[Niemcy] Komunikacja w byłym NRD
[Niemcy] Komunikacja w byłym NRD
Witajcie serdecznie! Tak sobie cierpię na bezsenność i rozmyślam...
Jakie były autobusy w byłym NRD? Śmigały sobie "zachodnie" MAN-y i Mercedesy? Czy tylko Ikarusy i... no właśnie nic mi nie przychodzi do głowy. Jaka marka poza Ikarusem mogła być eksploatowana w tamtym okresie? Czy jakaś polska marka (Jelcz/Autosan) była wyeksportowana do Niemiec chociażby w liczbie kilku sztuk? Czy trolejbusy to były tylko ZIU-tki?
To samo tyczy się tramwajów. Czy tylko Tatry z "zaprzyjaźnionej" Czechosłowacji, czy w NRD znajdowała się fabryka "jakiegoś" Duewaga?
No i jak była organizowana komunikacja zbiorowa. Czy tak jak w Polsce, czy może "podkradali" jakieś rozwiązania od RFN.
Szczególnie liczę na opisy starszych użytkowników forum, którzy mogli to wszystko zobaczyć "na żywo".
Zapraszam do dyskusji!
Jakie były autobusy w byłym NRD? Śmigały sobie "zachodnie" MAN-y i Mercedesy? Czy tylko Ikarusy i... no właśnie nic mi nie przychodzi do głowy. Jaka marka poza Ikarusem mogła być eksploatowana w tamtym okresie? Czy jakaś polska marka (Jelcz/Autosan) była wyeksportowana do Niemiec chociażby w liczbie kilku sztuk? Czy trolejbusy to były tylko ZIU-tki?
To samo tyczy się tramwajów. Czy tylko Tatry z "zaprzyjaźnionej" Czechosłowacji, czy w NRD znajdowała się fabryka "jakiegoś" Duewaga?
No i jak była organizowana komunikacja zbiorowa. Czy tak jak w Polsce, czy może "podkradali" jakieś rozwiązania od RFN.
Szczególnie liczę na opisy starszych użytkowników forum, którzy mogli to wszystko zobaczyć "na żywo".
Zapraszam do dyskusji!
A tam, ty też możesz zobaczyć co nie co na żywo:
http://www.youtube.com/watch?v=pPHJbBFg ... B1cFUeGcnY
polecam też inne filmiki autora, które przedstawiają w sumie cały schyłkowy enerdowski Poczdam.
Poza Tatrami dość popularnymi tramwajami były też Gothy.
Z Autobusów- prawie wszystkie marki bloku wschodniego, o polskich akurat nic nie słyszałem.
http://www.youtube.com/watch?v=pPHJbBFg ... B1cFUeGcnY
polecam też inne filmiki autora, które przedstawiają w sumie cały schyłkowy enerdowski Poczdam.
Poza Tatrami dość popularnymi tramwajami były też Gothy.
Z Autobusów- prawie wszystkie marki bloku wschodniego, o polskich akurat nic nie słyszałem.
Re: Komunikacja w byłym NRD
MANy i Mercedesy za komuny No coś ty...Michał pisze:Śmigały sobie "zachodnie" MAN-y i Mercedesy?
Był Fleischer( głównie międzymiastowe), Waggonbau Bautzen.Michał pisze:Czy tylko Ikarusy i... no właśnie nic mi nie przychodzi do głowy. Jaka marka poza Ikarusem mogła być eksploatowana w tamtym okresie?
w NRD można było spotkać Jelcze.Michał pisze:Czy jakaś polska marka (Jelcz/Autosan) była wyeksportowana do Niemiec chociażby w liczbie kilku sztuk?
A tam w ogóle były ZIU Można było spotkać Ikarusy i Skody.Michał pisze:Czy trolejbusy to były tylko ZIU-tki?
Przede wszystkim Gotha. Było też Reko.Michał pisze:To samo tyczy się tramwajów. Czy tylko Tatry z "zaprzyjaźnionej" Czechosłowacji, czy w NRD znajdowała się fabryka "jakiegoś" Duewaga?
