[BAHN] Pytania i odpowiedzi

Forum poświęcone symulatorom, takim jak: Maszyna, Vbus itp...
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[BAHN] Pytania i odpowiedzi

Post autor: J-31 »

Szanowni koledzy

Ponieważ w temacie "Ulubiony symulator" pojawiło się kilku kolegów, którzy posiadają program Bahn, ale mają z nim problemy. Toteż zapraszam do zadawania pytań...

Dodam tylko, że już od kilku miesięcy "bawię się" tym programem (wersja 3.83), mam go w wersji anglojęzycznej. Już od dawna tworzę własne miasto. Może moje wiadomości mogłyby się komuś sprzydać. ;)

Jednocześnie zachęcam pozostałych kolegów, którzy również posiadają ten symulator i coś wiedzą, aby się tutaj wypowiadali. Może uda nam się tutaj wspólnie coś pomóc... :)

Zapraszam.... ;)

Dziwny

Post autor: Dziwny »

Zastanawia mnie czemu kolega się bawi anglojęzyczną wersją Bahn a nie polską ?

Oczywiście postaram się, w ramach posiadanej wiedzy o w/w programie, pomóc w napotykanych problemach :)

Milenium

Post autor: Milenium »

Ja bym prosil na sCreenach krotka instrukcje projektowania lini :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Dziwny pisze:Zastanawia mnie czemu kolega się bawi anglojęzyczną wersją Bahn a nie polską ?

Oczywiście postaram się, w ramach posiadanej wiedzy o w/w programie, pomóc w napotykanych problemach :)
Spoko zmienię ją na polską... ;)

[ Dodano: 2005-05-24, 15:10 ]
TRAMWAJ pisze:Ja bym prosil na sCreenach krotka instrukcje projektowania lini :)
Postaram się pokombinować ze screenami.
Jednak zacznijmy od początku - Tramwaj czy twój Bahn jest w polskiej, czy angielskiej wersji językowej ? ;)

Milenium

Post autor: Milenium »

Cos tam probowalem z Polska ale nic a nic nie wyszlo :o:

Kuba

Post autor: Kuba »

Dobra, ja mam wersje 3.83, ale nie mam pojecia jak sie cokolwiek robi, jedyne co to dostawiam sobie drzewa i przedluzam szyny, itp. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Podstawowe informację dot. programu Bahn

Post autor: J-31 »

Kuba pisze:Dobra, ja mam wersje 3.83, ale nie mam pojecia jak sie cokolwiek robi, jedyne co to dostawiam sobie drzewa i przedluzam szyny, itp. ;)
No to już coś Wiesz. Nie jest tak źle... ;)

[ Dodano: 2005-05-25, 10:49 ]
Podstawowy opis rysowania w BAHN-ie - cz.1

Wobec tego zacznijmy od uruchomienia programu. Kiedy go Uruchomisz, to na monitorze pojawią się dwa okienka: na górze małe z rysunkami do wyboru tego co Chcecie wstawić; na dole duże okno (można go powiększyć), na którym będziecie rysować...

[shadow=yellow]1. Aby cokolwiek stworzyć, trzeba mieć odrobinę wyobraźni. Najpierw wyobraź sobie jaki kształt ma mieć Twoja sieć. Ile linii i co ma obsługiwać (tu osiedle, tam fabryka lub park). [/shadow]

2. Rysowanie torów jest proste wystarczy używać klawiszy numerycznych (0-9) do wstawiania konkretnych rysunków (torów, domów, drzew).

Klawisze - opis skrócony:
:strzałka: numeryczne (0-9) - wstawianie konkretnych rysunków z puli pokazanej w górnym okienku
:strzałka: funkcyjne F7-F8 - zmiana puli rysunków na inne

Np. Tory (tramwajowe, kolejowe) - tory proste > łuki > zwrotnice > skrzyżowania po łuku ... etc
Np. Droga wodna (dla statków kolor niebieski) - tory proste > łuki > zwrotnice > skrzyżowania po łuku ... etc
Np. Droga lądowa (dla autobusów, trolejbusów) - drogi proste > łuki > zwrotnice > skrzyżowania po łuku ... etc


Np. Infrastruktura - woda > fontanny > drzewa > krzewy > żywopłot > pola uprawne > zwięrzęta domowe > domy mieszkalne > stare budownictwo > domki jednorodzinne > budynki dworcowe > wiaty > latarnie > elementy parku rozrywki > etc...

