Komunikacja we Wrocławiu okiem przyjezdnych
: 2009-07-28, 12:55
Szanowni forumicze, warto w końcu otworzyć taki temat.
Czynię to zresztą zgodnie z obietnicą, ponieważ jak pewnie Wiecie, odwiedziłem Wrocław. A po za tym, co jakiś czas piszemy na forum o różnych elementach komunikacji miejskiej we Wrocławiu - a to o przyszłym Tramwaju Plus, a to o rondzie Reagana, a to o Skodach, czy również o autobusach
Warto tutaj trochę zsumować dyskusję o wrocławskiej komunikacji. Szczególnie, że celem mojej wizyty był nie tylko rekonesans po mieście, ale również chciałem zobaczyć miejsca, które - z mojego punktu widzenia - mogą być potencjalnie ciekawe.
Wrocław jako taki trochę mnie zaskoczył. Centrum a Śródmieście to dwa różne miejsca. Ja osobiście i myślę, że koledzy z pozostałych polskich miast są przyzwyczajeni do tego, że Śródmieście i Centrum to w zasadzie jedno miejsce - w którym dużo się dzieje i jest spory ruch.
Tak jest w Warszawie, tak jest w Poznaniu, czy w Krakowie... tymczasem we Wrocławiu centrum miasta ściśle otacza Stare Miasto i w zasadzie odbywa się główne życie miasta. Tu dzieje się najwięcej.
Natomiast z moich obserwacji wynika, że Śródmieście Wrocławia jest na uboczu. Jest tam cicho, nawet odludnie, spokojnie.
Co ciekawe - to właśnie w Śródmieściu Wrocławia ulokowano dwa bardzo ważne i niesamowicie ciekawe elementy wrocławskiej komunikacji miejskiej.
Pl. Powstańców Wielkopolskich
Otoczony starą zabudową, dostojny, piękny i bardzo ciekawy z technicznego punktu widzenia pl. Powstańców Wielkopolskich (rejon dworca PKP Wrocław Nadodrze). Miejsce bardzo historyczne. Co ciekawe, by się tam dostać tramwajem trzeba przejechać przez siatkę wąskich, spokojnych, cichych uliczek Śródmieścia (np. Bolesława Chrobrego, czy przez pl. Park Staszica "zerówką" lub odwrotnie ul. Nowowiejską).
Miejsce jak napisałem ciekawe. Ostatnio przebudowane i to nawet widać. Bije świerzością po oczach. Są nowe biletomaty, pojawiły się "infoKioski", powieszono tablice elektroniczne na przystankach.
http://img403.imageshack.us/img403/8343/nadodrze1.jpg
Czytając o tym placu obszerny artykuł w jednym ze "Światów Kolei" wyobrażałem sobie, że jest to miejsce bardzo ruchliwe. Nie wiem, czy to jest wina wakacji, czy rzeczywisćie Plac Powstańców Wielkopolskich jest takie spokojne na codzień również po za wakacjami.
Faktem jest, że przez ten plac prócz postoju tramwajów linii 0p i 0L, przejeżdżają tranzytem - z postojem - tramwaje linii 1, 6, 7, 8. A także autobusy linii 132, 144, a ponadto w tym miejscu ma pętle podmiejska linia 908 obsługiwana Jelczami L120 firmy P.W.H.D. p. Henryka Dyrdy.
Zastanawiam mnie przejazd pod wiaduktem do ul. Trzebnickiej. Tam chyba często musi dochodzić do połamania pantografów. Prześwit jest bardzo mały, toteż przejeżdżające tramwaje poruszają się z prawie złożonymi pantografami.
pl. Grunwaldzki
Kolejne miejsce to węzeł pl. Grunwaldzki z rondem Reagana po środku. Zrobił by na mnie super wrażenie, ale...
... mam kilka pytań do kolegów z Wrocławia
1. Czemu przebudowując rondo nie pomyślano o podwyższeniu peronów ?
To jest w zasadzie patelnia. Wszystko jest równe. Osoba niepełnosprawna musi się wspinać z poziomu jezdni do pojazdów
2. Węzeł pl. Grunwaldzki - to jest szeroka ulica łącząca most Grunwaldzki z mostem Szczytnickim. Torowisko tramwajowe, przebudowano w taki sposób aby mogły po nim poruszać się autobusy. Idea jest super, ale czemu tak to skopano ?
a/ Jak to się stało, że zapada się nawierzchnia drogowa na torowisku ?
b/ czemu zdecydowano się na ułożenie kostki - zamiast wylać np. asfalt albo beton ?
http://img266.imageshack.us/img266/1958 ... ldzki1.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/3373/grunwaldzki2.jpg
Dąbie, rejon Hali Stulecia.
