PKS Dzierżoniów

Komunikacja autobusowa w aglomeracji wrocławskiej.
mars84
Ekspert
Ekspert
Posty: 178
Rejestracja: 2008-07-12, 22:27
Lokalizacja: Łozina/Wrocław

Post autor: mars84 »

Amalio pisze:Ale oni to kupili z myślą o miejskiej komunikacji, a po za tym podróż ponad 40 kilometrów w jedną stronę miejskim autobusem na pewno do najprzyjemniejszych by nie należała.
Da się przeżyć. Jedna z 9XX kursujących po pod wrocławskiej gminie ma kurs po wioskach długości 50 km. Razem z powrotem do miasta 85 km :P

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

Co do zakupu wozów i braku stacji... nasze MPK też z tym miało problemy - żeby móc postawić stacje tankowania na zajezdni musieli najpierw nabyć 8 autobusów - pierwsze Citelisy też jeździły do Dzierżoniowa na tankowanie, później tankowały na zakładzie gazowniczym w Wałbrzychu. Tu problem leży albo w przepisach albo w gestii zakładu gazowniczego, który nie chce się dokładać do inwestycji, która może się nie opłacić... tak czy siak szkoda, że sieć stacji CNG i rozwój transportu w Polsce idzie tak topornie.

lukmek

Post autor: lukmek »

Panowie już dokładnie wyjaśniam o co chodzi.
PKS najpierw zakupił 2 Many NL2x2 CNG. Wozy chodziły bardzo dobrze, były tanie w ekspoatacji, więc poprzedni prezes podjął w sumie słuszną decyzję, że część taboru miejskiego będzie zasilana CNG. Wtedy sytuacja w Dzierżoniowie wyglądała tak, że jedynymi użytkowanikami stacji gazu był PKS z dwoma pojazdami i gazowania tankująca swoje Fiaty Ducato. W międzyczasie ZGK w Dzierżoniowie i Pieszycach zakupili łącznie pięc pojazdów typu śmieciarka, czy zamiatarka zasilanych CNG i od tego momentu zaczęły się problemy w awariami stacji, która nie jest przeznaczona do tankowania takich pojazdów. Pamiętam jak dziś, że przed zakupem przez PKS Solarisów gazowania zapewniała, że stacja zostanie zmodernizowana i będzie jedno stanowisko szybkiego tankowania takie jak w Wałbrzychu. A co z tego wyszło to widać gołym okiem. Kłamstwem w artykule jest to, że Solarisy stoją na zajedni. Pojazdy są w ciągłym ruchu a jak zepsuje się stacja tankowania to jeżdżą do Wałbrzycha. Nowy prezes PKSu podjął decyzję o ich sprzedaży, ponieważ są to jedyne czynne pojazdy w firmie. MANy stanęły po tym jak przyszło do legalizacji instalacji gazowej, to okazało się że instalacja w pojazdach jest delikatnie mówiąc "lewa". Trwa to już prawie rok, podobno toczy się też sprawa w sądzie w firmą, która sprzedała MANy.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Dzięki Lukmek za wyjaśnienie. To info myślę, że wyjaśnia problem związany z tymi pojazdami. ;)

Lopez

Post autor: Lopez »

Nie do końca jestem w stanie uwierzyć, że bardziej opłaca się sprzedać te autobusy niż kupić/wydzierżawić przewoźną instalację do tankowania. Nawiasem mówić pewna firma z Krakowa, o której warto już zapomnieć, planowała że jeśli nie zbuduje stacji na czas to będzie korzystać z takiego sprzętu.

Awatar użytkownika
Matlik
Posty: 612
Rejestracja: 2008-01-23, 23:02
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: Matlik »

Ale z takich przenośnych strasznie długo zajmuje tankowanie.

