Solbus - drugie życie

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solbus...
Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG » 2011-02-06, 16:31

Amalio pisze:z tego samego powodu przepadł tak obiecujący pojazd jak Intrall Lubo.
Tego pojazdu szczególnie mi szkoda. Wzornictwo przemyślane pod każdym względem, każda linia wynika z innych. Ale za to będzie DZT Pasagon :D EOT
Ciekawe, co się stanie z tymi nadwoziami. Może opylić je na trolejbusy...?

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus » 2011-02-06, 16:41

Solbus pewnie je dokończy i sprzeda jako nówki, pewnie miasto nad Pełcznicą niedługo coś ma kupić więc kto wie... :mruga:

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29400
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-02-07, 10:12

Solbusowi trochę współczuję. Ciężko będzie im opylić od tak, te autobusy. Chętni w kolejce na razie się nie ustawiają... a gotowe pojazdy stoją pod chmurką. Im dłużej postoją, tym gorzej dla nich. :]

Awatar użytkownika
O530
Posty: 741
Rejestracja: 2010-06-15, 18:32
Lokalizacja: Kielce

Post autor: O530 » 2011-02-07, 10:26

Może MPK Kielce się skusi na Solbusy. W sumie to już były testowane w Kielcach i z tego co wiem to się spodobały :).

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4021
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2011-02-11, 00:39

Solbus się powoli odradza :) Jeśli zgarnie przetarg w Puławach to sporo autobusów sprzeda: 12 Solbus SM12 i 8 Solbus SM10.

Poza ty atak redaktora z Infobusa był w artykule na Solbusa aż się pojawił komentarz jednego z udziałowców F.A. Solbus:
Jakub Śliżak

Panie Aleksandrze. Jestem mocno rozczarowany poziomem jawnej niechęci autora artykułu do firmy Solbus. "znane (...) ze swoich spektakularnych porażek...", "ale uspokajamy, że nie były to autobusy marki Solbus…" - kompletny brak profesjonalizmu. Jeszcze żeby w tych przetargach ucierpiał MAN, czyli pracodawca autora artykułu, łatwiej byłoby zrozumieć rozgoryczenie. Pozdrawiam

http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=38047

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus » 2011-02-11, 01:25

Artykuł bardzo stronniczy, etyka to tu daleko w las poszła, a to, że losy fabryki potoczyły się tak a nie inaczej to nie do końca wina Solbusa - wszyscy wiemy jakie były opóźnienia z wydaniem papierów na wozy LNG, pożar niestety ostro odbił się na decyzjach ale to też był czysty przypadek i nieszczęśliwy zbieg okoliczności, ja tam na nasze dwa gazowce nie narzekam, wozy całkiem przyjemne, choć mają jeszcze trochę wad i niedoróbek to jest to wszystko do wyłapania i usunięcia, myślę, że wozy na ropę nie sprawiały by tylu problemów jak LNG (u nas to głównie kwestia stacji tankowania i czasu, który jest do tego wymagany), ale mimo wszystko mam nadzieję, że Solbus spróbuje udziału w przetargu na wozy dla Wałbrzycha bo wolałbym je zdecydowanie bardziej niż wyroby Irisbusa.

polsmol

Post autor: polsmol » 2011-02-11, 12:25

Mam nadzieję, że Solbus się odbije bo - jakby nie patrzeć - proponują innowacyjne i unikalne na naszym rynku rozwiązania (np. lekka konstrukcja) w przeciwieństwie do np. Autosana (mimo całej mojej sympatii do tej marki). Trzeba też oddać sprawiedliwość, że aktualne problemy wynikają w dużej mierze z urzędniczej opieszałości a nie z winy firmy.

