Ikarus 280E(na licencji węgierskiej)
Informacje na ten temat można uzyskać tutaj, w języku angielskim:
http://villamosok.hu/troli/ik-280-proto/e_index.html
W 1978 powstały 2 prototypy ikarusów 280.T3 i 280.T3/1 z próbnym czopperowym rozruchem produkcji BBC. W tym samym roku zbudowano jeszcze trolejbus oporowy we współpracy z Kiepe, trolejbus z rozruchem produkcji japońskiej (!) firmy Hitachi, później dwusilnikowy trolejbus z hydraulicznym przekazaniem napędu, ale trolejbus z napędem asynchronicznym powstał dopiero w 1984 roku. Wtedy to zbudowano we współpracy z fińską firmą Strömberg trolejbus typu ikarus 284.T1 z trójfazowym silnikiem asynchronicznym, wyposażony dodatkowo w agregat Diesla produkcji VW. Sprawiał on jednak problemy w eksploatacji ze względu na nietypową elektrykę, problemy sprawiało m.in. sterowanie zwrotnicami. Trolejbus ten użytkowano tylko w trakcie jazd próbnych, później był odstawiony aż do lat 90-tych, kiedy to technicy BKV podjęli się próby przebudowy elektryki, aby pojazd uzyskał sprawność. Plan porzucono, gdy przybyły fińskie rysunki, których nikt nie był w stanie zrozumieć
Drugi epizod asynchronów miał miejsce w 2001 roku. Cofnijmy się jednak jeszcze nieco wstecz. W latach 1991-1993 zamontowano w Debreczynie 11 trolejbusów ikarus 280.T9, wykorzystując nowe lub używane nadwozia oraz używaną elektrykę z ZIU-9, przy czym druga seria wyposażona została częściowo w styczniki polskiej produkcji. W 2001 roku jeden z trolejbusów z drugiej serii, z numerem 502, trafił z powrotem do Budapesztu, gdzie dokonano jego odbudowy i wyposażenia w napęd asynchroniczny produkcji Ganz-Transelektro. Był to debiut tego napędu Ganza, wkrótce zastosowano go w solarisach trollino wyprodukowanych dla Tallina.
Nie wiem, czy pytanie tyczy się tylko ikarusów serii 280 (jak sugerowałaby to nazwa to tematu), czy ikarusów w ogóle. Asynchroniczne napędy posiadały też ikarusy 411T, 412T, 435T.
http://villamosok.hu/troli/ik-280-proto/e_index.html
W 1978 powstały 2 prototypy ikarusów 280.T3 i 280.T3/1 z próbnym czopperowym rozruchem produkcji BBC. W tym samym roku zbudowano jeszcze trolejbus oporowy we współpracy z Kiepe, trolejbus z rozruchem produkcji japońskiej (!) firmy Hitachi, później dwusilnikowy trolejbus z hydraulicznym przekazaniem napędu, ale trolejbus z napędem asynchronicznym powstał dopiero w 1984 roku. Wtedy to zbudowano we współpracy z fińską firmą Strömberg trolejbus typu ikarus 284.T1 z trójfazowym silnikiem asynchronicznym, wyposażony dodatkowo w agregat Diesla produkcji VW. Sprawiał on jednak problemy w eksploatacji ze względu na nietypową elektrykę, problemy sprawiało m.in. sterowanie zwrotnicami. Trolejbus ten użytkowano tylko w trakcie jazd próbnych, później był odstawiony aż do lat 90-tych, kiedy to technicy BKV podjęli się próby przebudowy elektryki, aby pojazd uzyskał sprawność. Plan porzucono, gdy przybyły fińskie rysunki, których nikt nie był w stanie zrozumieć
Drugi epizod asynchronów miał miejsce w 2001 roku. Cofnijmy się jednak jeszcze nieco wstecz. W latach 1991-1993 zamontowano w Debreczynie 11 trolejbusów ikarus 280.T9, wykorzystując nowe lub używane nadwozia oraz używaną elektrykę z ZIU-9, przy czym druga seria wyposażona została częściowo w styczniki polskiej produkcji. W 2001 roku jeden z trolejbusów z drugiej serii, z numerem 502, trafił z powrotem do Budapesztu, gdzie dokonano jego odbudowy i wyposażenia w napęd asynchroniczny produkcji Ganz-Transelektro. Był to debiut tego napędu Ganza, wkrótce zastosowano go w solarisach trollino wyprodukowanych dla Tallina.
Nie wiem, czy pytanie tyczy się tylko ikarusów serii 280 (jak sugerowałaby to nazwa to tematu), czy ikarusów w ogóle. Asynchroniczne napędy posiadały też ikarusy 411T, 412T, 435T.
-
- Posty: 40
- Rejestracja: 2007-11-05, 15:51
- Lokalizacja: Ruda Śląska