9507
Posty: 2906
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: 9507 »

http://www.komunikacja.dzierzoniow.pl/i ... icles&id=7

Artykuł / wywaid z panią dyrektor PKSu ds. finansowych na temat taboru - obecnego, jak i tego, który PKS zamierza kupić / sprzedać. Z wywiadu dowiemy się także jaki los czeka stojące bezczynnie od dwóch lat gazowe MANy. Serdecznie zapraszam do lektury ;)

Myślę, że na poniższe pytanie odpowie @lukmek ;)
Ostatnio zmieniony 2010-09-20, 16:24 przez 9507, łącznie zmieniany 1 raz.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Kto jest właścicielem PKS-u Dzierżoniów, że mogą sobie ot tak kupować autobusy określonej marki bez przetargu?

ddzkm

Post autor: ddzkm »

KKS pisze:Kto jest właścicielem PKS-u Dzierżoniów, że mogą sobie ot tak kupować autobusy określonej marki bez przetargu?
To nie jest kupno, tylko leasing - do tego przetarg nie jest potrzebny. Zauważ, że prawie żaden autobus zakupiony w ostatnim czasie nie ma naszych tablic rejestracyjnych.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Aha, to wyjaśnia wątpliwości :)

Janusz_K

Post autor: Janusz_K »

lukmek pisze:KS napisał:
Kto jest właścicielem PKS-u Dzierżoniów, że mogą sobie ot tak kupować autobusy określonej marki bez przetargu?

PKS Dzierżoniów jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa.
Jeżeli jest jeszcze Spółka Skarbu Państwa to chyba może sobie tak kupować autobusy, tylko musi mieć zgodę Ministerstwa i Rady Nadzorczej. Oczywiście jeżeli ma na to kasę.

lukmek

Post autor: lukmek »

KKS pisze:Kto jest właścicielem PKS-u Dzierżoniów, że mogą sobie ot tak kupować autobusy określonej marki bez przetargu?
PKS Dzierżoniów jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Jakiś czas temu jakaś firma konsultingowa wygrała przetarg dotyczący przygotowania planu prywatyzacji, w którym oprócz dzierżoniowskiego, były też inne dolnośląskie pekaesy, ale czy do tego dojdzie to mam wątpliwości.

Z jedną rzeczą nie zgadzam się a artykule - inwestowaniem w CNG.
Gdyby była stacja z prawdziwego zdarzenia opłacałoby się, ponieważ Solaris pali ~27 m^3 CNG, a według kierowcy który wcześniej jeździł MANem, NL2x2 palił mniej. "Nowe" nabytki w postaci MANów NU263 palą ~36l, Jelcze 120M ~32l, Mercedes 0405NU ~40l, Neoplan N4014 NF ~31l, tylko Neoplan N4010 pali ~29l. Nie wiem kształtuje się spalanie SORa, ale Urbino 10, które było wyposażone w ten sam silnik, tyle że z automatyczną skrzynią biegów paliło ~35l

ddzkm

Post autor: ddzkm »

SOR pali 19-22l / 100km.


CNG

Post autor: CNG »

Witam!

Wiem, że będę mocno nieobiektywny w tej dyskusji, ale postaram się wnieść więcej faktów niż komentarzy.

Zajmijmy się na początek samą stacją CNG.

Jest to sprężarka o wydajności 60 m3/h marki Compair. Bez problemu powinna ona wystarczyć do obsługi taboru na gaz ziemny PKS Dzierżoniów. Jednak sytuacja mogła się faktycznie skomplikować, jeśli zaczęto tam tankować inne ciężkie pojazdy jak śmieciarki...
Więcej szczegółówych informacji na temat samej stacji tutaj.

Dla przykładu mogę wskazać niedaleką Svobodę nad Upou w Czechach, gdzie właśnie powstała stacja o wydajności 140 m3/h i będzie ona obsługiwała 10 autobusów na gaz ziemny. Także co do wydajności sprężarki jest wszystko ok.
Więcej informacji tutaj.

