[Niemcy] 144 Mercedesów Citaro LE dla BVG Berlin

Informacje o komunikacji miejskiej w Europie i na Świecie
Awatar użytkownika
KB
Kierowca
Kierowca
Posty: 881
Rejestracja: 2008-09-13, 16:14
Lokalizacja: BB/Katowice/Rybnik
Kontakt:

[Niemcy] 144 Mercedesów Citaro LE dla BVG Berlin

Post autor: KB »

W ciągu najbliższych czterech lat Mercedes-Benz dostarczy do stolicy Niemiec aż 144 niskowejściowe autobusy miejskie Mercedes-Benz Citaro LE, spełniających normę emisji spalin EEV.
Kontrakt na dostawę 144 niskowejściowych autobusów miejskich Mercedes wygrał w ramach europejskiego przetargu, w którym wystartowali także inni europejscy producenci tego typu pojazdów. Najlepszym z nich okazał się Mercedes-Benz Citaro LE, który jeszcze w tym roku –w liczbie 50 egzemplarzy –zawita na berlińskich ulicach. Pierwsze autobusy pojawią się w październiku, a reszta dojedzie do końca roku. Całość dostaw dla Berliner Verkehrsbetriebe zakończy się w 2013 r. Jak powiedział Hartmut Schick, szef Daimler Buses: „Jesteśmy bardzo zadowoleni z otrzymania tego zamówienia i kontynuacji naszej współpracę z BVG. To dla nas zaszczyt być głównym dostawcą autobusowego taboru dla stolicy Niemiec. To także potwierdzenie, że nasze autobusy spełniają najwyższe wymagania względem jakości oraz wymagań ekologicznych w zakresie emisji spalin. Dodatkowej wartości nabiera fakt, że wygraliśmy to zamówienie w dość ciężkich czasach dla rynku autobusów miejskich w całej Europie.”

Zamówione przez BVG autobusy Mercedes-Benz Citaro LE to 12-metrowe konstrukcje niskowejściowe, gdzie przedni, niskopodłogowy człon jest oddzielony od tylnej części podestem o wysokości 400 mm (z dwoma stopniami każdy o wysokości ok 200 mm). Pojazdy zostaną dostarczone z układem drzwi 2-2-0, z rampami do podjazdu wózków w każdych drzwiach. W układzie napędowym zostanie zastosowany silnik Mercedes-Benz BlueTec SCR spełniający normę Euro 5 oraz EEV. W wyposażeniu pojazdów znalazły się dodatkowo szersze przejścia, wizualna informacja pasażerska, specjalne zabezpieczenia kabiny kierowcy oraz monitoring. Niestety, nie wiemy, na jakich dokładnie liniach będą użytkowane nowe Mercedesy. Należy przypuszczać, że ze względu na swoją niskowejściową konstrukcję zostaną przeznaczone do obsługi tras podmiejskich. Generalnie Berliner Verkehrsbetriebe dysponuje aktualnie flotą 1300 autobusów, co daje firmie pierwsze miejscem pod tym względem w Niemczech. W taborze przewoźnika znajduje się ok. 600 pojazdów z logo Mercedes-Benz. Przypomnijmy, że ostatni duży kontrakt na zakup autobusów Citaro LE został zawarty w 2008 r. z miastem Al Ain w Abu Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Zamówienie obejmowało 100 tego typu pojazdów z silnikami Euro 4. Obecnie trwa ich dostarczane do arabskiego przewoźnika.