lukmek

Post autor: lukmek » 2011-02-11, 17:48

polsmol pisze:Mam nadzieję, że Solbus się odbije bo - jakby nie patrzeć - proponują innowacyjne i unikalne na naszym rynku rozwiązania (np. lekka konstrukcja) w przeciwieństwie do np. Autosana (mimo całej mojej sympatii do tej marki)
¯ebyś jeszcze widział o czym piszesz. Solbusa SMxx i Autosana M1xLF/LE opracował ten sam zespół konstruktorów w biura projektowego DOT3D, dlatego jak spojrzysz na parametry obu konstrukcji tj. masa własna, czy pojemność pasażerska, to zobaczysz bardzo duże podobieństwo.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2011-02-11, 18:01

No i co to ma do rzeczy :?: To jaki będzie produkt zależy wyłącznie od producenta, a nie biura projektowego, bo oni tworzą pojazd wedle wytycznych zleceniodawcy. Z resztą Autosan tym bardziej by nie mógł mieć tak dobrego autobusu jak Solbus, bo pojawiłyby się przesłanki, że jest on po prostu kopią.
A we wszystkim rozchodzi się jak zwykle o pieniądze, bo to one są miarą tego jak zaawansowana będzie nowa konstrukcja, a musi się ona zmieścić w zaplanowanym budżecie. No Autosan raczej nie zalicza się do grupy tych którzy by mieli oferować jakieś zaawansowane i drogie konstrukcje.

lukmek

Post autor: lukmek » 2011-02-11, 18:20

Amalio pisze:Z resztą Autosan tym bardziej by nie mógł mieć tak dobrego autobusu jak Solbus, bo pojawiłyby się przesłanki, że jest on po prostu kopią.
Proszę w takim razie o uświadomienie mnie w czym konstrukcja Solbusa jest lepsza od konstrukcji Autosana oprócz opcji posiadania przez Solbusa napędu LNG :?:

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio » 2011-02-11, 18:47

lukmek pisze: Proszę w takim razie o uświadomienie mnie w czym konstrukcja Solbusa jest lepsza od konstrukcji Autosana
Na przykład w tym, że jest o tonę lżejsza :?:
W dodatku Solcity ma chyba w dalszym ciągu najniżej usytuowaną podłogę w wejściach.

lukmek

Post autor: lukmek » 2011-02-11, 19:06

Wysokość podłogi jest taka sama, a jeśli chodzi o masę własną to nie wypowiem się, bo nie znam masy i znaleźć nie mogę masy Autosana. Dzierżoniowskie SM12 ma masę własną ~10 ton.

spex

Post autor: spex » 2011-02-16, 05:51

Ale masa pojazdu może też zależeć od wybranych komponentów, takich jak silnik, osie itp.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4021
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2011-10-12, 23:51

TRANSEXPO 2011: Solbus z dobrymi perspektywami na przyszłość

Podczas tegorocznych targów TRANSEXPO w Kielcach mieliśmy okazję porozmawiać o przeszłości i przyszłości FA Solbus. Po dramatycznych wydarzeniach w zeszłym roku wydaje się, że firma wypłynęła na zdecydowanie bardziej spokojne wody. W Kielcach Solbus pokazał autobusy z dwóch strategicznych umów na łączną liczbę 40 autobusów niskopodłogowych –z MZA Warszawa oraz MZK Puławy. Na stoisku firmy mogliśmy zobaczyć Solcity 12 w nowej, atrakcyjnej kolorystyce puławskiego przewoźnika oraz przeznaczony do Warszawy model Solcity 10 w barwach stołecznego przewoźnika. Z ciekawostek można podać, że w obu autobusach wszystkie płyny obsługowe zostały zgrupowane w jednej, łatwo dostępnej, komorze, aby ułatwić eksploatację pojazdów oraz obniżyć koszty obsługi. O ile do Puław zostały już dostarczone pierwsze autobusy, to warszawski test czeka Solbusa w listopadzie. O najnowszych wydarzeniach na rynku i sytuacji w fabryce rozmawialiśmy Jakubem Śliżakiem, członek zarządu soleckiej fabryki. Oto co nam powiedział:

InfoBus.pl: Ile w tym roku FA Solbus wyprodukuje autobusów?

