Gdzie będzie metro?

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...

Gdzie najpierw będzie metro?

Kraków
17
47%
Łódź
5
14%
Górny Śląsk
5
14%
Trójmiasto
2
6%
Poznań
1
3%
Szczecin
1
3%
inne (napisz jakie?)
5
14%
 
Liczba głosów: 36

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Gdzie będzie metro?

Post autor: OPi »

Zapraszam do głosowania w ankiecie. Jak myślicie? W którym mieście powstanie pierwsza linia metra w Polsce, poza stolicą? :D

Gdyby to było w waszym mieście, jaką byście proponowali trasę? :)
Ostatnio zmieniony 2009-09-05, 23:03 przez OPi, łącznie zmieniany 2 razy.

MKM_KK
Posty: 118
Rejestracja: 2009-03-16, 20:14
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: MKM_KK »

W moim mieście nie ma nawet takiej opcji by powstało metro ale jeśli chodzi o sąsiedni Śląsk to myślę, że trasa metra mogła by biec z Gliwic przez Zabrze, Bytom, Katowice aż do Mysłowic, Sosnowca lub D. Górniczej. ;)

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Poza stolicą to najbardziej chyba Kraków chciał... Łódź ma ełteer, część władz Górnego Śląska albo się boi, albo utknęło w komunizmie, Trójmiasto ma eskaemkę, Poznań pestkę, a Szczecin też chce jakiś szybki tramwaj... Wrocław będzie miał teplusa, poza tym tam grunt jest dla metra nieodpowiedni. Moim zdaniem będzie to Kraków, ale chyba wtedy, kiedy będę miał wnuki... :P Najpierw trzeba skończyć z Warszawą.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

[ Dodano: 2009-09-05, 23:09 ]
PAFAWAG pisze:Moim zdaniem będzie to Kraków
Krakó też ma podziemny tramwaj, KST.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

OPi pisze:Kraków też ma podziemny tramwaj, KST.
No ma - i Kraków, z tego, co wiem, ma spośród polskich miast chyba największe ciągoty do metra (nielicząc Warszawy). Kiedyś za przysłowiową pierwszą jaskółkę uznano sprowadzenie wiedeńców E6...

Awatar użytkownika
tantus
Posty: 212
Rejestracja: 2009-05-23, 12:45
Lokalizacja: Wrocław

Metro

Post autor: tantus »

No ja też stawiałbym na Kraków - już od jakiegoś czasu nieśmiało się tam mówi o metrze, a poza tym to jedno z niewielu miast w Polsce, które byłoby stać na budowę takiego systemu.
Faktycznie pomyślałem sobie, że w GOPie metro naprawdę miałoby szansę się sprawdzić, ale to raczej nierealne - wątpię, żeby KZK coś takiego w ogóle przeszło przez głowę.

We Wrocławiu ponoć budowa metra byłaby bardzo trudna i kosztowna ze względu na podmokłe grunty. Ale jeżeli miałyby powstać u nas linie metra, to myślę, że należałoby je poprowadzić trasami obecnych tramwajowych linii średnicowych, np. Krzyki - Kromera ("6"), Pilczyce - Sępolno ("12") i Oporów - Psie Pole (przedłużenie "11").

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Ja uważam, że żadne z wymienionych wyżej miast nie będzie raczej budować typowego metra. Kraków ma obecnie system podchodzący pod premetro, aczkolwiek nie znaczy to, że będzie ono rozbudowane do metra właściwego.

Wiele miast w Europie ma podobny system i nawet się nie myśli o takim upgrade`zie ;)

Natomiast Wrocław jest tu nie wiem po co wymieniony - tutaj rządzi nadal system rodem z XIX w. (przystanek, jedziemy dalej, stój, wajhę przełóż, odstój jeszcze jeden cykl świetlny, jedź, zatrzymaj się przed stojącym na przystanku "zwykłym tramwajem"...) a tak zwany Tramwaj +, będzie tak naprawdę "Tramwajem Minus", stojącym w korkach za "normalnymi" tramwajami, oraz dzielącym jezdnię z innymi użytkownikami drogi.

Gdańsk ma sieć SKM, więc logicznym jest, że będzie się raczej rozwijać w tym kierunku, ewentualnie pójdzie tramwaj, który jednak IMO nie stanie się premetrem, jak w Krakowie - kręgosłupem Trójmiasta jest tu przecież SKM.

Na Górnym Śląsku... ostatnio się likwiduje połączenia w danych miastach. Od lat nie inwestowano w infrastrukturę, więc ciekawe skąd miałoby "nagle" budować metro, albo jego namiastkę, w postaci premetra.