Ja byłem w NRD kilka razy. Raz jako dzieciak - zresztą napotkany, przeze mnie, w 1974 roku, Ikarus 180, był takim impulsem by zainteresować się autobusami miejskimi (swego czasu w galerii było nawet czarnobiałe zdjęcie, wykonane przez mojego tatę, postaram się tą fotkę przypomnieć jutro ).
Ostatni raz - w swoim życiu - miałem okazję być, przez dwa tygodnie w NRD, około roku 1984, już jako nastolatek.
Tam był komunizm, jakiego, my w Polsce nie znaliśmy. Nasze, warszawskie MZK testowało sobie zachodnie autobusy, w końcu Polska kupiła licencję Berlieta.
... tego w NRD nie było. napotykane w NRD autobusy (oczywiście te, które należały do NRD-owskich przedsiębiorstw komunikacyjnych), to były głównie Ikarusy... autobusy, których w Polsce nie znaliśmy. Ogromne ilości Ikarusów 180 (również w komunikacji poza miejskiej), ogromne ilości Ikarusów 55
Potem zastąpiły je Ikarusy 255, 260, 280, w różnych konfiguracjach.
Komunikacja miejska w Berlinie - w 1984 roku - obsługiwana była Ikarusami 260/280. Te autobusy miały fajne fotele.
W 2004 udało mi się, przez przypadek odnaleźć jeden z ich pojazdów w Varnie. Zdjęcie jest może mało udane, ale coś tam widać. Zwróć uwagę na oparcia tych foteli. To jest Ikarus 280
http://jakub131.webd.pl/varna_GT13.JPG
W 1984 roku, również komunikację lokalną obsługiwaly Ikarusy 260. Te autobusy były dwu wejściowe i miały żółty kolor.
Pamiętam, że w Erkner natknąłem się na pojazd w takiej konfiguracji, ale w NRD było on cały żółty, a pierwsze drzwi składały się z trzech skrzydeł
http://jakub131.webd.pl/varna_trans23.JPG
Dla porównania dodam jeszcze, że w latach 70-tych, Urząd Rady Ministrów (w Polsce, w Warszawie), posiadający własny, dosyć bogaty park autobusów turystycznych. W swojej flocie eksploatował brytyjskie Leylandy, potem w latach 80-tych kupili TAM-y, a na koniec dokupili jeszcze Sanosy (oczywiście w PRL-u).
Tymczasem ja miałem okazję - w 1984 roku - jeździć autobusem NRD-owskiegu URM-u... i był to prześliczny, biało-błękitny Ikarus 255. Wspaniale zadbany. Silniczek poezja. Normalnie zakochałem się w nim od pierwszego wejrzenia
Wiem, że te autobusy wielokrotnie wjeżdżały do Polski, by zabrać polskich pracowników URM-u w Warszawie, na wakacje do wschodnio niemieckich ośrodków wypoczynkowych. Tak, że ten pojazd, którym ja się poruszałem po NRD - nie był wyjątkiem. Oni mieli tego więcej
Ostatni raz - w swoim życiu - miałem okazję być, przez dwa tygodnie w NRD, około roku 1984, już jako nastolatek.
Tam był komunizm, jakiego, my w Polsce nie znaliśmy. Nasze, warszawskie MZK testowało sobie zachodnie autobusy, w końcu Polska kupiła licencję Berlieta.
... tego w NRD nie było. napotykane w NRD autobusy (oczywiście te, które należały do NRD-owskich przedsiębiorstw komunikacyjnych), to były głównie Ikarusy... autobusy, których w Polsce nie znaliśmy. Ogromne ilości Ikarusów 180 (również w komunikacji poza miejskiej), ogromne ilości Ikarusów 55
Potem zastąpiły je Ikarusy 255, 260, 280, w różnych konfiguracjach.
Komunikacja miejska w Berlinie - w 1984 roku - obsługiwana była Ikarusami 260/280. Te autobusy miały fajne fotele.