Jakub Śliżak, członek zarządu FA Solbus: Dzięki wcześniejszym i obecnie realizowanym dostawom autobusów miejskich, Solbus w tym roku wyprodukuje łącznie ponad 60 egzemplarzy modelu Solcity i tym samym zyska niezbędne doświadczenie do konkurowania w segmencie autobusów miejskich. W tym roku dostarczymy na pewno egzemplarze dla: Puław –10 szt. (z czego 10 szt. do realizacji w 2012 r.);Warszawy –20 szt. Solcity 10; Krotoszyna –4 szt. SC10 i 1 szt. SL11 i Ostrołęki –3 szt. SC10. Dodatkowo ruszamy z montażem pojazdów dla MZK Biała Podlaska, gdzie w ostatnim czasie wygraliśmy kontrakt na dostawę 12 szt. Solcity 12. To zamówienie ma być zrealizowane w ciągu najbliższych 5 miesięcy. Jeżeli chodzi o segment międzymiastowy to oprócz wspomnianego już pojazdu SL11 dla Krotoszyna sprzedamy jeden egzemplarz ST11 dla szkoły nauki jazdy.
InfoBus.pl: Tuż po targach odbyło się przekazanie pierwszych autobusów dla Puław.
Jakub Śliżak
: Zgadza się. Pierwsze Solbusy są już w Puławach. W piątek, 23 września, miało miejsce przekazanie pierwszej transzy dziesięciu autobusów Solcity dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Puławach. W uroczystości uczestniczył prezydent miasta, Janusz Grobel oraz prezes MZK Puławy, Henryk Mizak. Po realizacji drugiej transzy kontraktu w styczniu 2012 roku, we flocie MZK znajdzie się łącznie 20 szt. autobusów marki Solbus –12 szt. Solbusów Solcity 12 o pojemności 110 pasażerów oraz 8 sztuk mieszczącego 90 pasażerów Solcity 10. Nowe Solbusy są napędzane oszczędnymi silnikami wyprodukowanymi przez koncern Cummins spełniającymi obecnie obowiązującą normę Euro5, o pojemności 6,7 litra i mocy 250KM. Lista wyposażenia pojazdów zawiera między innymi klimatyzację, system monitoringu, bramki liczące pasażerów, system biletowy, odbiorniki GPS, elektroniczne tablice kierunkowe i system dźwiękowej informacji pasażerskiej. W komorze silnika zainstalowano system gaszenia pożaru Fire Trace. Wszystkie płyny eksploatacyjne zostały zgrupowane w jednym łatwo dostępnym miejscu, w celu zminimalizowania czasu potrzebnego do wykonania czynności obsługowych. Rozwiązanie to znalazło się także w produktowych obecnie przez Solbusa dwudziestu autobusach Solcity 10 dla MZA Warszawa oraz zamówionych przez MZK w Białej Podlaskiej dwunastu autobusach Solcity 12.
InfoBus.pl: Tak spora liczby kontraktów to całkiem niezłe rozdanie po zeszłorocznej zapaści i ogłoszeniu upadłości przez firmę. Na jakim aktualnie etapie jest ten proces porządkowania długów FA Solbus?
Jakub Śliżak: Rzeczywiście to nowe otwarcie wygląda imponująco, szczególnie biorąc pod uwagę, że w wielu ogłoszonych zamówieniach nie wystartowaliśmy, gdyż nie mogliśmy się tutaj wykazać koniecznym doświadczeniem. Jeszcze raz chciałbym podziękować wszystkim naszym klientom za okazane zaufanie i pomoc. Co do postępowania układowego z wierzycielami to myślę, że do końca roku ostatecznie zamkniemy ten etap i będziemy mogli powrócić na arenę zamówień publicznych pod nazwą FA Solbus. To nasz priorytet. Przypomnę, że teraz w ramach przetargów jesteśmy reprezentowani przez firmy Lider Trading i Blue Line.
InfoBus.pl: Jesteście cały czas pionierem w zakresie zasilania autobusów skroplonym, gazem ziemnym (LNG). Jakie są tutaj perspektywy rozwoju?