:strzałka: klawisz F9 ma różne funkcje
- w przypadku dróg - przejście z torów w asfalcie > tory kolejowe > drogi lądowe > drogi wodne
- w przypadku infrastruktury F9 odwraca rysunek


:strzałka: Klawisz Spacja - opis (ułatwia życie i nie wpywa na symulację)

[shadow=cyan]Można też używać myszki, by przechodzić z okna na okno i wybierać strzałkami potrzebny zestaw rysunków...[/shadow]

3. Jeśli już mamy tą podstawę to teraz warto Abyś spróbował rysować na planie. Najlepiej Otwórz sobie Nowy i Zacznij od początku... ;)

Rysowanie linii prostych czy łuków jest śmiesznie proste, ale z czasem trzeba stworzyć sieć, a po sieci ma jeździć wiele różnych pojazdów, wielu róznych linii... O tym w następnych odcinku...
Ostatnio zmieniony 2006-08-08, 12:00 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.

voy

Post autor: voy »

Extra, dzięki :)
Ale jest duży problem w tym wszystkim - jak zachować odpowiednie proporcje długości dróg i ulic.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

voy pisze:Extra, dzięki :)
Ale jest duży problem w tym wszystkim - jak zachować odpowiednie proporcje długości dróg i ulic.
Nie jestem pewny, ale jeśli chodzi o jakieś dane w metrach to może być rzeczywiscie problem. Chociaż każdy jeden element zajmuje jeden punkt, a ten ma swoją pozycję podawaną stale (w górnym okienku po lewej stronie). Wystarczy najechać na takie miejsce myszką. Może ta informacja być pomocna...

Wydaje mi się, że powinieneś raczej starać się raczej trzymać czasu przejazdu pojazdu - szczególnie jeśli Chcesz odtworzyć rzeczywiste miasto... Jest podawany czas (godz:minuta) - jest on nie rzeczywisty i biegnie szybciej.... ;)

Dziwny

Post autor: Dziwny »

Przy standardowej skali mapy 64 elementy / km, jedno pole ma wymiary 15 x 15 [m].
Chcąc zbudować ulicę dwukilometrową musimy narysować 128 "kawałków" drogi, aby przystanki były rozmieszczone np. co ok. 600 m, stawiamy je co około 40 pól. (Dokładnie po podzieleniu km na 64 mamy jedno pole o długości 15,625m) Pomocny może się też okazać fakt, że podczas obserwacji pociągu na pasku okna edycji podawany jest dystans przebyty przez pojazd od momentu rozpoczęcia obserwacji.

[ Dodano: 2005-05-25, 14:44 ]
J-31 pisze: Jest podawany czas (godz:minuta) - jest on nie rzeczywisty i biegnie szybciej.... ;)
Można sobie ustawić prędkość symulacji 1 i wtedy mamy czas rzeczywisty. ;) Jednak nawet przy największym dozwolonym przyspieszeniu pojazdu 3 m/s^2 rozpędzanie pojazdu trwa straaaaaaasznie dłuuuuuuuuugo.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

No dobrze, skoro nie ma pytań do I-szej części tego co napisałem powyżej, to teraz czas na II-część. Czyli Rozjazdy, przytanki i pętle

Na początku muszę przeprosić, ale w tym momencie nie mogę dodać zdjęć czy rysunków....

Zwrotnice
Mając narysowaną sieć dróg czy torów (tory kolejowe, tramwajowe) do pełni szczęścia jeszcze taki element jak rozjazdy. W Bahnie jest kilka typów rozjadów:
- rozjazd podwójny pion+ 90 st
- rozjazd podwójny pion+ 45 st
- rozjazd podwójny pochylony o 45 st
- rozjazd podwójny 45 st
- rozjad potrójny na jeden typ pojazdy (autobus/tramwaj/pociąg/statek)
- rozjazd potrójny na kilka typów pojazdów (autobus + dwa tramwajowe)


Kiedy tylko Postawisz taki rozjad na planie lub Klikniesz myszką (albo najedź kursorem i Naciśnij Enter) otworzy się okno w którym jest kilka pól do wyboru. Nas interesuje tylko kilka pozycji:
:strzałka: Trailing-point turnout (zwrotnica zjazdowa)
:strzałka: Sprung turnout, direction1 (skręt tylko w jednym kierunku)
:strzałka: Sprung turnout, direction2

