[Kielce] Komunikacja miejska

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

[Kielce] Komunikacja miejska

Post autor: Marcin_558 »

Kielce: ZTM wciąż nalicza kary MPK za to, że autobusy wożące kielczan są za stare

Już 28 tysięcy złotych musi zapłacić Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Zarządowi Transportu Miejskiego w Kielcach - pisze Echo dnia.
Wszystko przez to, że MPK nadal nie przedstawiło zestawienia z wyliczeniem średniej wieku autobusów.
Przypomnijmy, ze od 1 stycznia kieleckiej firmie komunikacyjnej liczone jest po tysiąc złotych kary za to, ze autobusy, którymi wożeni są kielczanie są starsze niż 10 lat. MPK tłumaczyło, ze w związku z tym, ze na kieleckiej ulice nie wyjechało jeszcze sześć nowych MA-zów średnia wieku autobusów sięga trochę powyżej 10 lat. Zaś zgodnie z umową na świadczenie usług dla kielczan od stycznia 2009 roku autobusy kursujące po ulicach powinny być młodsze niż 10 lat.
- Wciąż nie otrzymaliśmy pisma od zarządu MPK z wyliczeniami wieku autobusów, dlatego tez kara jest nadal naliczana. Dzisiaj jest to już 28 tysięcy złotych, ponieważ liczymy za każdy dzień miesiąca –mówi Barbara Damian, z Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach.

Infobus
link: http://www.infobus.pl/text.php?id=22480&from=main
ciekawe czy te MAZy w ogóle dojadą :?:

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

z forum komunikacja-kielce.pl :
napisał : Autor:
Teraz z ciekawszych rzeczy:
Przetarg na autobusy z UE bedzie ogloszony jeszcze w tym miesiacu Laughing Laughing Laughing z przewidywanym terminem dostawy 20 sztuk pojazdow w tym roku i 20 sztuk w przyszlym roku. Do wakacji powinnismy znac operatora autobusow, a w listopadzie pojazdy wykonaja pierwsze 50 tys. km. Autobusy beda mialy wzbogacone malowanie o symbole UE. Nawet jesli przetarg na ich obsluge wygra MPK, to nie beda mogli ich dodawac do sredniej wieku taboru zakontraktowanego w przetargu z 2007 roku, wiec w tym roku MPK czekaja kolejne zakupy.
-----------------------------------------------------------------
Będzie konkurencja dla MPK?

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach już wkrótce może stracić monopol na wożenie kielczan.

Kieleccy radni chcą w tym roku wydać 20 milionów złotych na zakup nowych autobusów. Nie jest jednak pewne, że trafią one do kieleckiej firmy komunikacyjnej. Pojawiają się opinie, że czas najwyższy, aby w Kielcach powstała konkurencja dla MPK.

Na minionej sesji radni przyjęli uchwałę, w której przesunęli na ten rok zakup autobusów. W budżecie na ten cel zabezpieczone jest 20 milionów złotych, w przyszłym roku zaplanowano zakup partii 80 autobusów, na które pieniądze mają wpłynąć ze środków unijnych.

Nowe autobusy mają zostać zakupione pod koniec roku, na korzystanie z nich zostanie ogłoszony przetarg, do którego stanąć może także Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach.

Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach nie ukrywa, że korzystniej dla miasta byłoby, gdyby w transporcie pojawiła się konkurencja.

- Autobusy nowe mogą, ale nie musza trafić do MPK - mówi Zbigniew Michnicki, z Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach. - Zgodnie z procedurami musimy ogłosić przetarg na korzystanie z autobusów, które należały będą do miasta. Gdyby się okazało, że przetarg wygra inny przewoźnik, to wówczas on będzie wykonywał usługi dla miasta. Byłaby to wówczas konkurencja dla MPK, na której być może skorzystają pasażerowie.


¬ródło : Echo Dnia
http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/ar ... /607344681

ppln

Post autor: ppln »

To jest żart? Jak chcą konkurencji to niech ogłoszą przetarg i płacą za wzkm bo nie każda firma chce obsługiwać linie MAZ-ami, LAZ-ami czy innymi Bogdanami.

B@rteK

Post autor: B@rteK »

¯adna z trzech wymienionych marek nie spełni warunków przetargu. Poza tym autobusy kupuje miasto, a nie prywatna firma jaką jest MPK/KASP. Autobusy mają być wyposażone m.in. w 5 kamer, klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej, automaty biletowe, GPS, system zapowiadania przystanków. Na dodatek 35 autobusów o długości 12 metrów i 5 sztuk do 10,5 metra ma dostarczyć jedna firma. Faworytem jest więc Solaris, możliwy jest także Mercedes. MAN pewnie nie wystartuje.
Możliwe, że dzięki dofinansowaniu z UE, miastu bardziej opłaci się taka forma zorganizowania komunikacji. Dlatego taka decyzja, a nie inna (praktykowana w wielu miastach).