Interesowało mnie to mniejsce ze względu na trójtor.
http://img197.imageshack.us/img197/4112/wro231.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/4333/wro230.jpg
I zastanawia mnie, czemu się zdecydowano na takie rozwiązanie. Czy to ze względu na pobliską halę Stulecia (dawna Hala Ludowa) ? Bo rozumiem, że chodziło o przechowanie dużej ilości składów tramwajowych. Tylko po co ?
Czy jeszcze z tego się korzysta ?
Tramwaj Plus
Korzystając z podpowiedzi 9507 - za którą dziękuję - postanowiłem zajrzeć do dwóch miejsc we Wrocławiu, do których w przyszłości ma dotrzeć Tramwaj Plus.
Do pierwszego miejsca już docierają tramwaje - to jest Leśnica. Odcinek między Pilczycami a samą Leśnicą wymaga remontu
http://www.youtube.com/watch?v=5pNS6JnlobE
Natomiast odcinek miejski (ul. Lotnicza, oraz część ul. Legnickiej) jest już częściowo wyremontowany.
Drugie miejsce to Kozanów. Tam ma podobno również dotrzeć tramwaj Plus. I jak zauważyłem na ciągu ulic Pilczycka - Popowicka, pozostawiono miejsce pod przyszłą budowę tramwaju.
Tu są fotki ul. Pilczyckiej od strony Kozanowa (całkiem spore i ładne osiedle mieszkaniowe).
http://img197.imageshack.us/img197/6352/kozanow1.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/1918/kozanow2.jpg
Kozanów. Czy w tym miejscu ma znaleźć się przyszła pętla ? To jest rejon pętli autobusowej przy ul. Kozanowskiej/Dokerskiej
http://img189.imageshack.us/img189/8568/kozanow3.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/8085/kozanow5.jpg
Jak widać - miejsca na przyszły tramwaj jest sporo
ulica Gajowicka
http://img197.imageshack.us/img197/4773/gajowicka1.jpg
Na ulicy Gajowickiej oraz na ul. Zielińskiego znalazłem nie używane tory tramwajowe...
1. Dokąd prowadziły tory na Gajowickiej ?
Co ciekawe autobusy linii 144 nim skręcając z ul. Zielińskiego w Piłsudskiego (Centrum)... zatrzymują się na wysepce przystanku tramwajowego. Nieczynnego przystanku dla tramwajów, ale czynnego dla autobusów
Część z tych miejsc Zobaczycie w pierwszym ogólnym filmie o tramwajach we Wrocławiu
http://www.youtube.com/watch?v=t3AIWcEc4KA
Później będą jeszcze kolejne filmy.
Konstal 105Na we Wrocławiu
Wrocław stoi Konstalem - wciąż jest ich cała masa we Wrocławiu, ale to co mi się spodobało, to modernizacja made by Protram. Myślę, że to był bardzo dobry pomysł i fantastycznie odświeżono stare wagony. Aż szkoda, że w Warszawie nie pomyślano o podobnej modernizacji.
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17101
A propo wnętrza Konstali 105Na. Jak zauważyłem, to co miasto to inne kolory wewnątrz wagonów. W Krakowie niebieski bije po oczach wszędzie, w Poznaniu zielony dosłownie wali po oczach. W Warszawie pojawia się żółć... a we Wrocławiu.
Są dwa kolory, które kontrastują ze sobą, ale charakteryzują starsze wagony. To granatowy i czerwony.
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17058
Jednakże znalazłem jakiś ciekawy wyjątek. To jest #2372 - jest w środku zielony. Zieleń jest wszędzie. Nawet fotele. Rozumiem, że to jest jakaś modernizacja własna MPK ?
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17064
Protram
Bardzo spodobały mi się Protramy. Zarówno 204WrAs jak i 205WrAs... ten drugi znacznie bardziej (później będzie film o nim). Myślę, że Tramwaje Śląskie nie zrobiłyby źle kupując 205WrAs.
Torowiska we Wrocławiu wcale nie są takie równe... a mimo to tramwaj znakomicie sobie na nich radził. Cichy, szybki. No i oczywiście ten niskopodłogowy środkowy człon. Bardzo mi się on spodobał. Jest dobrze zaplanowany, pojemny. Zmieściły się tam dwa wózki dziecięce i jeszcze było miejsce
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17079
Różnica poziomów pomiędzy członami jest spora, ale te schodki nie są jakoś specjalne strome.
To byłoby na razie tyle jak na pierwszy post. Ciąg dalszy nastąpi.
==============
Jeszcze na koniec pytanie z innej beczki. Do kogo należy ten czerwony Mercedes (to jest jakaś modernizacja MB O405). I co on obsługuje ?
http://img39.imageshack.us/img39/59/merc2.jpg
Autobus dostrzegłem w ostatniej chwili w al. gen. Hallera.