:strzałka: Junction (Branching)


Ta ostatnia pozycja jest najciekawsza. W momencie kiedy mamy już jakąś sieć i możemy planować gdzie mają być zajezdnie (Depots) i linie (Routes), naciskamy ten kwadracik. Otworzy nam się kolejne okno w którym pokazany będzie rysunek zwrotnicy a tuż pod nim:

:strzałka: Routes i okienka pod nim. W nich wpisujemy numery linii, które mają skręcać lub jechać prosto

:strzałka: Depots i okienka pod nim. W nich wpisujemy nazwy zajezdni (np. DP1), które mają skręcać lub jechać prosto - jest to ważne dla kursów zjazdowych. W momencie kiedy pojazd w trakcie kursu ma zjechać ze swojej trasy i dojechać do swojej zajezdni, lub gdy ma zjechać z pętli do zajezdni.


Przykład. Wygląda to tak: tramwaj linii np. 31 ma dojechać do przystanki "kurcze blade 01", a na następnym zjeździe zamiast pojechać prosto ma skręcić w prawo. Kolejne tak opisane zwrotnice kierunkują pojazd "zjazdowy" prosto do zajezdni...

Przystanki i pętle
Przystanki nie wymagają wielkiej filozofii. Wystarczy je postawić. Ale może się okazać, że na danym przystanku np. kolejowym ma się zatrzymywać pociąg lokalny ale nie np. express, czy towarowy.

Wtedy klikając na rysunek przystanku otwiorzy nam się okno. A tam od samej góry pojawia nam się zestaw pojazdów, które mają się tu zatrzymywać. [shadow=cyan]Tą czynność zostawmy na koniec, kiedy ustalimy trasę i aktywujemy pojazd. To w następnym odcinku... :mruga: [/shadow]

Dodatkowo jeśli chcemy, aby pojazd, który jechał z prędkością np. 20 km/h ma ruszyć z przystanku i jechać wolniej - jest tam pozycja "speed", wystarczy ją zaznaczyć i wpisać żądaną prędkość.

W tym samym okienku po prawej jest rysunek "przystanku". Tablice przystankowe mogą być różne - kwadratowe i podłużne. Do ich zmiany służy suwak po prawej stronie.... ;)

Przystanki krańcowe.
[shadow=yellow]Rysunek przystanku zwykłego od krańcowego różni się tym, że rysunek przystanku krańcowego ma literkę T...[/shadow]

Jeśli już Wstawiłeś rysunek przystanku krańcowego, to wystarczy na niego kliknąć. Otworzy się okienko. A w nim będzie wiele pól:

:strzałka: Name (nazwa przystanku, Możesz ją pominąć będzie nadawa automatycznie)
:strzałka: For following routes (numery linii, które mają się tu zatrzymywać, najlepiej jeśli to będzie jedna linia, ale jeśli to ma być kilka linii to należy je podać po przecinku, czyli, np.: 31,32,33)
:strzałka: Departure minutes (odjazdy)
I tutaj po lewej stronie pojawią się godziny, a obok pola na wpisanie minut, które wpisujemy po przecinku (np. 10 - 0,10,20,30)


Ponadto w tym samym okienku pojawi nam się po prawej stronie rysunek przystanku krańcowego.... ;)

Jeśli nie będziecie mieli pytań, to...Zajezdnie i aktywacja pojazdów o tym w części trzeciej.... :)

voy

Post autor: voy »

Zachęciłeś mnie do zrobienia mapy w vbus :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ok. Wobec tego czas na część III-cią. Mam nadzieję, że ktoś czyta te moje wypociny ... :mruga:

Zajezdnie (Depots)
Jeśli Masz już narysowaną sieć. Jeśli już zaplanowałeś sobie trasę linii. Jeśli ustaliłeś rozkłady jazdy na przystankach krańcowych, to aby móc aktywować tabor (autobusy, trolejbusy, tramwaje, pociągi, statki) Musisz wybudować zajezdnę (Depot).

W przypadku tras kołowych lub tramwajowych są to narysowane hale z wystającą częścią torów bądź jezdni. W przypadku torów kolejowych są to jakieś brązowe baraki lub tylko litera D. Najlepiej użyć budowli - czyli hal.

