Re: [Wrocław] Przetargi MPK
: 2014-06-16, 00:23
Wszelkie te wyliczenia są na próżno - tramwajów i tak nie będzie
Wrocławskie forum o komunikacji miejskiej.
https://forum.transportnews.eu/
Wrocław. Pesa podbija nowe miasto?
W przetargu na nowe tramwaje dla Wrocławia wpłynęła tylko jedna oferta. Pesa Bydgoszcz zaproponowała sześć pojazdów za niecałe 50 mln zł.
Pesa zaoferowała Wrocławiowi trzyczłonowe tramwaje Twist ze stuprocentową niska podłogą. Termin otwarcia ofert dwukrotnie przekładano. MPK zmieniał warunki przetargu wprowadzając m.in. wymóg posiadania homologacji przez proponowane pojazdy w przynajmniej jednym kraju UE.
Wrocław stara się o tramwaje jednokierunkowe, z minimum 20 proc. niskiej podłogi, choć jej większa ilość ma być mocno premiowana w ocenie ofert (niska podłoga ma być kryterium decydującym w 23 proc.). Jednym z wymogów jest też klimatyzacja przedziału pasażerskiego. W sumie ocena techniczna to 10 proc wagi oceny, a cena – 67 proc. Tyle że w przypadku gdy zgłosił się jeden oferent, nie ma to znaczenia.
– Ten przetarg to kolejna szansa, by sięgnąć po unijne pieniądze na transport szynowy. Dzięki nim do tej pory kupiliśmy ponad 60 nowych tramwajów – mówi Patryk Wild, dyrektor ds. Inwestycji i Rozwoju MPK Wrocław.
Ale nie wiadomo ile ostatecznie tramwajów trafi do Wrocławia. Przetarg rozpisano na sześć, ale ta liczba może się powiększyć nawet do 25. Stolica Dolnego Śląska chciałaby sfinansować ten zakup ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–20. Wciąż nie wiadomo czy projekt znajdzie się na liście podstawowej jeśli chodzi o dofinansowanie. W czerwcu został z niej skreślony przez ministerstwo ale miejscy urzędnicy wciąż liczą na to, że uda się go na nią wpisać z powrotem. Jeśli dofinansowania nie będzie, to sam przetarg może zostać unieważniony. Na pełny zakres przetargu (25 tramwajów) przeznaczono nieco ponad 110 mln zł. Nie wiadomo więc, czy oferta Pesy zmieści się w tej sumie.
Brzmi jak Twist z Częstochowy (tylko o 1/3 drożej )Pesa zaoferowała Wrocławiowi trzyczłonowe tramwaje Twist ze stuprocentową niska podłogą
Na pewno będzie unieważniony na 100% bo MPK nie ma kasy.Jeśli dofinansowania nie będzie, to sam przetarg może zostać unieważniony.
To akurat jest IMO genialne rozwiązanie, zwłaszcza przy tak otwartej konstrukcji przetargu. Gdyby dostali dofinansowanie 85% i wygrał Protram, mogliby wziąć 30 tramwajów, jak teraz dostaną 40-50% mogą wziąć minimalną liczbę Twistów (a jak nie dostaną dofinansowania to nic)Hmmm. Wobec tego po kiego hucpa z opcją ?
Źródło: http://www.wroclaw.pl/Nowe-tramwaje-MPK ... Pesa-TwistMPK Wrocław rozstrzygnęło dzisiaj przetarg na zakup nowych niskopodłogowych tramwajów, wygrała je polska firma PESA. Oznacza to, że w drugiej połowie przyszłego roku na wrocławskie torowiska wyjedzie co najmniej 6 takich tramwajów, co stanowi pierwszy krok zakupów nowego taboru w latach 2014 – 2018.
