Strona 7 z 9

: 2012-05-31, 16:37
autor: Wojtek-MKM
Dziś #922 jeździ na "502", niezłego miałem zonka jak zobaczyłem :shocked:

: 2012-09-06, 00:33
autor: Marcin_558
W czasie powrotu do fabryki w Solcu Kujawskim, jeden z Solbusów SM12LNG zawitał na prezentacje do częstochowskiego MPK.

----------------------------------------------

Promocja Solbusa i LNG trwa najlepsze:
Solbus w Rajdzie Blue Corridor 2012

12 września br. zawita po raz pierwszy do Warszawy rajd pojazdów napędzanych gazem ziemnym, który jest organizowany przez firmy Gazprom i E. ON Ruhrgas. Tego dnia w stolicy odbędzie się też Międzynarodowa Konferencja CNG i LNG, którą honorowym patronatem objęło Ministerstwo Gospodarki. Konferencji towarzyszyć będzie wystawa samochodów uczestniczących w rajdzie. Wśród nich zobaczymy m.in. niskopodłogowy autobus miejski Solbus SM 12 LNG, który brał niedawno udział w tournée po polskich miastach. Dla pojazdu z Solca Kujawskiego udział w Rajdzie zakończy się 18. września, kiedy zostanie „oddelegowany”na targi IAA w Hanowerze. Polski pojazd będzie prezentowany na stoisku Gazpromu, jako przykład udanego zastosowania skroplonego gazu ziemnego w komunikacji miejskiej.

Wracając do Warszawy. Wrześniowa konferencja organizowana w auli Wyższej Szkoły Cła i Logistyki na ul. Jagiellońskiej 82 w Warszawie dotyczyć będzie wykorzystania gazu ziemnego jako ekologicznego i efektywnego paliwa samochodowego. Organizatorem konferencji oraz koordynatorem polskiego odcinka rajdu Blue Corridor 2012 (1100 kilometrów po polskich drogach) są Stowarzyszenie NGV Polska oraz Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT). Do tej pory rajdy Blue Corridor odbywały się tylko w Rosji. Główną ideą przedsięwzięcia jest promocja gazu ziemnego jako ekonomicznego i przyjaznego środowisku paliwa silnikowego. We wrześniu tego roku konwój pojazdów z fabryczną instalacją zasilania CNG (Compressed Natural Gas) lub LNG (Liquified Natural Gas) pokona po raz pierwszy trasę liczącą 6100 kilometrów –zaczynając od Moskwy, przez Mińsk, Warszawę, Pragę, Paryż, Brukselę i Berlin. Rajd rozpocznie się już 8 września w Moskwie i od początku pojadą w nim aż 4 załogi z Polski. To stowarzyszenie NGV Polska, MB Poznań, Solbus i Iveco Poland. Tylko jednak dwie pierwsze ekipy mają ukończyć całą trasę.

Przypomnijmy, że w II kwartale br. Solbus przy wsparciu Gazprom-Germania, niemieckiej spółki koncernu Gazprom, przeprowadził serię jazd testowych w kilku polskich miastach. Solbusy napędzany skroplonym metanem woziły pasażerów na regularnych liniach miejskich w Toruniu, Gdyni, Olsztynie, Warszawie, Katowicach i Krakowie. W każdej z tych lokalizacji były tankowane z towarzyszącej im przez całe „tournee”mobilnej stacji tankowania LNG dostarczonej przez firmę Gazprom Germania.
Program testowy potwierdził stuprocentowe bezpieczeństwo technologii LNG oraz łatwość jej wprowadzenia w firmach transportowych. Wyniki wstępne wskazują, że autobusy LNG są konkurencyjne pod względem zużycia paliwa w stosunku do obecnie kupowanych przez przewoźników autobusów z silnikami Diesla Euro 5. Spalają one na tych samych liniach do 10% mniej kilogramów LNG niż autobusy Diesla litrów oleju napędowego. Biorąc pod uwagę znacznie niższą cenę LNG można stwierdzić, że wydatki na paliwo dla autobusów LNG mogą być nawet o 35% niższe niż w przypadku autobusów Diesla. Wprowadzenie normy emisji spalin Euro 6 uczyni LNG jeszcze atrakcyjniejszym dla firm transportowych, ponieważ silniki diesla spełniające normę Euro 6 będą droższe i bardziej paliwożerne od obecnie dostępnych silników Euro 5.