Kiedy postawisz halę zajezdni, otworzy się okno, a w nim (od góry):
:strzałka: informacja:
Registered (domiciled) here: xx trains
Standing here (parked): xx trains
Daily leaving: xx trains
Daily incoming: xx trains


:strzałka: przycisk "Show trains" (będzie aktywny dopiero, kiedy aktywujesz pojazdy przyporządkowane do niej)

:strzałka: Name (empty for remove) :strzałka: Wpisz nazwę (np. DP1, następna zajezdnia DP2, DP3,DP4 etc może być inna nazwa)

:strzałka: Departure (direction) - kierunek wyjazdy / wjazdy do/z zajezdni
UWAGA PRAKTYCZNA !!! Narysuj wjazd z jednej strony i wyjazd z drugiej. W ten sposób pojazdy nie powpadają na siebie...

:strzałka: Maximum speed when leaving (km/h) - wpisz prędkość maxymalną z jaką pojazdy będą opuszczały zajezdnie - ja wpisałem 5 (km/h)

:strzałka: na dole:
- Go off-duty normally (Zaznacz tą pozycję !)
- Go on, remove off-duty status only (w tej pozycji pojazdy będą przejeżdżały przez zajezdnię nie zatrzymując się w niej)


Aktywacja pojazdów
Mamy sieć, rozjady, przystanki, pętle, rozplanowane linie. Wszystko jest już ustawione, czas zatem ożywić symulację - zatem niech wyjadą pojazdy... :)

Z górnego paska narzędzi Wybierz :strzałka: Trains :strzałka: Create train… Otworzy się okno a w nim m.in.:
:strzałka: Route - wpisz numer linii po której będzie poruszał się pojazd (np. 31)

:strzałka: Number - numer brygady pojazdy - będzie nadawany automatycznie

:strzałka: Home depot - wpisz nazwę zajezdni w której będzie stacjonował pojazd (np. DP1)

:strzałka: Speed in km/h (Vmax) - nadawany jest automatycznie, ale można go zmienić

:strzałka: On-duty/off duty times, a pod spodek okna do wpisania:


[h min Depot] [h min Depot]
[wyjazd z zajezdni] [powrót do zajezdni]

Przykład:
6 | 15 | DP1 (wyjazd) 9 | 20 | DP1 (powrót)
13 | 30 | DP1 (wyjazd) 16 | 48 | DP1 (powrót)


UWAGA! Może być tak, że pojazd docelowo stacjonuje zajezdni DP1, ale np. w ciągu dnia zjeżdża do innej zajezdni, która jest bliżej np. DP2. W takim przypadku wpisujemy

Przykład:
<h min Depot> <h min Depot>

6 | 15 | DP1 (wyjazd) 9 | 20 | DP2 (powrót)
13 | 30 | DP2 (wyjazd) 16 | 48 | DP1 (powrót)



:strzałka: StopMin/Max - nadawany jest automatycznie, można zmieniać

:strzałka: Driving way (track/Water/Road) - po czym ma się poruszać pojazd - drogą morską, lądową czy kolejową (track może być i tramwaj)

:strzałka: Type
- Local train (nadawany automatycznie)
- Accelerated Train
- Semi-fast train
- Fast train
- Express train/Intercity
- Good/freght train
- Special train


Czy pamiętacie w II-gim odcinku pisałem o przystankach pośrednich. To ustawienie ma znaczenie teraz, szczególnie w przypadku pociągów (np. na danym przystanku ma się zatrzymywać zwykły pociąg, ale nie np. express). Jeśli creowany pojazd ma być szybkim składem pasażerskim, to zaznacz np. Fast Train. A na przystankach pośrednich Zaznacz Local Train i Fast train lub tylko Local train

Imitacja pojazdu:
:strzałka: Edit train’s cars -> otworzy się okno -> Combine/edit train set a w nim:

:strzałka: Install new car fleet -> otworzy się kolejne okno -> Pre select car fleet (Tramway/LRT; city railways; Engines; Waggon; Road vechiles) Naciśnij interesujący Cię przycisk. Zaznacz myszką pojazd i naciśnij Enter. Kiedy Będziesz chciał wyjść naciśnij Esc lub Cancel.

