Quo vadis, FPS ?
W 1925r podczas budowy linii tramwajowej na Bródno na nowo wybudowany, ale nie zelektryfikowany odcinek wstawiono dwa połączone tyłami autobusy BENZ z obręczami tramwajowymi zamiast kół. Widocznie Pafawag chciał się pokazać ze znajomością dziejów komunikacji miejskiej w Warszawie. Jednak nie bardzo rozumiem po co o tym w ogóle pisał, bo jest to absurdalny pomysł.
Przecież Solaris jest w konsorcjum produkującym Bombardiery dla Krakowa i Gdańska - tak więc jakieś pojęcie o produkcji tramwajów mają. Poza tym Solaris na pewno nie podjął decyzji o wejściu na ten rynek pochopnie - jakiś czas temu (jeszcze zanim okazało się, że firma ta będzie produkować tramwaje) pisałem na forum, że firma z Bolechowa w połączeniu z jakimś zakładem produkującym tramwaje, jak FPS czy Protram, może stworzyć nowego silnego gracza na rynku. I okazuje się, że najpierw Solaris sam ogłosił rozpoczęcia prac nad projektem tramwaju, a teraz zaczęły chodzić słuchy o przejęciu FPS. Osobiście uważam, ze wszystko zależy teraz od podejścia - być może Solaris po ukończeniu prototypu wypuści go na jazdy do któregoś z większych miast, a by uniknąć niedoróbek, jakie miały miejsce np. w Bombkach. Tak czy siak nie uważam, aby brak doświadczenia w produkcji pojazdów szynowych miał być przeszkodą nie do pokonania dla Solarisa.
Wracając do FPS - prywatyzacja tej firmy to krok w bardzo dobrym kierunku - może w końcu pojawią się w niej ludzie, którzy wezmą się na poważnie za projekty tramwajowe - bo PUMA nie dość, że nigdzie nie została zaprezentowana i przetestowana, to jak na razie jest "sierotką" - nikt nawet nie jest na poważnie zainteresowany jej kupnem.
Wracając do FPS - prywatyzacja tej firmy to krok w bardzo dobrym kierunku - może w końcu pojawią się w niej ludzie, którzy wezmą się na poważnie za projekty tramwajowe - bo PUMA nie dość, że nigdzie nie została zaprezentowana i przetestowana, to jak na razie jest "sierotką" - nikt nawet nie jest na poważnie zainteresowany jej kupnem.
Przypomina się sytuacja, kiedy w PAFAWAGu mieli produkować tramwaje 103N+403N.bo PUMA nie dość, że nigdzie nie została zaprezentowana i przetestowana, to jak na razie jest "sierotką" - nikt nawet nie jest na poważnie zainteresowany jej kupnem.
Ale czy czasem 118N nie ma trafić do Tramwajów Warszawskich?
Niczym nie szoruje, bo nie jeździ. Po prostu elektryka jest niedopracowana. Wagon stoi w hali i się nie ruszaPAFAWAG pisze:Szoruje członami po torze, czy co?
Kwestia 118N została już wyjaśniona w odpowiednim temacie. 118N nie trafi do WarszawyKKS pisze:Moja wersja jest taka, że ten wóz jeszcze nie potrafi jeździć
W temacie "FPS 118N 'PUMA'"KKS pisze:W którym jeśli można wiedzieć?
=> topics13/fps-118n-puma-vt3244,150.htm
I Zjedź niżej do postów TLG
No i właśnie dlatego Zarząd TW tego nie chceKKS pisze:ten kit
Wg. moich obliczeń jest 26 wagonów (2160+2161 niedawno dotarły), a to oznacza, że jeszcze trochę brakujeKKS pisze:A tak w ogóle, czy już wszystkie 123N są w Warszawie?
Przypomnę. Miało być ich 30 sztuk (wagonów) i miały być dostarczone do końca czerwca... 2007 roku
Dzięki za wyjaśnienie sprawy Pumy. Myślę, że jednak FPS ma szansę ten model rozwinąć - mamy w Polsce kilka miast, które będą modernizować sieć tramwajową w bliższej lub dalszej przyszłości i będą zainteresowane zakupem nowych tramwajów - do takich miast zaliczyć można chociażby Szczecin czy w dużo dalszej perspektywie Gorzów Wielkopolski.J31 pisze: Niczym nie szoruje, bo nie jeździ. Po prostu elektryka jest niedopracowana. Wagon stoi w hali i się nie rusza
Osobiście uważam, że o losie Pumy zdecyduje w dużej mierze prywatyzacja FPS - jeśli przejmie ją Solaris - to Puma nie ma zbyt dużych szans przetrwania - Solaris bowiem wejdzie z gotowym projektem i w oparciu o doświadczenia ze współpracy z Bombardierem będzie starał się wybudować zupełnie inny tramwaj niż ten proponowany przez FPS. Podobna sytuacja nastąpi przy przejęciu przez PESę. Natomiast jeśli FPS znajdzie się w rękach Newagu, to być może "Lodówka" wjedzie na rynek...
Problem w tym, że nie wiadomo, kiedy FPS zostanie w końcu sprywatyzowany, wszak wyboru tuż tuż i składane obecnie deklaracje mogą pozostać niezrealizowane.