Kolejną kwestią jest sposób, w jaki będą tankowane autobusy - czy bezpośrednio przez kompresor (jak ma to miejsce w Rzeszowie lub Mielcu) czy przez wolne tankowanie - kompresor napełnia duże zbiorniki gazu, a następnie gaz ziemny jest przekazywany równolegle do kilku - kilkudziesięciu autobusów (Inowrocław, Radom).
W Dzierżoniowie mamy tankowanie szybkie, gdyż zainstalowany kompresor nabija co prawda małe zbiorniki, ale są one niedostosowane do napełniania wolnego autobusów.

Ostatnia kwestia - jakość sprzętu. Na terenie PKS Dzierżoniów zamontowano kompresory marki Compair, które nie cieszą się zbyt dobrą reputacją jeśli chodzi o jakość wykonania czy parametry tankowania gazu. Niestety mogą one brać olej, przez co autobusy są bardziej awaryjne...

Co do samych MANów z jednostką CNG.
W Polsce niestety są poważne problemy z serwisem takich pojazdów, szczególnie jeśli mamy do czynienia z pojazdem kilkunastoletnim. Do takich pojazdów bardzo trudno znaleźć części zamienne, jest tylko kilka serwisów w kraju które są w stanie naprawić takie pojazdy. Stąd możliwe dodatkowe przestoje tych pojazdów.

Kończąc już swój długi wywód chciałbym zwrócić uwagę na post lukmek'a. Gaz ziemny w przeciwieństwie do oleju napędowego jest bardzo trudno spożytkować poza zajezdnią...
Stąd znaczny opór części pracowników dla wdrożenia gazu ziemnego w zakładach komunikacji...

lukmek

Post autor: lukmek »

CNG w Dzierżoniowie to przynajmniej teraz temat zamknięty. MANy w ciągu miesiąca powinny być wymienione na pojazdy zasilane ON, a Solarisy mają zostać sprzedane (podobno proces ten jest już bardzo zaawansowany)

CNG

Post autor: CNG »

Dzisiaj otrzymałem nieoficjalne informacje na temat sytuacji z autobusami CNG.

PKS Dzierżoniów ma problemy finansowe i po prostu wyzbywa się najdroższych części majątku - w tym Solarisów CNG. Ponoć zalegają m.in. z rachunkami za gaz ziemny...

Co do stacji to ma ona zostać zmodernizowana i będzie miała kilka razy bardziej wydajna. Będzie ona obsługiwała projekt Zielonej Linii - Green Line. Autobusy na CNG będą przewozić pasażerów między Pragą i Wrocławiem. Zapraszam do zapoznania się z tym projektem w relacji filmowej:

Część 1
http://www.youtube.com/watch?v=hgiMiqFjcVo

Część 2
http://www.youtube.com/watch?v=u5ss0jvj_V4

Część 3
http://www.youtube.com/watch?v=AscLhcH50Qs

lukmek

Post autor: lukmek »

Dobra wiadomość :) Może przyszły właściciel - firma VENIRO dostrzeże korzyści wnikające z zasilania pojazdów CNG.

EDIT:
14.01.2011 - Zgodnie z zapowiedziami PKS Dzierżoniów zakończył eksploatację Solarisów Urbino 12 LE CNG (#WPI 8NE2 i #WPI 8NE3) i odesłał je z powrotem do producenta w Bolechowie - Osiedlu. Autobusy będą tam oczekiwać na nowego właściciela. Wycofanie tych wozów wraz z planowanym pozbyciem się odstawionych MAN-ów A15 CNG oznacza koniec epoki CNG w komunikacji autobusowej w powiecie dzierżoniowskim, przynajmniej na razie.
źródło: www.komunikacja.dzierzoniow.pl

Podi

Post autor: Podi »

O, widziałem te Solarisy wczoraj jak jechały przez Poznań koło 10.30.

Bartek

Post autor: Bartek »

Solarisy pewnie trafią do PKM Tychy, bo sobie ostatnio taki w sam raz przetarg ogłosili ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Aglomeracja wrocławska”