Jakub Śliżak: Mocno wierzymy w tę technologię. Aktualnie dwa autobusy Solcity 12 LNG jeżdżą po ulicach Wałbrzycha. Pomimo, że Amerykanie i Chińczycy idą zdecydowanie w kierunku LNG i liczba pojazdów napędzanych tym ekologicznym pojazdem idzie tam w tysiące, to według naszej wiedzy, te dwa Solbusy są jak na razie jedynymi w Europie autobusami napędzanymi LNG. Tak więc Solbus cały czas przeciera szlaki dla innych. Wywalczyliśmy dopuszczenie do ruchu autobusów na LNG, a obecnie prowadzimy kampanię na rzecz zrównania stawek akcyzy na CNG i LNG. Wystarczy powiedzieć, że pracownicy Ministerstwa Finansów, zapewne nie odróżniając LNG od LPG, stosują różne stawki akcyzy na tą substancję o tym samym składzie chemicznym. Przecież LNG tym różni się od CNG, co woda od lodu, czyli stanem skupienia. Jeśli ten paradoks zostanie utrzymany w przepisach fiskalnych, i stawka akcyzy na LNG nadal będzie wynosić 30 groszy za litr, to przy drożejącym oleju napędowym, LNG i tak będzie opłacalne dla przewoźników. Po likwidacji akcyzy powinien nastąpić boom, tak jak stało się to już w Chinach i Stanach Zjednoczonych.
Tymczasem szkoda, że kontrakt krakowski nie doszedł do skutku, bo przy 31 autobusach zapewnilibyśmy właściwą stację tankowania LNG. Obecnie MZK Wałbrzych korzysta z systemu przelewowego bez kriopompy. W rezultacie tankowanie zajmuje dużo czasu, nie można napełnić całego zbiornika LNG i przewoźnik nie ma pewności ile paliwa jest w zbiorniku i ile zostało spalone. Cały czas staramy się ustalić przyczynę znacznych rozbieżności pomiędzy wynikami z Ostrowa Wlkp.(ok. 24 kg / 100 km) a w Wałbrzychu (54 kg / 100 km). Moim zdaniem nawet przy zużyciu 40 kg/ 100 km przez autobus 12-metrowy rachunek ekonomiczny cały czas wychodzi na plus.
InfoBus.pl: A co słychać w temacie procesu o plagiat jaki wytoczył Wam SOR?
Jakub Śliżak: Ten temat zamarł, co najlepiej świadczy o prawdziwych intencjach pozywających.
InfoBus.pl: Solbus działa od całkiem niedawna w segmencie miejskim, natomiast wcześniej byliście jednym liderów kategorii międzymiastowej. Co się dzieje w tym segmencie, który wszyscy producencie powoli opuszczają? Czy szykujcie tutaj jakiś specjalny pojazd na specjalne czasy?
Jakub Śliżak: Rzeczywiście –segment fabrycznie nowych pojazdów międzymiastowych zamiera w Polsce i raczej nie pomoże tutaj jakiś cudowna oferta. Po prostu ten segment musi przeobrazić się w kierunku, w jakim kilka lat temu poszedł rynek przewozów miejskich. To przetargi publiczne na pakiety linii, gwarantujące z jednej strony normalny rozwój przewoźnika i możliwość odnowy jego floty, jak i zabezpieczające interes pasażerów –szczególnie tych z mniejszych miejscowości.
InfoBus.pl: Co z eksportem Solbusa? Czy jeszcze wrócicie do Wielkiej Brytanii?
Jakub Śliżak: Na Wyspy na razie się nie wybieramy, a sposób w jaki zostaliśmy tam potraktowani przez naszego „partnera”raczej nakazuje nam omijać to miejsce. Natomiast poważnie myślimy o krajach sąsiedzkich –w tym przede wszystkich o Litwie, gdzie już nawiązaliśmy współpracę z lokalnym dilerem. Bierzemy tutaj udział w przetargu na dostawę ponad 40. autobusów. Czy coś z tego będzie? Czas pokaże.
InfoBus.pl: Jak aktualnie wygląda Wasza oferta w zakresie autobusów i czy czekają ją w przyszłości jakieś zmiany?
Jakub Śliżak: Raczej nie przewidujemy tutaj radykalnych zmian w najbliższej przyszłości. Teraz nadszedł czas na jej doszlifowanie po wręcz rewolucyjnym jej rozwoju. W zakresie autobusów miejskich na rodzinę Solcity składającą się niskopodłogowe modele SM10, SM12 i SM 18 oraz niskowejściowe z serii SC: 10,5 LE i 11 LE. Najbliższa większa zmiana jaka nas czeka to zastosowani nowego silnika Cummins o pojemności 8,9 l do nowych autobusów SM12 dla MZK Biała Podlaska.
InfoBus.pl: W ostatnim czasie w zarządzie FA Solbus zaszły spore zmiany. Jak wygląda aktualny skład?
Jakub Śliżak: Rzeczywiście –do firmy wrócił mój brat - Michał Śliżak, który przejął eksport i marketing, natomiast ja zajmuje się teraz logistyką. Antoni Śliżak niezmiennie jest odpowiedzialny za produkcję, a prezesem zarządu został Marek Wyrzykowski.

