Ikarus 280E(na licencji węgierskiej)

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o trolejbusach marki i opartych na bazie autobusów Ikarus...

Czy widziałeś zdjęcie Ikarusa 280E i czy Ci się podoba?

widziałem zdjęcie i mi się podoba
20
59%
widziałem zdjęcie lecz mi się nie podoba
3
9%
nie widziałem zdjęcia
2
6%
jechałem nim i mi się podoba
9
26%
 
Liczba głosów: 34

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

MKM Shadow pisze:na pewno część MKMów chciałaby na trasie go ujrzeć
Zapewne - ale ja nie.
plocmaster pisze:jak go wyremontują to chyba wyjedzie co jakiś czas, nie?
Jeśli. Ale to pytanie do lubelskich MKM-ów ;)

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

plocmaster pisze:Ale jak go wyremontują to chyba wyjedzie co jakiś czas, nie?
Nie wiem co zrobią Lubliniacy, może być jak z Saurerem że na zamówienie pojechał w trasę, ale tak normalnie to stoi.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

ep40 pisze:może być jak z Saurerem że na zamówienie pojechał w trasę
Z tego wychodzi, że był nieco bardziej sprawny od Ikara :P W przeguba jednach trzeba będzie nieco kasy wtopić.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Może pytanie do znawców z trochę innej beczki, ale nurtuje mnie jedno pytanie: czy powstał kiedyś (choćby eksperymentalny) trolejbus na bazie Ikarusa wyposażony w silnik (silniki) asynchroniczny wraz z konieczną aparaturą sterującą?

Jacek Pudło

Post autor: Jacek Pudło »

Informacje na ten temat można uzyskać tutaj, w języku angielskim:

http://villamosok.hu/troli/ik-280-proto/e_index.html

W 1978 powstały 2 prototypy ikarusów 280.T3 i 280.T3/1 z próbnym czopperowym rozruchem produkcji BBC. W tym samym roku zbudowano jeszcze trolejbus oporowy we współpracy z Kiepe, trolejbus z rozruchem produkcji japońskiej (!) firmy Hitachi, później dwusilnikowy trolejbus z hydraulicznym przekazaniem napędu, ale trolejbus z napędem asynchronicznym powstał dopiero w 1984 roku. Wtedy to zbudowano we współpracy z fińską firmą Strömberg trolejbus typu ikarus 284.T1 z trójfazowym silnikiem asynchronicznym, wyposażony dodatkowo w agregat Diesla produkcji VW. Sprawiał on jednak problemy w eksploatacji ze względu na nietypową elektrykę, problemy sprawiało m.in. sterowanie zwrotnicami. Trolejbus ten użytkowano tylko w trakcie jazd próbnych, później był odstawiony aż do lat 90-tych, kiedy to technicy BKV podjęli się próby przebudowy elektryki, aby pojazd uzyskał sprawność. Plan porzucono, gdy przybyły fińskie rysunki, których nikt nie był w stanie zrozumieć ;)

Drugi epizod asynchronów miał miejsce w 2001 roku. Cofnijmy się jednak jeszcze nieco wstecz. W latach 1991-1993 zamontowano w Debreczynie 11 trolejbusów ikarus 280.T9, wykorzystując nowe lub używane nadwozia oraz używaną elektrykę z ZIU-9, przy czym druga seria wyposażona została częściowo w styczniki polskiej produkcji. W 2001 roku jeden z trolejbusów z drugiej serii, z numerem 502, trafił z powrotem do Budapesztu, gdzie dokonano jego odbudowy i wyposażenia w napęd asynchroniczny produkcji Ganz-Transelektro. Był to debiut tego napędu Ganza, wkrótce zastosowano go w solarisach trollino wyprodukowanych dla Tallina.

Nie wiem, czy pytanie tyczy się tylko ikarusów serii 280 (jak sugerowałaby to nazwa to tematu), czy ikarusów w ogóle. Asynchroniczne napędy posiadały też ikarusy 411T, 412T, 435T.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Wielu może zapomniało troszeczkę przez ten czas, otóż czy wiadomo coś na temat obecnego żywota elektrycznego Ikarusa?

shinkadamo
Posty: 40
Rejestracja: 2007-11-05, 15:51
Lokalizacja: Ruda Śląska

Post autor: shinkadamo »

Jeździ w wschodniej Europie, a także w Azji i ma się dobrze. Polska miała 13 takich pojazdów, ale z tego co mi wiadomo to ostał tylko jeden na bazie, nie wiem czy jeszcze jest.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

shinkadamo pisze:tego co mi wiadomo to ostał tylko jeden na bazie, nie wiem czy jeszcze jest
O niego się pytałem, pojechał do Lublina i co się z nim teraz dzieje.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Stoi na bazie MPK. Wg zapewnień prace remontowe mają się rozpocząć w przyszłym roku.

ppln

Post autor: ppln »

Będzie jeździł liniowo czy jako eksponat? A tak w ogóle to przekazaliście go sprawnego czy z jakimiś poważniejszymi awariami?

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Ikar jest własnością klubu, więc liniowo (jeśli oczywiście uda się go doprowadzić do stanu pełnej sprawności) raczej nie. Choć tu niech wypowiedzą się Lublinianie.
ppln pisze:przekazaliście go sprawnego czy z jakimiś poważniejszymi awariami?
Lepiej zostawić to bez komentarza...

Haribo

Post autor: Haribo »

Ten trolej to ruina ma tylko wnętrze i to wszystko

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

Pomyliłeś się - ma cośtam z zewnątrz - bo to, co jest w środku trudno już nazwać wnętrzem :diabeł:

Haribo

Post autor: Haribo »

ma światła, blachę, drzwi :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

No, ale to będzie prawdziwy remont, czy takie tam odpicowanie "na sztukę", w sensie zmalowania farbą rdzy i koniec ? :roll:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ikarus”