Informacje uzyskane od firm testujących Solbusy LNG wskazuję także na ich kilka istotnych zalet. Największe znaczenie dla firm transportowych zdaje się mieć czas tankowania. W minionych latach wiele firm komunikacji miejskiej w Polsce nie zdecydowało się wprowadzić autobusów na CNG ponieważ nie dało się pogodzić ich długiego czasu tankowania (od 10 minut do nawet kilku godzin) z organizacją codziennej obsługi. Przy większej ilość pojazdów na gaz sprężony przewoźnicy nie byliby w stanie, tak jak obecnie, tankować autobusy zaraz po ich powrocie na zajezdnię. Problem tankowania nie dotyczy autobusów LNG, które tankuje się równie szybko co pojazdy z silnikami Diesla –napełnienie całego zbiornika paliwa (do 300 litrów) trwa około 3 minuty.
Należy pamiętać, że LNG i CNG to ta sama substancja chemiczna –gaz ziemny lub inaczej metan. Różnica polega jedynie na technologii magazynowania paliwa w pojeździe. Ponieważ metan w procesie skraplania zmniejsza swoją objętość aż 600 razy, zbiorniki LNG są ok. 3 razy mniejsze niż te na metan sprężony do 200 barów. Mniejsze i lżejsze zbiorniki paliwa oznaczają mniejszą masę własną autobusu, a w konsekwencji niższe zużycie paliwa. Zbiorniki LNG dzięki mniejszej objętość mogą być wkomponowana w strukturę autobusu, zatem Solbus w wersji LNG wygląda identycznie jak modele z silnikami diesla. Nie zobaczymy charakterystycznych butli CNG na dachu, które jak się okazuje są dość uciążliwe dla przewoźników, ponieważ zwiększają wysokość autobusu i nie może on wyjeżdżać na trasy przebiegające pod niskimi wiaduktami (o wys. 3,2 metra). Także kierowcy wysoko ocenili Solbusy napędzane LNG. Docenili dużą dynamikę silnika o mocy 320 km, a także wskazywali na lepsze zachowanie w zakrętach, dzięki temu że środek ciężkości znajduje się niżej niż w autobusach CNG.

http://infobus.pl/text.php?from=main&id=49945

LNG

: 2012-09-12, 21:21
autor: Amalio
Ex wałbrzyski Solbus w nowych barwach:
http://phototrans.pl/14,578974,56001,1.html

Posty przeniesione z tematu "Solcity SMxx". Mod. J-31 ;)

: 2012-09-12, 21:30
autor: Gadzie
To w związku z tą akcją:
:strzałka: http://infobus.pl/text.php?from=main&id=49945 ?

Całkiem fajnie się prezentuje w tych barwach. ;) Nad przednimi drzwiami widać napis Euro 6, teraz tym będą pewnie zachęcać i promować swoje LNG.

: 2012-09-12, 21:38
autor: Coffee
Przeszedł też małą poprawkę. Ma dzieloną, zamiast pełnej szyby.

: 2012-09-12, 22:56
autor: Jack the Ripper
A ja jestem jeszcze ciekaw, czy oby silnika mu nie wymienili.

: 2012-09-12, 23:19
autor: Marcin_558
Coffee pisze:Przeszedł też małą poprawkę. Ma dzieloną, zamiast pełnej szyby.
Doszły też światła do jazdy dziennej.

: 2012-09-15, 09:31
autor: Gadzie

: 2013-02-28, 00:47
autor: Marcin_558
Solbus negocjuje 2 duże kontrakty ;)
Solbus z Solca Kujawskiego nie dał się kryzysowi i wyjeżdża z dołka!

Na targach samochodów użytkowych „IAA Nutzfahrzeuge” w Hanowerze zainteresowanie pojazdami z Solca Kujawskiego było duże.

Teraz firma ta - Solbus - negocjuje dwa kontrakty. Jeśli się uda, będzie zatrudniała fachowców.

- W Hanowerze zwiedzający mogli oglądać pokazy tankowania najnowszego solbusa, a także korzystać z bezpłatnych przejazdów tym autobusem na dworzec kolejowy, po mieście i na lotnisko - mówi Michał Śliżak z firmy Solbus. - Dla nas, promujących rozwiązanie na gaz LNG, najważniejsze było, że pojazd oglądali też pracownicy działów rozwoju dużych koncernów.