Poznań i Łódź bardziej stawiają na tramwaje, w Poznaniu od dobrych kilkunastu lat istnieje trasa PST, w Łodzi jest budowany (albo ma być) ŁTR. Tuteż uważam, że w przyszłości może się pojawić namiastka premetra, jednak bez konwersji do pełnego metra.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Ja sam w sondzie jeszcze nie zagłosowałem, ale uważam, że gdyby metro miało powstać w Szczecinie to najlepsza byłaby trasa Os. Bukowe - Słoneczne - Zdroje - B.G. - Dworzec Gł. - Centrum - Warszewo - Przęsocin - Os. Chemik - Police Rynek :cool:

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Mnie brakuje opcji "nigdzie". Bo moim zdaniem typowego metra nigdzie w Polsce poza Warszawą nie będzie. Pewnie doczekamy się większej ilości podziemnych linii tramwajowych, może gdzieniegdzie pod ziemią pojedzie SKM, ale sieć metra nigdzie w Polsce nie powstanie - bo i nie ma chyba powodu.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

KKS pisze:Bo moim zdaniem typowego metra nigdzie w Polsce poza Warszawą nie będzie. Pewnie doczekamy się większej ilości podziemnych linii tramwajowych, może gdzieniegdzie pod ziemią pojedzie SKM, ale sieć metra nigdzie w Polsce nie powstanie - bo i nie ma chyba powodu.
... Bo to jest bardzo droga inwestycja. Zwróćcie uwagę, że w Polsce od lat w zasadzie nie powstają nowe linie tramwajowe. A cóż tu pisać o budowie metra ;)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

KKS pisze:Mnie brakuje opcji "nigdzie". Bo moim zdaniem typowego metra nigdzie w Polsce poza Warszawą nie będzie.
Może i tak być. Ale po prostu wróciłem z wakacji z zachodniej Europy. I dosłownie w każdym mieście powyżej 300 tys. mieszkańców był i tramwaj i metro. Dlatego zafascynowany tą ideą zaproponowaem ankietę, co o tym myślicie. xD

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Jakby u nas w latach siedemdziesiątych pobudowali metro w różnych miastach to pewnie też by jeździło, ale potem niestety skończyły się wielkie inwestycje w KM i nawet nowe trasy tramwajowe były rzadkością.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Nie chodzi tu o lata 70. W takiej Sewilli metro jest dopiero w budowie, ale przynajmniej wiadomo, że za jakiś rok będzie. Tramwaj też niedawno otworzyli, którego nie mieli. Po prostu miasto się rozwija. ;) W Polsce też taki rozwój by się przydał.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Czytaj ze zrozumieniem. Od lat 80-tych w Polsce prawie nie buduje się linii tramwajowych, sporo jest w opłakanym stanie, bo ciężko znaleźć kasę na remont, więc nie ma skąd brać pieniędzy na takie fanaberie jak metro. Metro jest dla bogatych miast inwestujących dużo w komunikację miejską.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Mamy kolejną akademicką dyskusję, do tego pod hasłem "gdzie będzie" zamiast "gdzie mogłoby" albo "gdzie i kiedy rozważano budowę". Nie można przyjmować takiego hasła, wiadomo, że nigdzie poza Warszawą przez najbliższe minimum 10-15 lat nikt nie ruszy z budową metra. Zwłaszcza, że moda na świecie się zmienia i rozwijane są tylko istniejące systemy podziemnej kolejki, natomiast nie powstają nowe (może z wyjątkiem państw dalekowschodnich, ale to nie jest właściwy argument do dyskusji o polskich systemach). Z czasem ta świadomość trafi także do Polski (bo na razie trafiła, ale do niewielkiej grupy osób wtajemniczonych).
Obecnie trendem jest rozwój naziemnej komunikacji szynowej wspomaganej przez wydzielanie torowisk i wprowadzanie priorytetów. To zjawisko funkcjonuje równolegle z modą na zamykanie dla prywatnych samochodów centrów miast. W tej sytuacji idea klasycznego metra wobec konieczności uruchamiania ogromnych nakładów finansowych na jego budowę przestaje być atrakcyjna.
Zauważyłem, ze temat metra w innych polskich miastach pojawia się głównie w kontekście politycznym, a także jako pewien kompleks wielkomiejskości. Nikt nie dyskutuje natomiast rzeczowo o zasadności tak dużej inwestycji, być może dlatego, ze mogłoby się okazać, że metro w danym mieście to bzdura.

marekJG

Post autor: marekJG »

