Solcity SM12LNG/SM18LNG

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solbus...
Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4134
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Solcity SM12LNG/SM18LNG

Post autor: Marcin_558 »

Skoro temat ma hybryda Solarisa to czas żeby temat taki miał LNG Solbusa:
Test autobusu na LNG w Ostrowie Wlkp.

Nowoczesny autobus miejski firmy Solbus zasilany skroplonym gazem ziemnym LNG rozpoczął jazdy testowe na ulicach Ostrowa Wielkopolskiego. Według prezydenta miasta Radosława Torzyńskiego, takie próby są pierwszymi w kraju.

- Pojazdy zasilane takim gazem jeżdżą w Europie w kilku krajach - Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Najwięcej takich autobusów jeździ w USA, na przykład w Dallas jest ich 300. LNG jest najczystszym paliwem, składa się w 97 proc. z metanu i w 3 proc. z azotu - poinformowała w sobotę PAP rzeczniczka miejscowego magistratu, Sylwia Nowicka.

Według dyrektora handlowego Solbusu Jakuba Śliżaka, autobusy napędzane gazem ziemnym spełniają najostrzejsze rygory ochrony
środowiska. Silniki napędzane takim paliwem mają dłuższą żywotność i emitują mniej hałasu od autobusów dieslowskich.

Własna stacja tankowania takich autobusów kosztuje 1,5 mln zł. Pojazdy są droższe o 15 proc. od powszechnie używanych w komunikacji miejskiej, ale paliwo jest czterokrotnie tańsze od oleju napędowego.
- Tańsze paliwo to mniejsze koszty eksploatacji. Dzięki temu ceny biletów nie muszą szybować w górę - podkreśla Torzyński.
Dodatkowym atutem jest bliskość Odolanowa, gdzie produkowany jest gaz skroplony, nadal dużo tańszy od oleju napędowego. - W przypadku zakupu 10 autobusów, producent gazu zapewnia, że zbuduje na swój koszt stację tego paliwa w Ostrowie - mówi Nowicka.

Podkreśliła też, że system LNG zapewnia większe bezpieczeństwo. - W przypadku wycieku paliwa, gaz rozcieńczy się w powietrzu, a w razie podpalenia nie wybuchnie, lecz wolno się spali - tłumaczy Nowicka. Skroplony gaz pozbawiony jest dwutlenku węgla, propan-butanu, helu i wilgoci. Ma 130 oktanów.

Autobus kosztuje około 800 tys. zł. Ma 37 miejsc siedzących i do 86 stojących. Jego testowanie potrwa miesiąc.

WNP.pl
http://gazownictwo.wnp.pl/test-autobusu ... 1_0_0.html
Ostatnio zmieniony 2009-08-29, 17:53 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Wersja LNG już na testach:
http://phototrans.eu/14,332931,0.html

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Nie wiem czy to wina zdjęcia, ale nie widać butli na dachu :cool:

A propo. Spodobał mi się opis zdjęcia, a szczególnie, to zdanie :D
Jak do tej pory jedyna w Polsce stacja tankowania tego gazu mieści się ok. 10 km od Ostrowa.

maly_miki

Post autor: maly_miki »

J-31 pisze:Nie wiem czy to wina zdjęcia, ale nie widać butli na dachu
Pewnie dlatego, że butla jest zabudowana z tyłu - zamiast tylnej ławki :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

maly_miki pisze:Pewnie dlatego, że butla jest zabudowana z tyłu - zamiast tylnej ławki :D
Właśnie zastanawiałem się jak oni to wykombinowali. W sumie to też jest jakieś rozwiązanie :)

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

J-31 pisze:
A propo. Spodobał mi się opis zdjęcia, a szczególnie, to zdanie :D
Jak do tej pory jedyna w Polsce stacja tankowania tego gazu mieści się ok. 10 km od Ostrowa.
Uchylę rąbka tajemnicy, że są plany wybudowana takiej stacji również w Pszczynie ( bo chyba o tym nigdy nie wspominałem ).

Lopez

Post autor: Lopez »

J-31 pisze:Właśnie zastanawiałem się jak oni to wykombinowali. W sumie to też jest jakieś rozwiązanie
Ten zbiornik jest stosunkowo nieduży, więc zabudowywanie go na dachu nie miałoby raczej sensu, inaczej niż w wypadku CNG.