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Obawiam się, że przewoźnika może guzik obchodzić stan tych autobusów i po tych 5 czy iluśtam latach obsługiwania komunikacji te autobusy mogą się już do niczego nie nadawać.

B@rteK

Post autor: B@rteK »

Niestety obawa może okazać się uzasadniona. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zwycięstwo Michalczewskiego. Jako jeden z niewielu ajentów dba o tabor i myślę, że cudzy też uszanuje. Wydaje mi się, że dbałby dużo bardziej niż MPK/KASP.
Może odpowiednie zapisy w przetargu wymuszą na przewoźniku dbanie o jak najlepszy stan techniczny (chociaż to szerokie pojęcie). Można też zastosować zapis o prawie pierwokupu po niższej cenie przez ajenta po końcu umowy.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

B@rteK pisze:Można też zastosować zapis o prawie pierwokupu po niższej cenie przez ajenta po końcu umowy.
Niekoniecznie, z funduszami UE u nas jest dziwnie i wielu rzeczy nie można.

Lopez

Post autor: Lopez »

Daniel pisze:Myślę, że MPK będzie chętne.
:) Na pewno. Tylko, czy miasto będzie tak chętne powierzyć autobusy MPK, skoro jest okazja na przełamanie monopolu?

Daniel

Post autor: Daniel »

Chętne to najpewniej nie będzie, ale zawsze jest "ale" i to "ale" może wziąć górę. Na razie więcej nie komentuje bo czas pokarze w jakim kierunku pójdzie miasto.

B@rteK

Post autor: B@rteK »

Można podpisać umowę z przewoźnikiem na bardzo długi okres, np 12 lub więcej (może 15) lat, co niekoniecznie znaczyłoby, że te autobusy jeździłyby przez cały okres przez ścisłe centrum miasta. Np w styczniu 2016 mozna te brygady przerzucić na peryferia miasta, a w ich miejsce dać brygady z nowych umów, które obowowiązywałyby już wtedy (styczeń 2016) zamiast obecnej umowy z MPK.
Myślę, że taki długi okres użytkowania pojazdów, zmusi przewoźnika o odpowiednią dbałość o ich stan. A po wygaśnięciu umowy byłyby i tak już za stare na użytkowanie w Kielcach.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 »

MPK wkrótce może stracić monopol na wożenie kielczan

Kieleccy radni chcą w tym roku wydać 20 milionów złotych na zakup nowych autobusów. Nie jest jednak pewne, że trafią one do kieleckiej firmy przewozowej

Pojawiają się opinie, że czas najwyższy, aby w Kielcach powstała konkurencja dla MPK.

Na minionej sesji radni przyjęli uchwałę, w której przesunęli na ten rok zakup autobusów. W budżecie na ten cel zabezpieczone jest 20 milionów złotych, w przyszłym roku zaplanowano zakup partii 80 autobusów, na które pieniądze mają wpłynąć ze środków unijnych.

Nowe autobusy mają zostać zakupione pod koniec roku, na korzystanie z nich zostanie ogłoszony przetarg, do którego stanąć może także Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach.

KORZYSTNA KONKURENCJA

Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach nie ukrywa, że korzystniej dla miasta byłoby, gdyby w transporcie pojawiła się konkurencja.

- Autobusy nowe mogą, ale nie muszą trafić do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji - mówi Zbigniew Michnicki z Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach. - Zgodnie z procedurami musimy ogłosić przetarg na korzystanie z autobusów, które należały będą do miasta. Gdyby się okazało, że przetarg wygra inny przewoźnik, to wówczas on będzie wykonywał usługi dla miasta. Byłaby to wówczas konkurencja dla MPK, na której być może skorzystają pasażerowie.
Tymczasem Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, które kupiło w ubiegłym roku ponad 20 sztuk nowych autobusów, w tym roku planuje zakup kolejnych. W minionym tygodniu do Kielc wreszcie przyjechało 6 sztuk MAZ-ów, które MPK kupiło jeszcze przed końcem ubiegłego roku. Opóźnienie ich przyjazdu o półtora miesiąca sprawiło, że firma płaciła miastu tysiąc złotych dziennych kar za zbyt stary tabor. Do tej pory MPK ma zapłacić za styczeń 31 tysięcy złotych, nie wiadomo na razie jak wysoka będzie kara za luty, ponieważ na razie nie ustalono jeszcze, kiedy autobusy wyruszą na trasy. Pojazdy obsługujące kielczan muszą liczyć mniej niż dziesięć lat, wówczas kara będzie przez ZTM zniesiona.

