Solaris Trollino IV Electric

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach marki i opartych na bazie autobusów Solaris...
Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5833
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Solaris Trollino IV Electric

Post autor: Przemek »

W Gdyni już jeżdżą nowe trolejbusy Solaris Urbino 12 IV Electric. Zakupiono je ze środków programu Gepard, z dofinansowaniem unijnym.
To nietypowe trolejbusy, bo w zasadzie to autobusy elektryczne, bo zasilane są z baterii, a "szelki" służą tylko do ładowania. W związku z tym, nowe pojazdy mają podwójną homologację - trolejbusu i autobusu elektrycznego ;)

Na razie jeżdżą one na wszystkich liniach trolejbusowych, a po wakacjach trafią na linię 32, zastępującą obecną autobusową 170.

Nowe pojazdy mogą być kierowane na linie, które przez min. 30% trasy przebiegają pod siecią trolejbusową. Pozostałe 70% trasy może przebiegać bez dostępu do sieci.

https://facebook.com/watch/?v=873098843180400&_rdr
http://infobus.pl/nowe-trolejbusy-w-gdy ... 25640.html
Producent z Bolechowa dostarczył nowe pojazdy w cenie 16 656 660 PLN brutto, co daje jednostkową cenę za "supertrolejbus " w wysokości 2 257 000 PLN netto. Każdy z sześciu nowych pojazdów pomieści do 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.

Nowy produkt Solarisa jest oparty na autobusie elektrycznym Urbino 12 wyposażonym w akumulatory dużej mocy przeznaczone do szybkich ładowań o wysokiej mocy. To litowo-tytanowe baterie trakcyjne o pojemności 87 kWh – ładujące się za pomocą typowego dla trolejbusów pantografu, w systemie In-Motion-Charging (IMC), czyli podpiętego do sieci w trakcie jazdy.
W porównaniu do autobusu elektrycznego na dachu znajdzie się dodatkowym box z aparaturą elektryczną charakterystyczną dla trolejbusów.

Podsumowując - gdyńskie supertrolejbusy będą ładowane: z trolejbusowej sieci trakcyjnej (tzw. in motion charging) podczas ruchu i postoju, a także poprzez złącze plug-in. Łączny koszt nowych supertrolejbusów to 15,5 mln złotych, w tym ponad 5 mln złotych dotacji w ramach projektu "Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym", współfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach Programu priorytetowego "System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme).
Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29526
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solaris Trollino IV Electric

Post autor: J-31 »

I wielkie brawa dla PKT, za te trolejbusy - to jest zupełnie unikatowe rozwiązanie, aby szelki służyły do ładowania akumulatorów. Mieli kupić tego więcej, ale na razie zrezygnowali ;)

Moim zdaniem, te trolejbusy to prztyczek w nos władzom Warszawy. Wiele lat temu przy okazji remontu Nowego Światu i Krakowskiego Przedmieścia, było kilka pomysłów, aby na ten ciąg ulic (salon Warszawy) trafiły pojazdy ekologiczne. A wtedy jeszcze MZA nie eksploatowało autobusów elektrycznych. Był pomysł powrotu tramwajów... ale był też pomysł budowy linii trolejbusowej.

I przeciwnicy trolejbusów argumentowali, że słupy trakcyjne dla trolejbusów tylko zepsują tenże "salon". Zwolennicy trolejbusów udowadniali, że trolejbusy akumulatorowe sieci nie potrzebują na całej trasie, ale jedynie na fragmencie ... jak widać po gdyńskich "super-trolejbusach", rzeczywiście sieci trakcyjnej nie potrzebują. Jeśli dobrze pamiętam te najnowsze nabytki PKT mają zasięg do ok. 50km. I w warunkach gdyńskich dosyć dobrze sobie poradzą.

Cóż, Warszawa postawiła na elektrobusy ich zasięg jest tylko trochę większy niż "super-trolejbusów" w Gdyni, ale Gdynia nie musi im stawiać ładowarek, a MZA w Warszawie musi teraz budować ładowarki i już wiadomo, że jest z nimi problem, potrafią się zepsuć ;)

Awatar użytkownika
vernalisadonis
Posty: 271
Rejestracja: 2019-10-22, 21:12

Re: Solaris Trollino IV Electric

Post autor: vernalisadonis »

Bardzo ciekawe te rozwiązanie. Zobaczcie ile też czasu można zaoszczędzić na ładowaniu akumulatorów, a to i pewnie ma też przełożenie na ilość brygad. Co do zasięgu, to na miejskie warunki zupełnie wystarczy. We Wrocławiu średnia w kursu w kilometrach wynosi ok 15 w porywach niektóre linie mają 20km i więcej.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5833
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Solaris Trollino IV Electric

Post autor: Przemek »

Z takimi trajtkami można powoli zamieniać takie gdyńskie linie jak 181 na 3x ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29526
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Solaris Trollino IV Electric

Post autor: J-31 »

Chyba na razie linia 181 pozostanie jako "181". Brakuje im trochę ST18. Większość przegubowców obsługuje jednak linię 27, ale pewnie w przyszłości - jak będzie więcej przegubowych trolejbusów bateryjnych ... czemuż nie ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris/Škoda”