Autobusy elektryczne w MPK

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5468
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Autobusy elektryczne w MPK

Post autor: Przemek » 2018-07-05, 11:00

http://www.bip.mpk.wroc.pl/mpk/zamowien ... ziele.html
OGŁOSZENIE O DIALOGU TECHNICZNYM poprzedzającym wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa autobusów elektrycznych wraz z wykonaniem niezbędnej infrastruktury technicznej dla MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu”

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29400
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne w MPK

Post autor: J-31 » 2018-07-05, 12:30

Pomysł dobry, ale na litość boską niech zarząd MPK od razu ustala na jakich liniach miałyby te autobusy kursować. Po co ? Po to aby wraz z autobusami od razu - za jednym przetargiem lub dwoma niezależnymi - kupić ładowarki kolumnowe.

Jeśli tego nie zrobią, to będą mieli - niczym MZA - autobusy na dodatki szczytowe. Cztery kursy i do domu na ładowanie. I tym samym wywalone pieniądze w błoto - no, ale w mediach można zabłysnąć jacy to jesteśmy ekologiczni. Mogę mieć jedynie nadzieję, że wrocławskie MPK po prostu to przemyśli dogłębniej :chytry:

Awatar użytkownika
michalsolaris
Posty: 159
Rejestracja: 2012-03-17, 18:31
Lokalizacja: Wrocław-Śródmieście
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne w MPK

Post autor: michalsolaris » 2018-07-06, 13:17

Ustalono, że na początku będą jeździć na linii K.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29400
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne w MPK

Post autor: J-31 » 2018-07-06, 15:23

michalsolaris pisze:
2018-07-06, 13:17
Ustalono, że na początku będą jeździć na linii K.
Przepraszam, ale może się mylę, a na pewno nie znam wszystkich aspektów tej sprawy, ale jeśli ustalono, że te autobusy miałyby kursować "na początku" na tej linii, a potem może na innej - to już popełniają błąd. :chytry:

A czemuż to ? Bo ładowarek kolumnowych nie przeniosą. Jeśli się je zainstaluje na jakiejś pętli - np. dla linii K, to przeniesienie elektrycznego taboru na inną linię, spowoduje, że ładowarki będą stały nieużytkowane, a tabor będzie musiał zjeżdżać do zajezdni na ładowanie...

... no chyba, że MPK już podjęło decyzję o zakupie "zabawek" - a ładowarki kolumnowe dla nich są zbyteczne. Jeśli tak, to życzę im powodzenia już na starcie ;)

Awatar użytkownika
michalsolaris
Posty: 159
Rejestracja: 2012-03-17, 18:31
Lokalizacja: Wrocław-Śródmieście
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne w MPK

Post autor: michalsolaris » 2018-07-07, 00:18

Na początku, w sensie jako pierwsza. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29400
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne w MPK

Post autor: J-31 » 2018-07-07, 15:16

No dobra, na razie możemy poczekać z tym tematem, bo MPK rzeczywiście rozpoczął jedynie "dialog techniczny", przetargu jeszcze nie ma. Nie wiadomo ile takich autobusów chcieliby kupić.

Aż ciekawy jestem do jakich wniosków dojdzie zarząd MPK ? ... no, ale na to musimy poczekać ;)

Awatar użytkownika
michalsolaris
Posty: 159
Rejestracja: 2012-03-17, 18:31
Lokalizacja: Wrocław-Śródmieście
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne w MPK

Post autor: michalsolaris » 2018-07-07, 22:29

Na początku chcą 7 sztuk, a jeśli się powiedzie, to chcą nawet 50. ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5468
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne w MPK

Post autor: Przemek » 2019-09-28, 00:53

W MPK jest na testach kolejny elektryk - Solaris Urbino 12 IV electric:
Obrazek
Kilka tygodni temu gościliśmy hybrydę - Volvo 7900 Electric Hybrid:
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29400
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Autobusy elektryczne w MPK

Post autor: J-31 » 2019-09-28, 15:16

Ja sądzę, że wcześniej, czy później autobusy elektryczne, trafią na stałe do Wrocławia. Mam jednak nadzieję, że MPK Wrocław wzorem wielu przewoźników w kraju zadba o odpowiedni dobór infrastruktury, tak aby te autobusy mogły ładować się na mieście, bez konieczności zjazdu technicznego do zajezdni. ;)

Ja bym jednak przy okazji, póki nie ma jeszcze przetargu na elektryki, zastanowił się na uruchomieniem komunikacji trolejbusowej, z wykorzystaniem trolejbusów z bateriami. Doskonale to działa w Gdyni, już dobrze działa w Tychach i Lublinie.

Przy czym pisząc powyżej o uruchomieniu komunikacji trolejbusowej myślał raczej o rozwiązaniu zastosowanym w Pradze czeskiej. Sieć trakcyjna nie musi być rozwieszona na całej trasie, ale na jej części. Sugerowałbym powiesić sieć trakcyjną na jakimś dłuższym odcinku węzłowym, dzięki temu trolejbusy mogłyby obsługiwać więcej linii autobusowych.

Takie rozwiązanie doskonale działa w Gdyni - jest to linia autobusowa 181. Obsługują ją ST18M, one tylko część trasy pokonują pod drutami, a spory - i co ciekawe górzysty, kręty - odcinek pokonują na akumulatorach.

Podobnie jest trolejbusową linią 27. Ją również obsługują, teraz już w 100% kursów, ST18M. Postanowiłem się tym przejechać. I zaskoczyło mnie, że one również spory odcinek pokonują wąskimi uliczkami po za siecią. O liniach 31 i 34 - już nawet nie będę wspominać, te linie obsługują wyłącznie akumulatorowe ST12M i doskonale się sprawdzają

Warto aby panowie urzędnicy, we Wrocławiu, usiedli nad mapą komunikacyjną Wrocławia i zastanowili się, czy nie warto by pójść w tą technologię. Wydaje mi się, że to może być o wiele praktyczniejsze rozwiązanie niż zakup autobusów elektrycznych, bo one albo potrzebują ładowarek kolumnowych na pętli, albo będą musiały zjeżdżać awaryjnie do zajezdni na ładowanie - czyli to co mamy w Warszawie z elektrykami na linii 174, a to bez sensu, bo chcemy aby te pojazdy jeździły po mieście, a nie stały z kabelkiem wsadzonym w pupę, na zajezdni. ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Autobusy”