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Lopez pisze:Ten zbiornik jest stosunkowo nieduży
No! Tutaj bym dyskutował. To jest butla o pojemności ponad 400 litrów, tak więc taki mały to on nie jest. Raczej chodzi o to, że jest bardzo nieforemna. Zbiorniki od CNG są dużo bardziej "ustawne", no i można je łączyć w pakiety, a tu jest jedna butla i koniec. Na targach w Kielcach było wszystko pootwierane, więc można było zobaczyć.

polsmol

Post autor: polsmol »

Pytanie jak wygląda wnętrze takiego autobusu bo samo paliwo ma wiele zalet.

timtheenchanter

Post autor: timtheenchanter »

Podejrzewam, że wnętrze SM12LNG może w pewnym stopniu przypominać wnętrze SM12. Ale to tylko moje domysły.

Lopez

Post autor: Lopez »

A mi się wydaje, że gdzieś było zdjęcie z Transexpo tego SM12LNG i nie różnił się od standardowego, poza tym, że całą przestrzeń za ostatnimi drzwiami zajmuje zbiornik z gazem.

timtheenchanter

Post autor: timtheenchanter »

Możliwe, że SM12 LNG nie ma podestu, w którym, w przypadku zwykłego SM12, znajdował się zbiornik paliwa. Ale to również tylko moje domysły.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Twoje domysły są zaprawdę odkrywcze.

spex

Post autor: spex »

Czyli środek będzie podobny do Irisbusa.

jslizak

Post autor: jslizak »

¯eby wyjaśnić wątpliwości:

1. jest jedna butla o pojemności 330 litrów - mieści się w miejscu tylnej ławki potrójnej, więc pewnie wnętrze będzie najbardziej przypominało Irisbusa. Reszta jak w SM12

2. W Ostrowie pali 45 l/100km, więc chyba ta jedna butla wystarczy :-) A faktycznie kształt mógłby być "przyjaźniejszy" - może uda się dobrać coś innego z Chart Ferrox, albo z Indox - nawet widziałem zdjęcia zbiornika bardziej kanciastego.

3. W Odolanowie to nie tyle stacja jest co instalacja odgazowywania metanu, czyli innymi słowy fabryka LNG - praktycznie jedyne miejsce w Polsce, gdzie można przetestować SM12LNG bez inwestycji w stację... No ale kiedyś też nie było stacji CNG, a jednak pierwsi się zdecydowali.

CNG

Post autor: CNG »

Witam wszystkich na forum :) Jest to mój pierwszy post ;)

Autobusy 12 i 18 metrowe Solbusa na LNG w styczniu tego roku miały się już pojawić na krakowskich ulicach. Niestety zawiódł producent i termin startu przesunąć na 1 kwietnia 2010.

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

cng.auto.pl pisze:Witam wszystkich na forum :) Jest to mój pierwszy post ;)

Autobusy 12 i 18 metrowe Solbusa na LNG w styczniu tego roku miały się już pojawić na krakowskich ulicach. Niestety zawiódł producent i termin startu przesunąć na 1 kwietnia 2010.

Więcej na ten temat:
http://cng.auto.pl/forum/krakow-autobus ... -vt552.htm
Z tego, co głoszą coraz bardziej potwierdzane plotki, to może się okazać, że w Krakowie pokażą się tylko Solbusy SM12LNG...
Co do przegubowców nie ma 100% pewności, że będzie to Solbus, lecz prawdopodobnie MAN, gdyż ten też oferuje silnik LNG na zamówienie.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Hm - ale to będą Many NG z LNG, czy jakieś inne autobusy (Solbusy?) z silnikami Mana?

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Post autor: Coffee »

KKS pisze:Hm - ale to będą Many NG z LNG, czy jakieś inne autobusy (Solbusy?) z silnikami Mana?
Były byto MAN-y NG na LNG

Lopez

Post autor: Lopez »

CNG pisze:Niestety zawiódł producent i termin startu przesunąć na 1 kwietnia 2010.
Nie powiedziałbym, że producent "zawiódł". PTS od dawna podaje na swojej stronie 1 kwietnia termin wyjazdu na linie, a więc tak prawdopodobnie od początku zapisano w umowie. Zresztą nie tylko Solbus miałby problem z dostarczeniem pojazdów w terminie grudniowym.
Mam nadzieję że SM18LNG jednak wyjadą.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solbus”