Czynię to zresztą zgodnie z obietnicą, ponieważ jak pewnie Wiecie, odwiedziłem Wrocław. A po za tym, co jakiś czas piszemy na forum o różnych elementach komunikacji miejskiej we Wrocławiu - a to o przyszłym Tramwaju Plus, a to o rondzie Reagana, a to o Skodach, czy również o autobusach
Warto tutaj trochę zsumować dyskusję o wrocławskiej komunikacji. Szczególnie, że celem mojej wizyty był nie tylko rekonesans po mieście, ale również chciałem zobaczyć miejsca, które - z mojego punktu widzenia - mogą być potencjalnie ciekawe.
Wrocław jako taki trochę mnie zaskoczył. Centrum a Śródmieście to dwa różne miejsca. Ja osobiście i myślę, że koledzy z pozostałych polskich miast są przyzwyczajeni do tego, że Śródmieście i Centrum to w zasadzie jedno miejsce - w którym dużo się dzieje i jest spory ruch.
Tak jest w Warszawie, tak jest w Poznaniu, czy w Krakowie... tymczasem we Wrocławiu centrum miasta ściśle otacza Stare Miasto i w zasadzie odbywa się główne życie miasta. Tu dzieje się najwięcej.
Natomiast z moich obserwacji wynika, że Śródmieście Wrocławia jest na uboczu. Jest tam cicho, nawet odludnie, spokojnie.
Co ciekawe - to właśnie w Śródmieściu Wrocławia ulokowano dwa bardzo ważne i niesamowicie ciekawe elementy wrocławskiej komunikacji miejskiej.
Pl. Powstańców Wielkopolskich
Otoczony starą zabudową, dostojny, piękny i bardzo ciekawy z technicznego punktu widzenia pl. Powstańców Wielkopolskich (rejon dworca PKP Wrocław Nadodrze). Miejsce bardzo historyczne. Co ciekawe, by się tam dostać tramwajem trzeba przejechać przez siatkę wąskich, spokojnych, cichych uliczek Śródmieścia (np. Bolesława Chrobrego, czy przez pl. Park Staszica "zerówką" lub odwrotnie ul. Nowowiejską).
Miejsce jak napisałem ciekawe. Ostatnio przebudowane i to nawet widać. Bije świerzością po oczach. Są nowe biletomaty, pojawiły się "infoKioski", powieszono tablice elektroniczne na przystankach.
http://img403.imageshack.us/img403/8343/nadodrze1.jpg
Czytając o tym placu obszerny artykuł w jednym ze "Światów Kolei" wyobrażałem sobie, że jest to miejsce bardzo ruchliwe. Nie wiem, czy to jest wina wakacji, czy rzeczywisćie Plac Powstańców Wielkopolskich jest takie spokojne na codzień również po za wakacjami.
Faktem jest, że przez ten plac prócz postoju tramwajów linii 0p i 0L, przejeżdżają tranzytem - z postojem - tramwaje linii 1, 6, 7, 8. A także autobusy linii 132, 144, a ponadto w tym miejscu ma pętle podmiejska linia 908 obsługiwana Jelczami L120 firmy P.W.H.D. p. Henryka Dyrdy.
Zastanawiam mnie przejazd pod wiaduktem do ul. Trzebnickiej. Tam chyba często musi dochodzić do połamania pantografów. Prześwit jest bardzo mały, toteż przejeżdżające tramwaje poruszają się z prawie złożonymi pantografami.
pl. Grunwaldzki
Kolejne miejsce to węzeł pl. Grunwaldzki z rondem Reagana po środku. Zrobił by na mnie super wrażenie, ale...
... mam kilka pytań do kolegów z Wrocławia
1. Czemu przebudowując rondo nie pomyślano o podwyższeniu peronów ?
To jest w zasadzie patelnia. Wszystko jest równe. Osoba niepełnosprawna musi się wspinać z poziomu jezdni do pojazdów
2. Węzeł pl. Grunwaldzki - to jest szeroka ulica łącząca most Grunwaldzki z mostem Szczytnickim. Torowisko tramwajowe, przebudowano w taki sposób aby mogły po nim poruszać się autobusy. Idea jest super, ale czemu tak to skopano ?
a/ Jak to się stało, że zapada się nawierzchnia drogowa na torowisku ?
b/ czemu zdecydowano się na ułożenie kostki - zamiast wylać np. asfalt albo beton ?
http://img266.imageshack.us/img266/1958 ... ldzki1.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/3373/grunwaldzki2.jpg
Dąbie, rejon Hali Stulecia.
