motoryzacji doprowadził do powstawania niebotycznych korków, a brak sensownie funkcjonującej polityki transportowej do tego, że większość potencjalnych pasażerów woli poruszać się własnym środkiem transportu. Czy Irlandia ma szansę na rozwój zbiorkomu z prawdziwego zdarzenia? Zapraszam do dyskusji.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Hmmm. Trochę mnie Zmartwiłeś Filimer. Ponieważ - nie znają realiów Dublina - byłem pewny, że wzorem większości miast na zachodzi Europy, mają oni wręcz wzorowo rozwiązany system komunikacji miejskiej.

Szczególnie, że co jakiś czas w TV widać różne zdjęcia z Irlandii - a tam, zawsze nowe, piękne, czyste autobusy (najczęściej piętrusy). :confused:

Aczkolwiek coś tam w Dublinie ostatnio wybudowano - tzn. wybudowano tramwaje. Filimer a co słychać z tramwajami w Dublinie ? :)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

J-31 pisze:wybudowano tramwaje.
A nie trasy tramwajowe? No chyba, że wynajęli budowniczych, dali im cegły i szpachle i kazali "zbudować" tramwaj :mruga:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

KKS pisze:A nie trasy tramwajowe?
Ok. To był skrót myślowy. Rzeczywiście miałem na myśli trasy tramwajowe, ale... Alstrom zbudował dla Dublina tramwaje Citadis :chytry:

No więc jak to jest z tymi tramwajami w Dublinie ? :P

filimer

Post autor: filimer »

W Dublinie dawno nie bywałem, ale zdarzało się, że wyjazd z Dublina miejscowym PKS-em (BusEireann) na obwodnicę trwał nawet 1,5 godziny. W Dodatku tylko w Dublinie istnieje wydzielona komunikacja miejska, we wszystkich pozostałych miastach linie autobusowe obsługuje właśnie BusEireann. Co do tramwajów - dawniej obsługiwał je Connex, obecnie robi to Veolia (Nie wiem, czy to tylko zmiana nazwy, czy inna firma), w każdym razie od 1997 roku od podstaw powstały dwie linie, obecnie ma być budowana kolejna. Jak tylko odzyskam zdjęcia z dysku, to postaram się napisać szerszy artykuł o systemie komunikacji tramwajowej w Dublinie, bo jest to bardzo ciekawy przykład wybudowanego od podstaw systemu transportu zbiorowego, który na całej swej trasie biegnie wydzielonym pasem i jest obecnie najszybszym i najpewniejszym środkiem komunikacji w stolicy Irlandii.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

filimer pisze:(Nie wiem, czy to tylko zmiana nazwy, czy inna firma)
To pierwsze

Lopez

Post autor: Lopez »

OT: Nie wiedziałem, że Veolia obsługuje gdzieś komunikację tramwajową.

Mercury

Post autor: Mercury »

A propo Dublina: ostatnio mój przyjaciel, też miłośnik ze Słupska był w Dublinie, ma mnóstwo fotek - zapraszam na TWB.

Najstarszy liniowy autobus to rocznik 98.

Starsze jeżdża w ramach przewozu dzieci do szkoł, co zwie się "SchooLink"

Kolejną ciekawostką jest to, że w Dublinie znajdziemy .... Autosana. Nowy Autosan z 2006, oczywiście lewostronny. Naprawde ciekawy obrazek.

Oczywiście są specjalne "BUS Pasy", czyli pasy, którymi porusza się tylko autobus

Jeszcze popytam znajomego, to może coś jeszcze jest ciekawego.

PS: są piękne krajobrazy za miastem....

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Mercury pisze:Kolejną ciekawostką jest to, że w Dublinie znajdziemy .... Autosana. Nowy Autosan z 2006, oczywiście lewostronny. Naprawde ciekawy obrazek.
Jaki model?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

KKS pisze:
Mercury pisze:Kolejną ciekawostką jest to, że w Dublinie znajdziemy .... Autosana. Nowy Autosan z 2006, oczywiście lewostronny. Naprawde ciekawy obrazek.
Jaki model?
Zapewne Eagle ;)

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 282
Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G

Post autor: TranslatorPS »

Co dziwne,to BusEireann ma numerowane linie(podaję przykład): 007 Dublin-Kilkenny-Clonmel-Cork.
W dodatku są wyświetlacze.

