[Niemcy] Komunikacja w byłym NRD

Informacje o komunikacji miejskiej w Europie i na Świecie
Michał

[Niemcy] Komunikacja w byłym NRD

Post autor: Michał »

Witajcie serdecznie! Tak sobie cierpię na bezsenność i rozmyślam...
Jakie były autobusy w byłym NRD? Śmigały sobie "zachodnie" MAN-y i Mercedesy? Czy tylko Ikarusy i... no właśnie nic mi nie przychodzi do głowy. Jaka marka poza Ikarusem mogła być eksploatowana w tamtym okresie? Czy jakaś polska marka (Jelcz/Autosan) była wyeksportowana do Niemiec chociażby w liczbie kilku sztuk? Czy trolejbusy to były tylko ZIU-tki?

To samo tyczy się tramwajów. Czy tylko Tatry z "zaprzyjaźnionej" Czechosłowacji, czy w NRD znajdowała się fabryka "jakiegoś" Duewaga?

No i jak była organizowana komunikacja zbiorowa. Czy tak jak w Polsce, czy może "podkradali" jakieś rozwiązania od RFN.

Szczególnie liczę na opisy starszych użytkowników forum, którzy mogli to wszystko zobaczyć "na żywo".

Zapraszam do dyskusji!

Podi

Post autor: Podi »

A tam, ty też możesz zobaczyć co nie co na żywo:
http://www.youtube.com/watch?v=pPHJbBFg ... B1cFUeGcnY
polecam też inne filmiki autora, które przedstawiają w sumie cały schyłkowy enerdowski Poczdam.
Poza Tatrami dość popularnymi tramwajami były też Gothy.
Z Autobusów- prawie wszystkie marki bloku wschodniego, o polskich akurat nic nie słyszałem.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Re: Komunikacja w byłym NRD

Post autor: Amalio »

Michał pisze:Śmigały sobie "zachodnie" MAN-y i Mercedesy?
MANy i Mercedesy za komuny :?: No coś ty...
Michał pisze:Czy tylko Ikarusy i... no właśnie nic mi nie przychodzi do głowy. Jaka marka poza Ikarusem mogła być eksploatowana w tamtym okresie?
Był Fleischer( głównie międzymiastowe), Waggonbau Bautzen.
Michał pisze:Czy jakaś polska marka (Jelcz/Autosan) była wyeksportowana do Niemiec chociażby w liczbie kilku sztuk?
w NRD można było spotkać Jelcze.
Michał pisze:Czy trolejbusy to były tylko ZIU-tki?
A tam w ogóle były ZIU :?: Można było spotkać Ikarusy i Skody.
Michał pisze:To samo tyczy się tramwajów. Czy tylko Tatry z "zaprzyjaźnionej" Czechosłowacji, czy w NRD znajdowała się fabryka "jakiegoś" Duewaga?
Przede wszystkim Gotha. Było też Reko.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ja byłem w NRD kilka razy. Raz jako dzieciak - zresztą napotkany, przeze mnie, w 1974 roku, Ikarus 180, był takim impulsem by zainteresować się autobusami miejskimi (swego czasu w galerii było nawet czarnobiałe zdjęcie, wykonane przez mojego tatę, postaram się tą fotkę przypomnieć jutro ;) ).

Ostatni raz - w swoim życiu - miałem okazję być, przez dwa tygodnie w NRD, około roku 1984, już jako nastolatek. ;)

Tam był komunizm, jakiego, my w Polsce nie znaliśmy. Nasze, warszawskie MZK testowało sobie zachodnie autobusy, w końcu Polska kupiła licencję Berlieta.

... tego w NRD nie było. napotykane w NRD autobusy (oczywiście te, które należały do NRD-owskich przedsiębiorstw komunikacyjnych), to były głównie Ikarusy... autobusy, których w Polsce nie znaliśmy. Ogromne ilości Ikarusów 180 (również w komunikacji poza miejskiej), ogromne ilości Ikarusów 55

Potem zastąpiły je Ikarusy 255, 260, 280, w różnych konfiguracjach.

Komunikacja miejska w Berlinie - w 1984 roku - obsługiwana była Ikarusami 260/280. Te autobusy miały fajne fotele.