W 2004 udało mi się, przez przypadek odnaleźć jeden z ich pojazdów w Varnie. Zdjęcie jest może mało udane, ale coś tam widać. Zwróć uwagę na oparcia tych foteli. To jest Ikarus 280
http://jakub131.webd.pl/varna_GT13.JPG
W 1984 roku, również komunikację lokalną obsługiwaly Ikarusy 260. Te autobusy były dwu wejściowe i miały żółty kolor.
Pamiętam, że w Erkner natknąłem się na pojazd w takiej konfiguracji, ale w NRD było on cały żółty, a pierwsze drzwi składały się z trzech skrzydeł
http://jakub131.webd.pl/varna_trans23.JPG
Dla porównania dodam jeszcze, że w latach 70-tych, Urząd Rady Ministrów (w Polsce, w Warszawie), posiadający własny, dosyć bogaty park autobusów turystycznych. W swojej flocie eksploatował brytyjskie Leylandy, potem w latach 80-tych kupili TAM-y, a na koniec dokupili jeszcze Sanosy (oczywiście w PRL-u).
Tymczasem ja miałem okazję - w 1984 roku - jeździć autobusem NRD-owskiegu URM-u... i był to prześliczny, biało-błękitny Ikarus 255. Wspaniale zadbany. Silniczek poezja. Normalnie zakochałem się w nim od pierwszego wejrzenia
Wiem, że te autobusy wielokrotnie wjeżdżały do Polski, by zabrać polskich pracowników URM-u w Warszawie, na wakacje do wschodnio niemieckich ośrodków wypoczynkowych. Tak, że ten pojazd, którym ja się poruszałem po NRD - nie był wyjątkiem. Oni mieli tego więcej
Ostatnio zmieniony 2010-06-30, 12:55 przez J-31, łącznie zmieniany 2 razy.
NRD
Co do polskich konstrukcji w NRD, to na pewno były tam eksportowane Jelcze-ogórki, były nawet wersje stworzone specjalnie na tamten rynek. Natomiast nie słyszałem, aby do NRD trafiały modele bazujące na licencji Berlieta czy też ich późniejsze wersje rozwojowe.
Chyba raczej 125p Trochę tego tam sprzedawaliśmy. Swoją drogą fajne musiały być taksówki w Berlinie zaraz po zjednoczeniu, no ale to OTCoffee pisze:Fiatów 125
W sumie to i tak bez sensu.Amalio pisze:MANy i Mercedesy za komuny No coś ty...
Na TWB ktoś pod zdjęciem z Chemnitz zaraz po zmianie nazwy napisał, że wszystkie nowe miejskie Ikarusy trafiały do Berlina, a po kilku latach trafiały do innych miast.
Obiecywałem wczoraj trochę archiwalnych zdjęć - z mojego domowego archiwum. Rok 1974. Jedno z tych zdjęć, starsi użytkownicy KM-Forum, już pewnie znają
To jest fotka z NRD, a przedstawia ona Ikarusa 180
http://jakub131.webd.pl/756019.jpg
http://jakub131.webd.pl/756020.jpg
http://jakub131.webd.pl/756022.jpg
I dla porównania, autobusy turystyczne w Polsce. Pierwszy z brzegu to Leyland, jeden z dwóch takich autobusów, jakie posiadało URM w latach 70-tych. A tuż za nim Berliet. Kim jest ten młody człowiek - nie pamiętam
http://jakub131.webd.pl/756010.jpg
To jest fotka z NRD, a przedstawia ona Ikarusa 180
http://jakub131.webd.pl/756019.jpg
http://jakub131.webd.pl/756020.jpg
http://jakub131.webd.pl/756022.jpg
I dla porównania, autobusy turystyczne w Polsce. Pierwszy z brzegu to Leyland, jeden z dwóch takich autobusów, jakie posiadało URM w latach 70-tych. A tuż za nim Berliet. Kim jest ten młody człowiek - nie pamiętam
http://jakub131.webd.pl/756010.jpg