Po wrześniowych targach firma pozostaje w kontakcie z potencjalnymi nabywcami. - Konkretne rozmowy handlowe rozpoczniemy w przyszłym roku, a sprzedaż sfinalizujemy być może za dwa lata - dodaje Michał Śliżak. - Patrzymy na to jednak realnie. Nie ma jeszcze możliwości uzyskania homologacji europejskiej - dopuszczenia do ruchu w całej Europie - dla pojazdów na LNG. Dlatego ich rejestracja w innych krajach nie jest automatyczna, a przez to trudniejsza

- Zainteresowanie krajowych przewoźników naszymi pojazdami LNG też jest duże - zdradza Michał Śliżak. - Już je testowaliśmy. Wsparcia udzielił nam Gazprom-Germania (niemiecka spółka koncernu Gazprom - przyp. red.), który dostarczył mobilną stację LNG. Jeździliśmy do zainteresowanych, którzy oglądali jak szybkie i łatwe jest tankowanie. Trwa 3 minuty.

Przypomnijmy, Solbus powstał w 2001 roku jako spółka pracownicza produkująca autobusy. Uruchomienie firmy miało uratować państwowe Kujawskie Zakłady Napraw Samochodów. Prywatyzacja nie powiodła się. KZNS zbankrutowały w 2003 r. Większość udziałów przejęła firma Blue Line. Powstała Fabryka Autobusów Solbus, która ogłosiła upadłość układową w 2010 roku. Kryzys udało się jednak przezwyciężyć.

- Od tego czasu zdołaliśmy wprowadzić na rynek wiele autobusów z silnikiem Diesla - wyjaśnia. - Do 2010 roku sprzedawaliśmy głównie autobusy międzymiastowe, na które nie ma dużego zapotrzebowania. Aby przetrwać, trzeba sprzedawać miejskie pojazdy, a do tego potrzebne jest doświadczenie. Rozwiązaliśmy te problemy. Przyszłość widzimy w autobusach o napędzie gazowym. Firma zatrudnia teraz około 170 osób. Jeśli uda się podpisać pierwszy kontrakt na autobusy LNG - a trwają negocjacje w sprawie dwóch - to zwiększymy zatrudnienie do ponad 220 pracowników.

http://www.strefabiznesu.pomorska.pl/ar ... za-z-dolka
-----------------------

MPK Czestochowa testuje Solbusa SM12LNG.

-----------------------
KDD Dariusz Gackowski (lider) i Blue Line (partner) jest bardzo blisko wygrania przetargu w Olsztynie. Solbus zaproponował 11 Solbus Solcity SM12LNG. Czyżby Solbus robił sobie wejście do przetargu w Warszawie na gazowce :)

: 2013-02-28, 13:28
autor: J-31
Marcin_558 pisze:Czyżby Solbus robił sobie wejście do przetargu w Warszawie na gazowce :)
Na razie nie ma żadnego przetargu w Warszawie na gazowce... i nie wiadomo, czy kiedykolwiek będzie. Kasa się skończyła ;)

: 2013-02-28, 22:57
autor: Biały
Marcin_558 pisze:Solbus z Solca Kujawskiego nie dał się kryzysowi i wyjeżdża z dołka!
Nie rozumiem dlaczego każdy artykuł o Solbusie zawsze zaczyna się od tego, że wychodzi on z dołka. Ile razy można z niego wychodzić ??
W porównaniu do tego co działo się z Solbusem parę lat temu, a jego sytuacją teraz to na pewno nie znajduje się w dołku.

: 2013-02-28, 23:00
autor: TLG
Biały pisze:Nie rozumiem dlaczego każdy artykuł o Solbusie zawsze zaczyna się od tego, że wychodzi on z dołka.
Akurat ten artykuł jest z 4 października zeszłego roku, Marcin po prostu ponawiał ten post ;)

: 2013-02-28, 23:06
autor: Biały
No tak masz racje ;) , ale nie zmienia to faktu, że nowsze artykuły tak podobnie się zaczynają.

: 2013-10-08, 22:43
autor: muszyx
Pozwolę sobie odkopać temat, bo powód jakiś jest.

1 października 2013 zaczęło jeździć 11 sztuk Solbusów SM12 LNG w Olsztynie. Tydzień to może nie jest taki dobry moment do robienia poważnych podsumowań ale zawsze wstępne podsumowanie i ocenę można przeprowadzić. ;) Zdjęć ze środka nie posiadam, zdjęcia z zewnątrz są w postaci kilku zdjęć na TWB.