http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=42943

Solcity

Post autor: Solcity » 2011-10-13, 13:15

Ciekawi mnie wątek Litwy i przetargu na 40 sztuk, zna ktoś szczegóły ?

spooney

Post autor: spooney » 2011-11-22, 19:25

Byli o krok od upadku, dziś produkują autobusy dla stolicy

20 autobusów wyprodukowanych w soleckim Solbusie wyjedzie wkrótce na ulice Warszawy. Firma, która rok temu była o krok od upadku, pokonała w przetargu takich konkurentów jak Mercedes i Solaris

Obrazek

Po gigantycznym kryzysie, który dotknął Solbus, firma zaczyna wychodzić na prostą. W Solcu czeka już niemal gotowych na wyjazd do Warszawy 20 pachnących świeżością, nowych 10-metrowych autobusów typu Solcity zakupionych przez warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe. Pojazdy dotrą do stolicy za kilka dni, bo trwają jeszcze ostatnie prace przy ustawianiu elektronicznego systemu informacji pasażerskiej.

Ten kontrakt to efekt wygranego przez solecką firmę przetargu, w którym pokonała tak prestiżowe na rynku komunikacyjnym spółki jak Solaris czy Mercedes. Zamówienie jest warte 18,2 mln zł.

- Nasze pojazdy w sensie technicznym niczym nie różnią się od światowych producentów. A wygrywamy dlatego, że oferujemy autobusy dobrej jakości, jednak o zdecydowanie korzystniejszej cenie - mówi Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu i eksportu Solbusa. - Dzięki temu w tym roku realizujemy kontrakty na dostawę łącznie 70 pojazdów. Oprócz Warszawy m.in. do Puław i Białej Podlaskiej.

Zdecydowanie kontrakt dla stolicy jest najbardziej prestiżowy. I władze firmy mają nadzieję, że będzie przepustką do dalszych zamówień nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Będzie to możliwe, bo zgodnie z nowymi przepisami wystarczy, że pojazd zdobędzie jedną, europejską homologację, która ważna jest w całej wspólnocie. Do tej pory, aby wejść na dany rynek, konieczne było staranie się o obowiązujące w tym kraju certyfikaty.

A jeszcze w 2010 roku wydawało się, że firmę czeka upadek. Długi i poważna wpadka przy kontrakcie dla Krakowa spowodowały, że firma stanęła nad przepaścią. W czasie przejazdów technicznych spłonął nowiutki autobus, który miał wozić pasażerów stolicy Małopolski.

