Mercedes Citaro
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
MPK przymierza się do zakupu autobusów na baterie
W poniedziałek testowany był we Wrocławiu kolejny autobus z napędem hybrydowym, tym razem marki Mercedes. Pojazd wyposażony w silniki elektryczny i spalinowy jest droższy od tradycyjnego, ale za to dużo oszczędniejszy w eksploatacji.
Mercedes Citaro G Blue Tec-Hybrid to najnowszy produkt fabryki z Mannheim. Do tej pory powstało zaledwie kilka testowych egzemplarzy. Jeden z nich prezentowany był w poniedziałek w zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej.
- To pierwszy pokaz tego modelu w Polsce. Pojazd zaledwie w czerwcu zjechał z taśmy produkcyjnej - mówi Adam Kempiński z firmy EvoBus, która zajmuje się dystrybucją mercedesów. - Autobusy hybrydowe naszej marki jeżdżą już w Rotterdamie i Hamburgu. We wrześniu dostarczymy je do Stuttgartu, w październiku do Mediolanu. Wciąż jednak jesteśmy w fazie testów u klienta.
Z tego powodu EvoBus nie chce na razie podać, ile kosztują hybrydy. MPK szacuje, że mogą być nawet o 60-80 proc. droższe od tradycyjnych autobusów. Po Wrocławiu na próbę jeździły już napędzane prądem pojazdy marki Solaris oraz Volvo. MPK od zeszłego roku przymierza się do kupna bardziej ekologicznych autobusów.
- Ich cena jest wysoka, ale technologia kosztuje - tłumaczy Kempiński. - Naszym celem jest, by większy wydatek przy zakupie klient mógł potem odzyskać dzięki oszczędności na paliwie.
Hybrydowy mercedes ma cztery silniki elektryczne umieszczone w kołach i akumulator na dachu, który ładuje się, podczas gdy pojazd hamuje. Jest też wyposażony w silnik spalinowy, ale o pojemności tylko 4,8 litra, podczas gdy zwykły autobus ma 12 litrów. Diesel włącza się wyłącznie wtedy, gdy rozładują się akumulatory.
- Zwykły autobus spala około 55 litrów paliwa na 100 km. Hybryda natomiast jakieś 30 proc. mniej - mówi Witold Turzański, prezes MPK. - To obniża koszty eksploatacji. Inwestycja w taki pojazd powinna się zwrócić w ciągu pięciu-sześciu lat. Jeszcze przed piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012 chcielibyśmy kupić dwie hybrydy.
¬ródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,3575 ... terie.html
http://km.wroclaw.pl/phpBB3/download/fi ... &mode=view
Od siebie dodam, iż wóz ma nieco ponad rok. Po oknie zamkniętym na kij od miotły to już kolejny przykład "profesjonalizmu" zajezdni VII.
¬ródło: WFKjan_niezbedny pisze:#7348 i nowy segment nadwozia, który prawdopodobnie nigdy nie doczeka się malowania zakładowego. Dlaczego? Bo już ma bardzo głęboką rysę, co widać (słabo bo słabo, komórką robione) na zdjęciu. Przerysowane aż do jakiejś białej warstwy, prawdopodobnie do podkładu.
Od siebie dodam, iż wóz ma nieco ponad rok. Po oknie zamkniętym na kij od miotły to już kolejny przykład "profesjonalizmu" zajezdni VII.
- M_Szymkowiak
- Posty: 1535
- Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
- Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
- Kontakt:
- M_Szymkowiak
- Posty: 1535
- Rejestracja: 2005-01-21, 18:56
- Lokalizacja: Kraków - Prądnik Cz.
- Kontakt:
Kupowanie ex testerów to okazja, ze względu na to, że autobusy są stosunkowo tanie, oraz mają pewną historię techniczną (serwisy w ASO...). Jest to jednak również loteria,, gdyż testerów się raczej nie oszczędza, oraz zdarza się, iż posiadają różne dziwne wymysły stosowane raczej w celach pokazowych, jak każde drzwi innego rodzaju czy połączenie okien uchylnych, otwieranych przesuwnie, oraz klimy w jednym egzemplarzu. Czasem posiadają też innowacyjne, nie sprawdzone rozwiązania techniczne... W tym przypadku, autobusy to raczej standardowe modele (no może poza podłogą w C2, która pewnie i tak się nie długo wytrze na jednobarwną, o ile już się to nie stało... Nic tylko czekać aż w barwy taborowe wejdą i życzyć udanej eksploatacji...