W 2004 udało mi się, przez przypadek odnaleźć jeden z ich pojazdów w Varnie. Zdjęcie jest może mało udane, ale coś tam widać. Zwróć uwagę na oparcia tych foteli. To jest Ikarus 280

:strzałka: http://jakub131.webd.pl/varna_GT13.JPG

W 1984 roku, również komunikację lokalną obsługiwaly Ikarusy 260. Te autobusy były dwu wejściowe i miały żółty kolor.

Pamiętam, że w Erkner natknąłem się na pojazd w takiej konfiguracji, ale w NRD było on cały żółty, a pierwsze drzwi składały się z trzech skrzydeł

:strzałka: http://jakub131.webd.pl/varna_trans23.JPG

Dla porównania dodam jeszcze, że w latach 70-tych, Urząd Rady Ministrów (w Polsce, w Warszawie), posiadający własny, dosyć bogaty park autobusów turystycznych. W swojej flocie eksploatował brytyjskie Leylandy, potem w latach 80-tych kupili TAM-y, a na koniec dokupili jeszcze Sanosy (oczywiście w PRL-u). ;)

Tymczasem ja miałem okazję - w 1984 roku - jeździć autobusem NRD-owskiegu URM-u... i był to prześliczny, biało-błękitny Ikarus 255. Wspaniale zadbany. Silniczek poezja. Normalnie zakochałem się w nim od pierwszego wejrzenia :-P

Wiem, że te autobusy wielokrotnie wjeżdżały do Polski, by zabrać polskich pracowników URM-u w Warszawie, na wakacje do wschodnio niemieckich ośrodków wypoczynkowych. Tak, że ten pojazd, którym ja się poruszałem po NRD - nie był wyjątkiem. Oni mieli tego więcej ;)
Ostatnio zmieniony 2010-06-30, 12:55 przez J-31, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
tantus
Posty: 212
Rejestracja: 2009-05-23, 12:45
Lokalizacja: Wrocław

NRD

Post autor: tantus »

Co do polskich konstrukcji w NRD, to na pewno były tam eksportowane Jelcze-ogórki, były nawet wersje stworzone specjalnie na tamten rynek. Natomiast nie słyszałem, aby do NRD trafiały modele bazujące na licencji Berlieta czy też ich późniejsze wersje rozwojowe.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Natomiast nie słyszałem, aby do NRD trafiały modele bazujące na licencji Berlieta czy też ich późniejsze wersje rozwojowe.
O tym w NRD można było zapomnieć ;)

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 2832
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Post autor: Marcin N »

Na filmiku widać zresztą że było to już po upadku muru, na ulicach Ople Rekordy, VW Polo I, VW Golf. Ale dziwi mnie że już wtedy tramwaje posiadały połówkowe pantografy ;).

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

Marcin_FTŚ pisze:Ople Rekordy, VW Polo I, VW Golf
Nie tylko. Wyłapałem parę Ład 2105, Fiatów 125, Reanult 5 i 19, Audi 80 i BMW 3...

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Coffee pisze:Fiatów 125
Chyba raczej 125p :D Trochę tego tam sprzedawaliśmy. Swoją drogą fajne musiały być taksówki w Berlinie zaraz po zjednoczeniu, no ale to OT
Amalio pisze:MANy i Mercedesy za komuny No coś ty...
W sumie to i tak bez sensu.
Na TWB ktoś pod zdjęciem z Chemnitz zaraz po zmianie nazwy napisał, że wszystkie nowe miejskie Ikarusy trafiały do Berlina, a po kilku latach trafiały do innych miast.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Obiecywałem wczoraj trochę archiwalnych zdjęć - z mojego domowego archiwum. Rok 1974. Jedno z tych zdjęć, starsi użytkownicy KM-Forum, już pewnie znają ;)

To jest fotka z NRD, a przedstawia ona Ikarusa 180 ;)
:strzałka: http://jakub131.webd.pl/756019.jpg
:strzałka: http://jakub131.webd.pl/756020.jpg
:strzałka: http://jakub131.webd.pl/756022.jpg

I dla porównania, autobusy turystyczne w Polsce. Pierwszy z brzegu to Leyland, jeden z dwóch takich autobusów, jakie posiadało URM w latach 70-tych. A tuż za nim Berliet. Kim jest ten młody człowiek - nie pamiętam ;)
:strzałka: http://jakub131.webd.pl/756010.jpg

ODPOWIEDZ

Wróć do „Europa / Świat”