Interesowało mnie to mniejsce ze względu na trójtor.
http://img197.imageshack.us/img197/4112/wro231.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/4333/wro230.jpg
I zastanawia mnie, czemu się zdecydowano na takie rozwiązanie. Czy to ze względu na pobliską halę Stulecia (dawna Hala Ludowa) ? Bo rozumiem, że chodziło o przechowanie dużej ilości składów tramwajowych. Tylko po co ?
Czy jeszcze z tego się korzysta ?
Tramwaj Plus
Korzystając z podpowiedzi 9507 - za którą dziękuję - postanowiłem zajrzeć do dwóch miejsc we Wrocławiu, do których w przyszłości ma dotrzeć Tramwaj Plus.
Do pierwszego miejsca już docierają tramwaje - to jest Leśnica. Odcinek między Pilczycami a samą Leśnicą wymaga remontu
http://www.youtube.com/watch?v=5pNS6JnlobE
Natomiast odcinek miejski (ul. Lotnicza, oraz część ul. Legnickiej) jest już częściowo wyremontowany.
Drugie miejsce to Kozanów. Tam ma podobno również dotrzeć tramwaj Plus. I jak zauważyłem na ciągu ulic Pilczycka - Popowicka, pozostawiono miejsce pod przyszłą budowę tramwaju.
Tu są fotki ul. Pilczyckiej od strony Kozanowa (całkiem spore i ładne osiedle mieszkaniowe).
http://img197.imageshack.us/img197/6352/kozanow1.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/1918/kozanow2.jpg
Kozanów. Czy w tym miejscu ma znaleźć się przyszła pętla ? To jest rejon pętli autobusowej przy ul. Kozanowskiej/Dokerskiej
http://img189.imageshack.us/img189/8568/kozanow3.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/8085/kozanow5.jpg
Jak widać - miejsca na przyszły tramwaj jest sporo
ulica Gajowicka
http://img197.imageshack.us/img197/4773/gajowicka1.jpg
Na ulicy Gajowickiej oraz na ul. Zielińskiego znalazłem nie używane tory tramwajowe...
1. Dokąd prowadziły tory na Gajowickiej ?
Co ciekawe autobusy linii 144 nim skręcając z ul. Zielińskiego w Piłsudskiego (Centrum)... zatrzymują się na wysepce przystanku tramwajowego. Nieczynnego przystanku dla tramwajów, ale czynnego dla autobusów
Część z tych miejsc Zobaczycie w pierwszym ogólnym filmie o tramwajach we Wrocławiu
http://www.youtube.com/watch?v=t3AIWcEc4KA
Później będą jeszcze kolejne filmy.
Konstal 105Na we Wrocławiu
Wrocław stoi Konstalem - wciąż jest ich cała masa we Wrocławiu, ale to co mi się spodobało, to modernizacja made by Protram. Myślę, że to był bardzo dobry pomysł i fantastycznie odświeżono stare wagony. Aż szkoda, że w Warszawie nie pomyślano o podobnej modernizacji.
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17101
A propo wnętrza Konstali 105Na. Jak zauważyłem, to co miasto to inne kolory wewnątrz wagonów. W Krakowie niebieski bije po oczach wszędzie, w Poznaniu zielony dosłownie wali po oczach. W Warszawie pojawia się żółć... a we Wrocławiu.
Są dwa kolory, które kontrastują ze sobą, ale charakteryzują starsze wagony. To granatowy i czerwony.
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17058
Jednakże znalazłem jakiś ciekawy wyjątek. To jest #2372 - jest w środku zielony. Zieleń jest wszędzie. Nawet fotele. Rozumiem, że to jest jakaś modernizacja własna MPK ?
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17064
Protram
Bardzo spodobały mi się Protramy. Zarówno 204WrAs jak i 205WrAs... ten drugi znacznie bardziej (później będzie film o nim). Myślę, że Tramwaje Śląskie nie zrobiłyby źle kupując 205WrAs.
Torowiska we Wrocławiu wcale nie są takie równe... a mimo to tramwaj znakomicie sobie na nich radził. Cichy, szybki. No i oczywiście ten niskopodłogowy środkowy człon. Bardzo mi się on spodobał. Jest dobrze zaplanowany, pojemny. Zmieściły się tam dwa wózki dziecięce i jeszcze było miejsce
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17079
Różnica poziomów pomiędzy członami jest spora, ale te schodki nie są jakoś specjalne strome.
To byłoby na razie tyle jak na pierwszy post. Ciąg dalszy nastąpi.
==============
Jeszcze na koniec pytanie z innej beczki. Do kogo należy ten czerwony Mercedes (to jest jakaś modernizacja MB O405). I co on obsługuje ?
http://img39.imageshack.us/img39/59/merc2.jpg
Autobus dostrzegłem w ostatniej chwili w al. gen. Hallera.