To tak w skrócie - jeżeli chodzi o środek:
- wnętrze w sumie estetycznie przygotowane. Ładne wiatrołapy, obicia siedzeń (szare z zielonym akcentem, na wizualizacjach wnętrza Solarisa Tramino można sobie je zobaczyć) również mi się spodobały, choć miałem duże obawy, że będzie to wyglądać jakby było brudne.
- Z drugiej strony nie przyłożyli się do montażu. Jeżeli chodzi o trzeszczenie to Scania ma bardzo poważnego konkurenta. :D Przy "oszczędnej" eksploatacji ("oszczędnej" w znaczeniu utrzymania i napraw) sądzę, że po jakimś czasie będzie gorzej.
- Rozplanowanie wnętrza dla mnie ujdzie. Wozy posiadają dużą rzeźnię. Tylna ściana wozu oprócz tego, że wygląda tak sobie, zabiera max 3 miejsca siedzące i zasłania widok na tył, to w sumie tak mocno nie przeszkadza.
- W wozie zamontowano System Informacji Pasażerskiej PIXEL-a, z "koralikami" i monitorem w środku. Oczywiście z początku koraliki głównie nie działały (wyświetlały herb miasta), teraz już raczej we wszystkich wozach działają. A w jednym z wozów (bodajże #A701) był problem z monitorem który miał problemy z wyświetlaniem nazw bieżących przystanków (np. zamiast "Dywizjonu 303" wyświetlało "Dywizjon 404"). Gadaczki (wozy posiadają wewnętrzną i zewnętrzną) jeszcze chyba nie działają wszędzie.

Jeżeli chodzi o LNG to:
- Danych ile przewoźnik zaoszczędził/stracił na gazie nie będę sporządzał, bo to bez sensu ze względu na krótki okres czasu. :diabeł:
- Te wszystkie zapewnienia o tym, że autobusy LNG są zdecydowanie cichsze od autobusów na ON można śmiało włożyć między bajki. Są tak samo głośne, a potrafią jeszcze porządniej "zaryczeć".
- Wozy trapią różne usterki... w zasadzie wszystkiego i w różnym stopniu. Czy to coś związane z silnikiem/gazem/drzwiami/SIP-em/niepotrzebne skreślić/potrzebne dopisać. Część spowodowana jest przez niezbyt roztropną obsługę (ale co tu się dziwić jak z dnia na dzień w ostatniej chwili dano typowym kierowcom z PKS-u taki autobus), a część to już wina pojazdu. Zwykle zdarzały się przestoje kilkuminutowe i udało się jakoś dalej pojechać ale już parę razy autobusy musiały być ściągane do bazy (i można było podziwiać jak autobus holuje autobus :D ).

To tyle w sumie. Podsumowując: jeżeli uda się poprawić mankamenty i o wozy będą dbać to źle może nie będzie. Ale to jest prywatny przewoźnik, mający zaplecze warsztatowe w PKSie który sam jest w stanie agonalnym, a samo zaplecze warsztatowe tyłka nie urywa... To może być "ciekawie".
Same wozy tyłka nie urywają i wyglądają jakby ktoś je robił na ostatnią chwilę. Swoją drogą Solbusy do Olsztyna przyjechały... 30 września. A 1 października już musiały się wybrać na trasy. ;)
Na razie jestem neutralny. Z chęcią zrobię porównanie nowych SU12 które niebawem dotrą, z tymi Solbusami.

: 2013-10-09, 14:14
autor: J-31
Albo ja czegoś nie kumam, albo Lider Trading jeszcze wysprzedaje zaległe SM12. Popatrzcie na to zdjęcie i komentarze

:strzałka: http://phototrans.pl/14,650100,0,Solbus_SM12_A711.html

Każdy autobus jest inny. I różnią się one między sobą detalami. Co jest grane ? Czyżby LT wysprzedawał stare pojazdy, a resztę doprodukował - zgodnie już nową technologią ? :o:

: 2013-10-09, 17:46
autor: Obywatel J.Z.
...

: 2013-10-09, 18:32
autor: Marcin_558
@J-31: Nadal 2 wystawione biało-niebieskie Solbusy Solcity SM12 na sprzedaż śmigają jako wypożyczone w PKS Bydgoszcz na linii 80 i linii do Solca Kujawskiego.

: 2013-10-09, 21:12
autor: J-31
Czyli jeśli dobrze rozumuje to A711 powinien mieć szybę z tyłu. Swoją drogą czemu tym razem udało się przenieść duży wyświetlacz na swoje miejsce, a w warszawskich Solbusach, producent nadal montuje w świetle "byłego" okna ? ;)

: 2013-10-09, 21:54
autor: TLG
J-31 pisze: a w warszawskich Solbusach, producent nadal montuje w świetle "byłego" okna ?
To zobaczymy dopiero, jak przyjdą osiemnastki. Póki co olsztyńskie wozy są mimo wszystko nowsze od ostatnich warszawskich.

: 2013-10-15, 21:24
autor: solaris150
Wszystko zależy jak zamawiający sobie za życzył.