KONKURENCJA IM NIE W SMAK

Do pomysłu wprowadzenia konkurencji władze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji odnoszą się sceptycznie.

- Myślę, że najlepiej byłoby, gdyby zamiast tworzyć kolejną firmę, wyposażyć w odpowiedni sprzęt tę, która już istnieje - mówi Władysław Wotliński, członek zarządu spółki. - Nasza firma na pewno stanie do przetargu o autobusy i zrobimy, co będzie w naszej mocy, aby ten przetarg wygrać.

ECHO DNIA:
link: http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/ar ... /967597787

Lopez

Post autor: Lopez »

Konflikt tragiczny: wolny rynek czy ochrona "swoich" w dobie kryzysu. Osobiście nie mam wątpliwości, co lepsze. Mam nadzieję, że kieleckie władze nie ugną się pod presją.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Aż zastanawiam się jak miasto to rozwiąże. Kupują sobie autobusy i koniecznie chcą je darować komuś. Pytania są teraz takie:

1. na jaką organizację będą zarejestrowane pojazdy ? Jeśli na przewoźnika, to miasto straci kontrolę na pojazdami

2. kto zapłaci za ubezpieczenie pojazdu ? I kto będzie ponosił coroczne koszty ubezpieczenia ?

3. kto będzie beneficjentem odszkodowania w przypadku uszkodzenia pojazdu lub wypadku ?

Daniel

Post autor: Daniel »

Ad 1. Wozy będą zarejestrowane na ZTM.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Daniel pisze:Ad 1. Wozy będą zarejestrowane na ZTM.
Czyli jednocześnie, wozy będą ubezpieczone przez ZTM ? :cool:

Daniel

Post autor: Daniel »

Aczkolwiek nie wiem kto będzie płacił składkę.
Serwisowała je będzie firma która wygra przetarg na obsługę nowych linii tymi wozami.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Daniel pisze:Aczkolwiek nie wiem kto będzie płacił składkę.
Serwisowała je będzie firma która wygra przetarg na obsługę nowych linii tymi wozami.
Tak - kwestia serwisowania, jest dla mnie zrozumiała, ale właśnie te składki mnie interesują.

Po za tym, interesuje mnie kwestia odszkodowań w przypadku jakiś stłuczek lub wypadków.

I jak oni to rozwiążą. Tzn. Jeśli ZTM ubezpieczyłoby te autobusy, to oznacza, że musi opłacać składki. A to również oznacza, że w momencie zdarzenia drogowego, to ZTM jest "stroną do rozmów" dla ubezpieczyciela.

I co dalej ? Autobus po stłuczce trzeba naprawić. Czyli ktoś musi na to wyłożyć kasę. Jeśli prawnym właścicielem byłby przewoźnik (tzn. rejestracja + ubezpieczenie), to sprawa byłaby prosta. Przewoźnik odbiera odszkodowanie i naprawia wóz.

Natomiast w tym momencie, sprawy się chyba nieco komplikują. Czy ZTM przekaże to odszkodowanie przewoźnikowi ? ;)

:strzałka: I kolejna kwestia.
Jeśli współpraca pomiędzy kieleckim ZTM-em a wybranym przewoźnikiem będą się układały dobrze, to pewnie nie będzie problemów np. z ubezpieczeniem. Bo czasami ludzie potrafią się dogadać. I wszystko gra ;)

A co będzie jeśli dojdzie ponownie do sporu - tym razem pomiędzy ZTM-em a nowym przewoźnikiem ? :mruga:

Daniel

Post autor: Daniel »

Zawsze znajdą się paragrafy aby karnie wypowiedzieć współpracę przed czasem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ok. Pozostaje jeszcze kwestia tego, czy radni Kielc, tudzież kielecki ZTM, zabezpieczą się przed możliwością wykorzystania tych autobusów do obsługi linii nie związanej z publiczną komunikacją - np. "prywatnej linii podmiejskiej" - przez owego przewoźnika. ;)

Taką sytuację mieliśmy z Akpolem. Dostali Ikarusy do obsługi linii 117... a potem się okazało, że te autobusy śmigały również na prywatnej linii "Akpolu", do Otwocka - na której to zresztą zostały zajeżdżone, bo kierowcy dosłownie pędzili "ile fabryka dała" :]

Daniel

Post autor: Daniel »

Będziemy im podpowiadać :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizatorzy i przewoźnicy”