Nowe wrocławskie tramwaje mają pochodzić z rodziny TWIST. Będą 3-członowe i jako pierwsze w naszym mieście w stu procentach niskopodłogowe. Oznacza to nie tylko łatwiejsze wsiadanie do pojazdów, ale również przemieszczanie się po nich bez barier - typu schodki, czy krawężniki. PESA pomieści 222 pasażerów i oferuje 58 miejsc siedzących. Ma długość 32 metrów i szerokość 2,4 m.
- Wyposażona jest w system odzyskiwania energii z hamowania, dzięki któremu energia będzie mogła trafiać z powrotem do sieci trakcyjnej i być wykorzystywana przez znajdujące się na tym samym odcinku trakcji inne tramwaje – mówią przedstawiciele MPK Wrocław.
PESA jest również przystosowana pod montaż superkondensatorów, które mogą magazynować energię odzyskiwaną z hamowania i wykorzystywać ją np. przy rozruchu tramwaju obniżając koszty jego eksploatacji.
Miasto zapewni spółce środki na sfinalizowanie zakupu sześciu pojazdów za kwotę około 50 milionów złotych i zawarcie umowy z producentem wyłonionym w przetargu tj. firmą PESA Bydgoszcz S.A. W przetargu założono możliwość zakupu od 6 do 25 sztuk tramwajów w zależności od wysokości dofinansowania ze środków UE.
- Wprawdzie instytucje dzielące unijne dotacje nie podjęły jeszcze decyzji w sprawie dofinansowania projektu, którego częścią jest zakup nowych tramwajów dla Wrocławia, ale z uwagi na bardzo duże szanse na uzyskanie dofinansowania, oraz potrzebę unowocześniania wrocławskich tramwajów, miasto zdecydowało się na wsparcie finansowe tej inwestycji - mówią przedstawiciele przewoźnika.
Nie tylko tramwaje
Zakup tramwajów jest jednym z elementów składowych projektu Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu - Etap II (w skr. ZSTS II) czyli kontynuacji inwestycji Etapu I obejmujących m.in. budowę linii na Gaj i Kozanów, modernizacje infrastruktury torowej oraz zakupy nowych tramwajów dwukierunkowych.
Etap II planowany jest do współfinansowania ze środków UE na w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, czyli musi być zakończony i rozliczony w roku 2015. - W ramach obecnego II etapu realizowanych jest osiem zadań składowych, w tym przebudowy torowisk w ul. Skłodowskiej-Curie, Przyjaźni, Krupniczej i Nowowiejskiej, a także wymiana rozjazdów na nowoczesne, sterowane automatycznie oraz zakupy nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych – wylicza Zbigniew Komar, zastępca departamentu Infrastruktury i Gospodarki.
Nowe torowiska
Część z inwestycji realizowanych w ramach projektu jest już zakończona. Nowe całkowicie niskopodłogowe i klimatyzowane tramwaje marki PESA wyjadą na ulice Wrocławia w drugiej połowie 2015 r. Warto też wspomnieć, że Miasto przygotowuje szereg projektów z zakresu rozwoju komunikacji miejskiej do dofinansowania w nowej perspektywie budżetowej UE tj. na lata 2014-2020. Będą to takie przedsięwzięcia jak: budowa połączenia tramwajowej wzdłuż ul. Popowickiej, Długiej i Starobroblowej, stanowiąca alternatywę dla trasy tramwajowej w ul. Legnickiej, budowa torowiska w ul. Hubskiej od ul. Glinianej do ul. Dyrekcyjnej, a także dalsze zakupy nowoczesnych pojazdów dla wrocławskiego MPK. Trwają również prace nad usprawnieniem połączeń komunikacyjnych innych rejonów Miasta np. osiedla Jagodno, czy obszaru Hali Stulecia, a także nad integracją połączeń kolejowych i tramwajowych w aglomeracji. Nowością będzie realizacja Projektu METROBUS na osiedle Nowy Dwór – wydzielonej trasy autobusowej. Powyższe przedsięwzięcia są planowane do współfinansowania z funduszy UE w ramach programów krajowych i regionalnych.