[ Dodano: 2007-10-25, 17:05 ]
Amalio pisze:KKS napisał:
Mercury napisał:
Kolejną ciekawostką jest to, że w Dublinie znajdziemy .... Autosana. Nowy Autosan z 2006, oczywiście lewostronny. Naprawde ciekawy obrazek.

Jaki model?


Zapewne Eagle
Podejrzewam, że coś z H. Zresztą...zapraszam do Dublina. Aby się przejechać DublinBus.

filimer

Post autor: filimer »

Coś po polsku o tramwaju w Dublinie - niewielki artykuł, aczkolwiek w miarę sprawnie i sensownie omawiający temat systemu LUAS:

http://www.zm.org.pl/?a=luas-078

Lopez

Post autor: Lopez »

Coś po polsku o tramwaju w Dublinie - niewielki artykuł, aczkolwiek w miarę sprawnie i sensownie omawiający temat systemu LUAS:
http://www.zm.org.pl/?a=luas-078
Bardzo ciekawa rzecz. No i przede wszystkim to b.nowoczesne spojrzenie na KM.

Jednak to o czym innym chciałbym napisać. Słyszałem kiedyś, że wszystkie przystanki autobusowe w Irlandii są wyłącznie "na żadanie". Otóż zastanawiałem się ostatnio czy ten pomysł sprawdziłby się u nas? Podejrzewam, że powinno to poważnie zwiększyć prędkość handlową komunikacji.
A wie ktoś co o tym sądzą sami Irlandczycy? Jak ten pomysł się tam sprawdza?

filimer

Post autor: filimer »

Ano, wszystkie przystanki autobusowe są na żądanie, ale też linie dojeżdżają w rejony, gdzie jest rozrzedzona zabudowa, więc nie maiło by sensu stawianie wszędzie regularnych przystanków - poza tym w Dublinie przystanki są rozmieszczone rzadziej niż w Krakowie. Z tego co pamiętam, również w Wielkiej Brytanii większość przystanków jest na żądanie. Moim zdaniem takie rozwiązanie jest dobre, ale w przypadku Krakowa, gdzie zabudowa jest gęsta (w Dublinie w śródmieściu budynków mieszkalnych posiadających więcej niż 3-4 kondygnacje niemalże nie uświadczysz,a na peryferiach wszyscy mieszkają na osiedlach domków jednorodzinnych) takie rozwiązanie raczej się nie sprawdzi, chyba że w godzinach od 19-ej do 23-ej i od 10 do 14-ej i to też nie na wszystkich liniach. W Irlandii jest mało miast z własnym KM, zabudowa miast i ich rozwój terytorialny także są inne, więc ciężko jest porównywać. W Krakowie moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem na przyspieszenie KM była by likwidacja wszelkich przejazdów przez torowisko tramwajowe częstszych niż 1,5 kilometra, likwidacja sygnalizacji na przejściach dla pieszych, na których tramwaj czeka czasem bardzo długo (lub zastąpienie przejść naziemnych podziemnymi), dużo większa ilość przystanków na żądanie i wszystkie przystanki strefowe na żądanie+likwidacja 20% przystanków. No ale nt. rozwiązań komunikacyjnych w Krakowie toczy się dyskusja na EKK.

Lopez

Post autor: Lopez »

Nie myślałem w tym momencie o Krakowie, ale o znacznie mniejszych miastach. Póki co jednak powszechnie próbuj się stosować w małych miejscowościach "wielkomiejskie" standardy komunikacyjne, podczas gdy być może Irlandczycy znaleźli tu swój złoty środek.
BTW: Jacy są najwięksi irlandcy przewoźnicy?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

BusEireann jest największy, to coś jak nasz PKS. Oprócz tego First, Arriva i inne wynalazki

filimer

Post autor: filimer »

Największym i w zasadzie jedynym jest Bus Eireann - obsługuje wszystkie linie międzymiastowe i wszystkie linie miejskie w miastach poza Dublinem - w Galway jest jeszcze konkurencja w postaci alternatywnej komunikacji miejskiej, ale nazwy przewoźnika już nie pamiętam. W całej komunikacji autobusowej obowiązuje wsiadanie pierwszymi drzwiami i zakup biletu u kierowcy, przy czym trochę czasu już zajmuje.

