Solaris Urbino 12 CNG
By nie dublować tematów, postanowiłem odkopać i wykorzystać ten stary temat, ponieważ chciałbym napisać parę słów nt. Solarisa Urbino 12 CNG.
MZA Warszawa, jak na pewno Wiecie, aktualnie testuje (od wczoraj) SU12 W81 CNG, #1033 MPK Radom. Jest to stosunkowo młody autobus - rocznik 2010.
http://www.galeriakmf.prohost.pl/galeri ... e_id=21313
I muszę przyznać, że spodobał mi się ten pojazd. Podoba mi się praca silnika. Dobrze wyciszona jest szafa. Autobus jest w miarę wygodny i dosyć fajnie się tym jedzie. Niestety wnętrze pojazdu trochę ciasne...
http://img818.imageshack.us/img818/3010/su12cng1.jpg
.... cóż MPK Radom tak sobie zamówiło, ale moją uwagę zwrócił szczegół.
Otóż pomiędzy pierwszymi i drugimi drzwiami zniknął zbiornik paliwa - doskonale nam znany z naszych, warszawskich konwencjonalnych SU12
Dzięki temu zabiegowi przybyło miejsc siedzących bez podestów
http://img442.imageshack.us/img442/1416/su12cng4.jpg
To daje naprawdę spore możliwości w aranżacji wnętrza tych pojazdów. No, a w prezentowanym autobusie, MPK postanowiło wstawić maksymalnie tyle foteli, ile tylko by się dało - zmniejszono nawet rzeźnię i zamówiono podwójne fotele. Nie rozumiem tylko czemu fotele w pierwszych rzędach są "półtorakami".
http://img35.imageshack.us/img35/107/su12cng5.jpg
Wersja W81 w przeciwieństwie do swoich radomskich poprzedników czyli W12 z rocznika 2006 i 2007 - dostała na tył kamerę cofania (czyli wyłupek, taki sam jak na szczecińskich oraz poznańskich Solarisach)
http://www.galeriakmf.prohost.pl/galeri ... e_id=21314
Reasumując. Jak dla mnie SU12 CNG jest naprawdę super autobusem, fajnie by było zobaczyć je w Warszawie na stałe, ale.... to chyba już jest mało prawdopodobne.
Gdzieś na Przegubowcu w komentarzach przeczytałem, że z chwilą pojawienia się tego egzemplarza w zajezdni R5 "Redutowa", wyszło, że autobus jest za wysoki (wystająca buda) i podobno nie da się nim wjechać do hali.
W związku z tym autobus podobno nie może przejechać ścieżki OC.
Natomiast autobus tankowany jest stosunkowo blisko zajezdni (ale daleko od linii 222) - w Gazowni na ul. Kasprzaka.
Nie oszukujmy się - by móc eksploatować takie autobusy MZA musiałoby przebudować swoją przestarzałą infrastrukturę - a to pociągałoby koszty. A zatem pozostają tylko testy
MZA Warszawa, jak na pewno Wiecie, aktualnie testuje (od wczoraj) SU12 W81 CNG, #1033 MPK Radom. Jest to stosunkowo młody autobus - rocznik 2010.
http://www.galeriakmf.prohost.pl/galeri ... e_id=21313
I muszę przyznać, że spodobał mi się ten pojazd. Podoba mi się praca silnika. Dobrze wyciszona jest szafa. Autobus jest w miarę wygodny i dosyć fajnie się tym jedzie. Niestety wnętrze pojazdu trochę ciasne...
http://img818.imageshack.us/img818/3010/su12cng1.jpg
.... cóż MPK Radom tak sobie zamówiło, ale moją uwagę zwrócił szczegół.
Otóż pomiędzy pierwszymi i drugimi drzwiami zniknął zbiornik paliwa - doskonale nam znany z naszych, warszawskich konwencjonalnych SU12
Dzięki temu zabiegowi przybyło miejsc siedzących bez podestów
http://img442.imageshack.us/img442/1416/su12cng4.jpg
To daje naprawdę spore możliwości w aranżacji wnętrza tych pojazdów. No, a w prezentowanym autobusie, MPK postanowiło wstawić maksymalnie tyle foteli, ile tylko by się dało - zmniejszono nawet rzeźnię i zamówiono podwójne fotele. Nie rozumiem tylko czemu fotele w pierwszych rzędach są "półtorakami".
http://img35.imageshack.us/img35/107/su12cng5.jpg
Wersja W81 w przeciwieństwie do swoich radomskich poprzedników czyli W12 z rocznika 2006 i 2007 - dostała na tył kamerę cofania (czyli wyłupek, taki sam jak na szczecińskich oraz poznańskich Solarisach)
http://www.galeriakmf.prohost.pl/galeri ... e_id=21314
Reasumując. Jak dla mnie SU12 CNG jest naprawdę super autobusem, fajnie by było zobaczyć je w Warszawie na stałe, ale.... to chyba już jest mało prawdopodobne.
Gdzieś na Przegubowcu w komentarzach przeczytałem, że z chwilą pojawienia się tego egzemplarza w zajezdni R5 "Redutowa", wyszło, że autobus jest za wysoki (wystająca buda) i podobno nie da się nim wjechać do hali.
W związku z tym autobus podobno nie może przejechać ścieżki OC.
Natomiast autobus tankowany jest stosunkowo blisko zajezdni (ale daleko od linii 222) - w Gazowni na ul. Kasprzaka.
