Solaris Trollino IV Electric
: 2020-08-02, 13:08
W Gdyni już jeżdżą nowe trolejbusy Solaris Urbino 12 IV Electric. Zakupiono je ze środków programu Gepard, z dofinansowaniem unijnym.
To nietypowe trolejbusy, bo w zasadzie to autobusy elektryczne, bo zasilane są z baterii, a "szelki" służą tylko do ładowania. W związku z tym, nowe pojazdy mają podwójną homologację - trolejbusu i autobusu elektrycznego
Na razie jeżdżą one na wszystkich liniach trolejbusowych, a po wakacjach trafią na linię 32, zastępującą obecną autobusową 170.
Nowe pojazdy mogą być kierowane na linie, które przez min. 30% trasy przebiegają pod siecią trolejbusową. Pozostałe 70% trasy może przebiegać bez dostępu do sieci.
https://facebook.com/watch/?v=873098843180400&_rdr http://infobus.pl/nowe-trolejbusy-w-gdy ... 25640.html
To nietypowe trolejbusy, bo w zasadzie to autobusy elektryczne, bo zasilane są z baterii, a "szelki" służą tylko do ładowania. W związku z tym, nowe pojazdy mają podwójną homologację - trolejbusu i autobusu elektrycznego
Na razie jeżdżą one na wszystkich liniach trolejbusowych, a po wakacjach trafią na linię 32, zastępującą obecną autobusową 170.
Nowe pojazdy mogą być kierowane na linie, które przez min. 30% trasy przebiegają pod siecią trolejbusową. Pozostałe 70% trasy może przebiegać bez dostępu do sieci.
https://facebook.com/watch/?v=873098843180400&_rdr http://infobus.pl/nowe-trolejbusy-w-gdy ... 25640.html
Producent z Bolechowa dostarczył nowe pojazdy w cenie 16 656 660 PLN brutto, co daje jednostkową cenę za "supertrolejbus " w wysokości 2 257 000 PLN netto. Każdy z sześciu nowych pojazdów pomieści do 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.
Nowy produkt Solarisa jest oparty na autobusie elektrycznym Urbino 12 wyposażonym w akumulatory dużej mocy przeznaczone do szybkich ładowań o wysokiej mocy. To litowo-tytanowe baterie trakcyjne o pojemności 87 kWh – ładujące się za pomocą typowego dla trolejbusów pantografu, w systemie In-Motion-Charging (IMC), czyli podpiętego do sieci w trakcie jazdy.
W porównaniu do autobusu elektrycznego na dachu znajdzie się dodatkowym box z aparaturą elektryczną charakterystyczną dla trolejbusów.
Podsumowując - gdyńskie supertrolejbusy będą ładowane: z trolejbusowej sieci trakcyjnej (tzw. in motion charging) podczas ruchu i postoju, a także poprzez złącze plug-in. Łączny koszt nowych supertrolejbusów to 15,5 mln złotych, w tym ponad 5 mln złotych dotacji w ramach projektu "Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym", współfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach Programu priorytetowego "System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme).
Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.