Powrócisz do okna Combine/edit train set . Pojawi Ci się po prawej stronie zestaw pojazdów, które Wybrałeś. Zaznacz pojazd i Naciśnij -> Use/couple Jeśli Ci się nie spodoba to wycofaj go - Uncouple. Naciśnij Ok.

Masz już zainstalowany pojazd. Naciśnij Ok i wyjdź z tego okna...


No to mamy już komplet.... Pozostaje nam jeszcze sygnalizacja świetlna i niektóre znaki - ale to napiszę, jak Będziecie chcieli...

PS. Jeśli ktoś z Was chce moją symulację w Bahnie - to mogę ją przesłać. Jest ona wprawdzie nie dokończona, ale najwyżej może ona stać się polem do testowania i zabawy dla kolegów.... ;)

Dziwny

Post autor: Dziwny »

J-31 pisze: Jeśli Masz już narysowaną sieć. Jeśli już zaplanowałeś sobie trasę linii. Jeśli ustaliłeś rozkłady jazdy na przystankach krańcowych, to aby móc aktywować tabor (autobusy, trolejbusy, tramwaje, pociągi, statki) Musisz wybudować zajezdnę (Depot).
Ja zawsze na początku buduję zajezdnię i lokuję w niej chociaż jeden pojazd aby dzięki niemu później ustalić rozkłady. Po zaplanowaniu przebiegu linii, wysyłam posiadany autobus/tramwaj/itp na trasę i sprawdzam czas przejazdu. Jeśli okaże się zbyt krótki zawsze mogę wtedy wydłużyć linię lub gdy np. kurs trwa ponad godzinę skrócić ją. Dosyć często zdarza się, że mimo prawie identycznej trasy w obu kierunkach, czasy przejazdów trochę się różnią ( przez przystanki na żądanie, sygnalizacje, stanie w kolejce do przystanku....). Po otrzymaniu tych czasów można przystąpić do ustalenia rozkładu.
Przykładowo kurs linii trwa w jedną stronę 36 a w drugą 37 minut, dodajemy postoje na pętlach 9 i 8 minut i w sumie wychodzi 36+37+9+8=90. Chcąc mieć częstotliwość 15 minut dzielimy 90 przez 15 i otrzymujemy ile wozów musimy na linię wystawić aby żądaną częstotliwość uzyskać. Aby nasza linia kursowała co kwadrans musi na niej kursować 6 pojazdów.

voy

Post autor: voy »

Strasznie trudna i czasochłonna jest ta robota.

Kuba

Post autor: Kuba »

Tak, ja wole chyba smigac sobie vbusem :)

Bahn jest ciekawy, ale to trzeba miec czas i cierpliwosci..;)

Dziwny

Post autor: Dziwny »

voy pisze:Strasznie trudna i czasochłonna jest ta robota.
Początki zawsze są trudne. Z czasem wiele rzeczy zaczyna się robić się już machinalnie.
Jednak gdy skończysz już swoje miasto ,poczujesz się dumny, jakie "cudo" stworzyłeś i momentalnie wspomnienie trudnej i czasochłonnej roboty odejdzie w niepamięć a zastąpi je radość z oglądania funkcjonowania wirtualnej komunikacji. :mruga:

Oczywiście w przypadku fikcyjnych sieci często nie ma mowy o tym, że symulacja jest już skończona. Zawsze można tu coś dobudować, tam przebudować skrzyżowanie, tu postawić sklep a jeszcze gdzieś postawić sygnalizację.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

I ja np. gustuję właśnie we własnych pomysłach a nie kopiowaniu realnego miasta. W ten sposób zawsze można coś dobudować, a źle dopracowane rozkłady + duża ilość taboru powodują korki, a te z kolei zmuszają do kolejnej przebudowy, budowy lub modyfikacji. I to jest extra zabawa.... ;)

Poznañczyk

Post autor: Poznañczyk »

Jak "przerzucić" albo dodać jakieś realne autobusy do symulacji Poznania?

marcin_1099

Post autor: marcin_1099 »

Do jakiej symulacji Poznania? ¯adnej aktualnej nie ma, a szkoda. Sam kiedyś próbowałem coś sknocic, ale szybko mi się odechciało, bo nikt nie chciał pomóc :P

ODPOWIEDZ

Wróć do „Symulatory”