Nie oszukujmy się - by móc eksploatować takie autobusy MZA musiałoby przebudować swoją przestarzałą infrastrukturę - a to pociągałoby koszty. A zatem pozostają tylko testy
Świetnie MZA zasłoniło numery radomskie, czyżby to jakiś wymóg ZTMu, że wóz testowy musi posiadać numer przewoźnika?MZA Warszawa, jak na pewno Wiecie, aktualnie testuje (od wczoraj) SU12 W81 CNG, #1033 MPK Radom.
Przód wnętrza rozplanowany identycznie jak w wałbrzyskich Citelisach, dość mało praktyczny, dobrze że tu niema tej rurki co uniemożliwia mijanie się pasażerów idących na/z przodu w stronę drugich drzwi, jak w Citelisie.J-31 pisze:. No, a w prezentowanym autobusie, MPK postanowiło wstawić maksymalnie tyle foteli, ile tylko by się dało - zmniejszono nawet rzeźnię i zamówiono podwójne fotele. Nie rozumiem tylko czemu fotele w pierwszych rzędach są "półtorakami".
Ej no, w Wałbrzychu się dało, to w Warszawie się nie da? No dobra... nie było pytania, chociaż ja tam wierzę, że może komuś strzeli jakiś szalony pomysł do głowy i kupi wozy CNG a jak nie CNG to... LNG? Tam butle z dachu nie wystająJ-31 pisze:Nie oszukujmy się - by móc eksploatować takie autobusy MZA musiałoby przebudować swoją przestarzałą infrastrukturę - a to pociągałoby koszty. A zatem pozostają tylko testy
Prawdopodobnie tak. W Warszawie, już od lat, standardem jest, iż każdy testowany pojazd musi otrzymać numery taborowe przewoźnika - w przypadku MZA są liczby zaczynające się od 9xxirisbus pisze:Świetnie MZA zasłoniło numery radomskie, czyżby to jakiś wymóg ZTMu, że wóz testowy musi posiadać numer przewoźnika?
Natomiast sposób zasłonięcia numerów taborowych MPK - to jest już inna para kaloszy. Ogólnie krytykowana chyba przez wszystkich
Kasa, kasa jeszcze raz kasa. W Wałbrzychu, MPK ma tylko jedną zajezdnię. W Warszawie MZA ma takich zajezdni w sumie pięć (oczywiście piszę o tych, które bezpośrednio biorą udział w ruchu liniowym, bo jest jeszcze "Włościańska", ale tam przeprowadza się remonty oraz NG) - no i teraz pytanie w której zajezdni miałyby stacjonować autobusy CNG ?irisbus pisze:Ej no, w Wałbrzychu się dało, to w Warszawie się nie da?
Ma to znaczenie, nie tylko dlatego, że należałoby daną zajezdnię przebudować - a to wymaga pieniędzy, których oczywiście nie ma - ale również dlatego, że należałoby podciągnąć gaz albo w jakiś inny sposób go transportować do danej zajezdni, by móc tankować takie pojazdy.
No dobra to w takim razie można jedną zajezdnię dostosować do wozów CNG/innego alternatywnego napędu i tylko ona by te wozy obsługiwała a powiedzmy część wozów przenieść na inną bazę, nie wiem czy takie rozwiązanie nie jest obecnie w Rzeszowie stosowane, wiem, że jak tam byłem to na zajezdni w mieście stały same stare PeeRki a na tej dalej od miasta stacjonowały wozy CNG, pieniądze też się da znaleźć, są różne programy operacyjne, unia, kase daje, myślę, że kwestię pieniędzy da się obejść, pozostają jedynie chęci do tego i to może stanowić moim zdaniem największą barierę, no cóż, obserwując to co się w stolicy dzieje, wiem, że tam się zawsze dużo mówi i obiecuje, pozostaje czekać i obserwować co czas przyniesie.J-31 pisze:W Wałbrzychu, MPK ma tylko jedną zajezdnię. W Warszawie MZA ma takich zajezdni w sumie pięć
A co do tego, którą zajezdnię, no ja bym wozy ekologiczne pchał tam gdzie obsługiwane są linie w ścisłym centrum, starówka czy coś, gdzie emisja spalin powinna być maksymalnie minimalizowana.
Ostatnio zmieniony 2010-11-10, 10:21 przez irisbus, łącznie zmieniany 1 raz.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Solaris dostarczy autobusy do Serbii
Firma Solaris Bus & Coach S.A. dostarczy do czerwca 2011 r. sześć autobusów do serbskiego miasta Novi Sad. Serbia będzie 23. krajem, w którym jeżdżą autobusy i trolejbusy Solarisa.
Jak poinformował Mateusz Figaszewski z Solaris Bus & Coach, oferta firmy z podpoznańskiego Bolechowa została oceniona jako najlepsza w przetargu ogłoszonym przez tamtejsze przedsiębiorstwo komunikacji publicznej.
Kontrakt zakłada dostawę sześciu autobusów Solaris Urbino 12 napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
http://motoryzacja.wnp.pl/solaris-dosta ... 1_0_0.html
http://www.phototrans.eu/14,501167,0,So ... _7410.html
http://www.phototrans.eu/14,501164,0,So ... _7420.html
http://www.phototrans.eu/14,501164,0,So ... _7420.html
Ostatnio zmieniony 2011-07-18, 03:19 przez tarzanpata, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie wiem, czy coś nie jest nie tak z tym linkiem, bo po włączeniu pojawia się "Twoja wiadomość została wysłana". Mam nadzieję, że nie jest tak, że każdym kliknięciem spamujemy TWB Pod tym linkiem to się nie pojawia: http://www.phototrans.eu/14,501167,0,So ... _7410.html