- Sąd uznał jednak, że jesteśmy w stanie spłacić nasze zobowiązania. Dał nam szansę dogadania się z wierzycielami i tak się stało - opowiada Śliżak. - To nie jest tak, że jesteśmy już na prostej. Ale systematycznie spłacamy nasze długi zgodnie z harmonogramem.

Firma zaczęła już przyjmować nowych pracowników. Obecnie zatrudnionych jest ponad 150 osób, a w każdym miesiącu zatrudnienie znajduje kilka następnych.

http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... y_dla.html

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4021
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2011-12-18, 20:06

Solbus - jak feniks z popiołów

Podczas tegorocznych targów TransExpo w Kielcach mieliśmy okazje porozmawiać o przeszłości i przyszłości FA Solbus. po dramatycznych wydarzeniach w zeszłym roku wydaje się, że firma wypłyneła na zdecydowanie spokojniejsze wody. O najnowszych wydarzeniach na rynku i sytuacji w fabryce rozmawialiśmy z Jakubem Śliżakiem, członkiem zarządu soleckiej fabryki.

Polski Traker Bus: Ile w tym roku FR Solbus wyprodukuje autobusów?

Jakub Śliżak, FA Solbus: - Dzięki wcześniejszym i obecnym realizowanym dostawom autobusów miejskich, Solbus w tym roku wyprodukuje 60 egz. modelu Solcity i tym samym zyska niezbędne doświadczenia do konkurowania w segmencie autobusów miejskich. w tym roku dostarczymy na pewno egzemplarze dla: Puław - 10 szt. (plus dodatkowo 10 szt. do realizacji w 2012 r.); Warszawy - 20 szt. Solcity 10; Krotoszyna - 4 szt. SN11m, 1 szt. SL10 i Ostrołęki - 3 szt. SC10. Dodatkowo ruszamy z montażem pojazdów dla MZK Biała Podlaska, gdzie w ostatnim czasie wygraliśmy kontrakt na dostawę 12 szt. Solcity 12.

PT Bus: Tak spora liczba kontraktów to całkiem niezła rozdanie po zeszłorocznej zapaści i ogłoszenia upadłości przez firmę. Na jakim etapie jest proces porządkowania długów FA Solbus?

Jakub Śliżak, FA Solbus: - Rzeczywiście to nowe otwarcie wygląda imponująco, szczególnie biorąc pod uwagę, ze wielu ogłoszonych zamówieniach nie wystartowaliśmy, gdyż nie mogliśmy się tutaj wykazać koniecznym doświadczeniem. Co do postępowania układu z wierzycielami, myślę, ze do końca roku ostatnie zamkniemy ten etap i będziemy mogli wrócić na arenę zamówień publicznych pod nazwą FA Solbus. To nasz priorytet. Przypomnę ze teraz w ramach przetargów jesteśmy reprezentowani przez firmy Lider Trading i Blue Line.

Polski Traker Bus, Nr 6/2011(XI-XII) str.52

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29400
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 » 2011-12-18, 23:09

Ja trzymam kciuki za wielki powrót FA Solbus na rynek. Oby im się ten zamysł udał. Warto, wrócić do marki. Trzeba przyznać, że Solbus ostro walczy o powrót do życia. I za to, wielkie brawa dla nich. Fabryka to nie tylko marka, produkty, hale czy maszyny - to również ludzie. I oni są najważniejsi. Tam pracują fachowcy, byłoby to głupie, gdyby stracili pracę. :)

Skowron59

Post autor: Skowron59 » 2011-12-18, 23:27

Jak by tak jeszcze jakieś przeguby sprzedali to by było super :)

Awatar użytkownika
Rumpel
Posty: 643
Rejestracja: 2010-12-31, 01:02
Lokalizacja: Czeladź Scorpio: 379 619km

Post autor: Rumpel » 2011-12-19, 09:22

Gdyby nie panowała w PKM Katowice dzicz, to oni mogli by kupić 18, bo chyba przodują w testowaniu tego pojazdu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solbus”