Citaro LE - 'Bus of the Year 2007
Produkcja niskowejściowych autobusów miejskich Citaro LE ruszyła w 2005 r. Po raz pierwszy ten pojazd mogliśmy oglądać w 2006 r. podczas targów IAA. Wówczas też nagrodzono go tytułem 'Bus of the Year 2007”(a dokładniej mówiąc jego wersję lokalną –LE Uberland). Autobus ujął jury m.in. swoją spójną koncepcją i skłonił do sformułowania następującej opinii: „Jego twórcy zrozumieli, jak profesjonalnie połączyć funkcjonalność i piękno.”Ponadto dziennikarze chwalili ekologiczny układ napędowy z technologią BlueTec , niezależne zawieszenie, znakomity komfort jazdy, spokojny bieg pojazdu, niski poziom hałasu, nowoczesny wygląd autobusu oraz wysoki standard jakości i bezpieczeństwa z montowanym seryjnie elektronicznym systemem hamowania (EBS). Dobre noty zebrał także układ ogrzewania i klimatyzacji.
Aktualnie rodzina Citaro dysponuje 12 wariantami, w tym pięcioma w wersji miejskiej, niskopodłogowej (Citaro 12m, Citaro K 10.5m, Citaro L 15m, Citaro G 18m, Citaro GL/CapaCity), czterema w wersji niskopodłogowej –lokalnej (Citaro Ü12 m, Citaro MÜ13m, Citaro LÜ15 m, Citaro GÜ18m) oraz trzema w wersji niskowejśćiowej (Citaro LE 12m, Citaro LE Ü12m i Citaro LE MÜ13m). Poniżej prezentujemy dane techniczne autobusu Mercedes-Benz Citaro LE, a tutaj można także pobrać prospekt reklamowego tego typu pojazdu.
¬ródło: http://infobus.pl/text.php?from=main&id=25209


Swoją drogą BVG posiada aż jeden autobus tego typu, więc może się sprawdził :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Evobus najwyraźniej odbił BVG z SB&C - bo dotychczas oni dostarczyli do Berlina nie małą ilość Solarisów ;)

Lopez

Post autor: Lopez »

Mercedesów i tak jest w Berlinie najwięcej.

Michał

Post autor: Michał »

A co Berlin wycofa za te 144 busy? Polscy przewoźnicy pewnie zacierają ręce :D

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Michał pisze:Polscy przewoźnicy pewnie zacierają ręce :D
Zacierają ręce :?: Berlińskie używki nie mają najlepszych opinii.

Michał

Post autor: Michał »

No jasne. A polscy przewoźnicy kupują je dla ozdoby.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Michał pisze:No jasne. A polscy przewoźnicy kupują je dla ozdoby.
Tak, a opinia wyrobiła się sama :] Bez kupowania czegokolwiek :]

ppln

Post autor: ppln »

Berlińskie aż takie złe nie są, koszmarem są za to amsterdamskie exex-berlińskie (łódzkie 2851 i 2852, możliwe że i 2854, 55 i 56 jakby ktoś chciał szukać). Za to b. przyjemne są z Darmstadt (układ drzwi 2-2-2-2, elektryczne otwierane na zewnątrz, dobry silnik, zadbane)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Hmmm, widać Berlin wyleczył się z kupowania nówek 100% LF. Hmmm, ciekawe podejście.
Dla porównania Polska, gdzie spora część infrastruktury drogowej jest w kiepskim stanie, a nowo zrobiona, już się w paru miejscach zapada (Ave najniższa cena oferty) i tendencje ku 100% LF... okres eksploatacji ok. 15 lat, przy 2 naprawach głównych i 6-7, bez żadnych.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Przecież piszą, że prawdopodobnie trafią na linie podmiejskie. Ja tam wolałbym nie jeździć 30 km miejskim autobusem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

A czy ktoś się orientuje jaki tabor aktualnie obsługuje podmiejskie linie Berlina. Tak się pytam, bo ciekawy jestem, jakie autobusy zostaną zastąpione nowymi Citaro LE... a co za tym idzie - jakie autobusy trafią do Polski :mruga:

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

J-31 pisze:Evobus najwyraźniej odbił BVG z SB&C - bo dotychczas oni dostarczyli do Berlina nie małą ilość Solarisów ;)
Odniosę się jescze do tej wypowiedzi. Przepraszam bardzo, ale niby jak Evobus odbił BVG :?: Solaris dostarcza do BVG przeguby, a ten przetarg dotyczy autobusów solowych. Tak więc ani nigdy Solaris w tej materii nie był liderem ani Mercedes nie musiał nigdy od Solarisa tego segmentu odbijać.

Gadzie
Posty: 1046
Rejestracja: 2007-04-16, 20:48
Lokalizacja: Dobroszyce
Kontakt:

Post autor: Gadzie »

A wiadomo, czy Solaris startował w tym przetargu ze swoim LE?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Europa / Świat”