TLG pisze:Nikt nie dyskutuje natomiast rzeczowo o zasadności tak dużej inwestycji, być może dlatego, ze mogłoby się okazać, że metro w danym mieście to bzdura.
Tym bardziej, że w Polsce bierze się dane odnośnie zasadności budowy linii przyjmując, że jest opłacalna w miastach powyżej 500 000 ludzi. Nikt już nie pokusi się o zastanowienie nad wskaźnikiem zaludnienia i powierzchni poszczególnych miast. A to niezwykle ważna kwestia dla efektywności transportowej.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

marekJG pisze:Nikt już nie pokusi się o zastanowienie nad wskaźnikiem zaludnienia i powierzchni poszczególnych miast. A to niezwykle ważna kwestia dla efektywności transportowej.
Słuszna uwaga. Budowa i rozbudowa linii metra jako element rozwoju urbanistycznego jest bardzo mało elastycznym czynnikiem. Wyznaczy tylko jeden kierunek rozwoju miasta (przykład Ursynowa). Tramwaje rozumiane jako priorytetowy środek transportu miejskiego dają dużo większe możliwości rozwoju zrównoważonego transportu, czego wynikiem może być rozwój miasta w różnych kierunkach.
marekJG pisze:Tym bardziej, że w Polsce bierze się dane odnośnie zasadności budowy linii przyjmując, że jest opłacalna w miastach powyżej 500 000 ludzi.
Moim skromnym zdaniem i tak jest to teza przesadzona. W Warszawie linia M1 przewozi 500.000 pasażerów dziennie. I w tej sytuacji można ewentualnie powiedzieć, że budowa tej linii (abstrahując od wszystkich jej historycznych problemów i mankamentów) była opłacalna lub nawet - wobec "szaleństwa" komunistycznych planistów - konieczna. A nie jestem przekonany, czy metro powinno być tylko próbą naprawy koszmarnych błędów planistów z czasów PRL.

Rafal71642
Posty: 25
Rejestracja: 2009-08-12, 21:38
Lokalizacja: Dębica

Post autor: Rafal71642 »

Ja sądze,że nie byłby to zły pomysł na terenie GOP-U ,gdyby różne miasta z tamtąd faktycznie połączyły się w jedno liczące prawie 3 mln mieszkańców zwane Silesią(takie były/są plany) to mogło by to funkcjonować/można by pozyskać pieniądze od UE.Ale w GOP-ie dochodzi jeszcze jeden poważny problem mianowicie szkody górnicze.Czyli jedyny jak dla mnie ralny kandydat odpada więc odpoiwedzialbym ze nigdzie,ale najprędzej z tych wszystkich miast to Kraków ale to juz nie będzie za mnie ;d.

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

Rafal71642 pisze:Ja sądze,że nie byłby to zły pomysł na terenie GOP-U ,gdyby różne miasta z tamtąd faktycznie połączyły się w jedno liczące prawie 3 mln mieszkańców zwane Silesią(takie były/są plany) to mogło by to funkcjonować/można by pozyskać pieniądze od UE.Ale w GOP-ie dochodzi jeszcze jeden poważny problem mianowicie szkody górnicze.Czyli jedyny jak dla mnie ralny kandydat odpada więc odpoiwedzialbym ze nigdzie,ale najprędzej z tych wszystkich miast to Kraków ale to juz nie będzie za mnie ;d.
Jak na razie, to w GOPie nie wykłada się pieniędzy na rozwój komunikacji szynowej, kilka miast już zwinęło tramwaj, a co dopiero miałyby się znaleźć pieniądze na budowę metra. A są to znacznie większe kwoty i znacznie dłuższy okres bezczynności (Warszawa jedną linię metra budowała ponad 20 lat, fakt że następne ekipy rządzące Warszawą nie rezygnowały z trwającej budowy sprawił, że wyszło "tylko" tyle), niż w przypadku modernizacji istniejącej sieci tramwajowej.
Ostatnio zmieniony 2009-09-08, 22:24 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

Kędzior pisze:Warszawa jedną linię metra budowała ponad 20 lat, fakt że następne ekipy rządzące Warszawą nie rezygnowały z tramwającej budowy sprawił, że wyszło "tylko" tyle
Z nowych rzeczy wybudowano tylko jedną linię - odgałęzienie na Osiedle Górczewska, w dodatku otwartą tuż po uruchomieniu metra.
Kędzior pisze:Jak na razie, to w GOPie nie wykłada się pieniędzy na rozwój komunikacji szynowej, kilka miast już zwinęło tramwaj, a co dopiero miałyby się znaleźć pieniądze na budowę metra.
Nie wiadomo nawet, ile czasu utrzyma się ten antytramwajowy trend, nie mówiąc już o powstaniu koncepcji budowy metra. Kiedyś, w przyszłości może jakaś koncepcja będzie... Ale właściwie po co - GOP, jeśli uzna, że nie warto pozbywać się tramwajów, tylko w nie inwestować, będzie posiadał ogromną sieć, a jak jeszcze będą modernizować istniejącą infrastrukturę i tabor, podwyższając standard... Metro będzie tam przez dłuugi czas niepotrzebne (moim zdaniem).

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”