Inni przewoźnicy międzymiastowi to w zasadzie linie międzylotniskowe - Citylink i Nestor oraz kilku pomniejszych przewoźników obsługujących komunikację do większych miast. Do tego dochodzi kolej, która jest stosunkowo droga (nigdy z niej nie miałem okazji korzystać). W Dublinie oprócz przewoźnika miejskiego jest kilku innych, ale osobiście słabo się orientuję w miejscowej komunikacji - nie powiem Ci też, jak wygląda kwestia biletów okresowych (wiem jedynie, że takowe istnieją).

Generalnie z komunikacją w Irlandii nie jest za dobrze - z pracy i do pracy ciężko nią dojechać, na wioskach mniej lub bardziej zabitych dechami ratuje Cię tylko i wyłącznie samochód - mieszkając na takiej wiosce mieliśmy duże problemy z dojazdem - w pewnym momencie korzystaliśmy z uprzejmości kierowcy miejscowego gimbusa, a nawet dojeżdżaliśmy rowerami po kilkanaście kilometrów.

w mojej ocenie komunikacyjnie najlepiej wypada rejon Dublina - mieszkając w jego okolicy (40 km na północ) nie miałem problemu z ewentualnym dojazdem do pracy korzystając z komunikacji publicznej (Bus Eireann).

buseireann

Post autor: buseireann »

A jak Galway :?:
No wlasnie - znam realia KZ*, bo tutaj mieszkam i ucze sie.
Ogolem komunikacja - Bus Éireann (11 linii) i Stad Bus (4 linie). Taki maly spisik:
401S - Eyre Square-Blackrock
401K - Eyre Square-Koncknacarra
401D - Merchants Road-Salthill Promenade przez Devon Park (Bóthar na Trá)
402E - Eyre Square- (no kurcze, dzisiaj go widzialem, jak jechal na wschod, tylko kierunku zapomnialem :| )
402W - Eyre Square-Knocknacarra
403 - Eyre Square-Ballybrit
404E - Eyre Square-Merlin Park
404W - Eyre Square-Newcastle
405E - Eyre Square-Ballybane
405W - Eyre Square-Rahoon Park (Páirc Rathún)
407 - Eyre Square-Bóthar an Chóiste
408 - Eyre Square-Mervue (Radhairc na Mara)
409 - Eyre Square-Dougiska
409A - Eyre Square-Galway Clinic
Linie sa normalnie oznaczone bez 40 na poczatku, to tylko wyroznik hrabstwa.

*Komunikacja Zbiorowa
Ostatnio zmieniony 2008-10-12, 10:51 przez buseireann, łącznie zmieniany 1 raz.

Lopez

Post autor: Lopez »

@buseireann: Witamy na KMF :)
buseireann pisze:Linie sa normalnie oznaczone bez 40 na poczatku, to tylko wyroznik hrabstwa.
Czyli np. autobus linii 401S nosi oznaczenie 1S, tak?

Zaciekawiła mnie w tym momencie kwesta taboru. Jak wygląda to w tej kwestii?

buseireann

Post autor: buseireann »

Lopez pisze:Czyli np. autobus linii 401S nosi oznaczenie 1S, tak?
Dokladnie. Czesto busy maja na wyswietlaczach tylko numerek i kierunek, przyklad:
1 Salthill
A po minucie:
1 Bóthar na Trá
W tym przypadku patrzycie na linie 1S.

Lopez pisze:Zaciekawiła mnie w tym momencie kwesta taboru. Jak wygląda to w tej kwestii?
To juz inna bajeczka :)
Mamy onzaczenia "Buses class" skladajace sie z jednej lub dwoch liter (ewentualnie 3).
Wszystko pod tym linkiem: http://www.buseireann.ie/bubble.php?id=156
Najwieksza plaga miejska to VWL - ok. 200 busow we wszystkich wydzialach.
Zaciekawil mnie pewnego razu napis na tylku VWL186 (Co. Galway), ktory jest po irlandzku. Zapomnialem go, ale znam wolne tlumaczenie: Kupujac bilet miesieczny oszczedzasz pieniadze.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Europa / Świat”