Nowe Solarisy w Warszawie
Witam wszystkich po przerwie.
Co prawda nie mam ostatnio zbyt wiele czasu, ale postanowiłem stworzyć krótką relację z pierwszego dnia kursowania nowych Solarisów.
Na początku chciałbym zacząć od strony technicznej.
Nowo przybyłe Solarisy są wyposażone w Silnik DAF PR 183 o mocy 248KM. Spełnia on oczywiście normę czystości spalin EURO-4. Jest on sprzężony ze skrzynią ZF. Prawdopodobnie ZF 6HP602, ale nie jestem jeszcze pewien. Jest to automatyczna skrzynia o sześciu przełożeniach „do przodu” i oczywiście wstecznym. Jest ona dość ciekawie ze stopniowana. Pierwsze przełożenia są dość krótkie, co wymusza częste zmiany biegów, lecz zarazem podczas przyśpieszania prędkość obrotowa silnika osiąga maksymalnie wartość rzędu około 1500 Obr./Min.. Tylko dwukrotnie doszła ona do 1700 Obr./Min. (m.in. podjazd na ul Tamka). Uważam, że to dość dobre rozwiązanie, gdyż powinno obniżyć zużycie paliwa. Odniosłem jednak wrażenie, że te częste zmiany nieco osłabiają ten silnik. Dopiero od 4. lub 5. biegu moc silnika mogła być w pełni przekazana na koła. Z mojego punktu widzenia dynamika jest wystarczająca. Zresztą kierowca też nie narzekał... Chyba największym atutem tej skrzyni jest jej szósty bieg, który załącza się około 55 km/h. Wtedy obroty silnika spadają do około 1000 Obr./Min. Skutkuje to obrotami rzędu 1500 Obr./Min. przy około 70km/h. Dla porównania dodam, że taka wartość obrotowa jest uzyskiwana przez Solarisy Urbino 18 i Lion’sy ITS-u z czterobiegową skrzynia VOITHa przy około 60km/h, natomiast U15 z pięciobiegowymi skrzyniami ZFa osiągają ją przy 55km/h. Wydaje mi się, że to powinno dodatkowo wpłynąć na niższe zużycie paliwa, gdyż kierowcy po warszawskich dość często poruszają się z prędkościami rzędu tych 70km/h. Może wystarczy tych dość oczywistych rozważań...
Jeśli chodzi o wnętrze to w moim odczuciu jest ono dość dobrze rozplanowane i estetycznie wykończone. Mimo tego, że znów pojawiły się tzw. półtoraki, których osobiście nie akceptuję, to wyjątkowo nie mam do nich zastrzeżeń. Wszystkie siedzenia znajdujące się na podestach zostały wyposażone w „rurki”, których w żaden sposób nie da się nazwać podłokietnikami, ale zabezpieczają przed zsunięciem się z nich. Jeśli już jestem przy temacie siedzeń.... To za jakie grzechy znów te dechy. Podczas godzinnej jazdy przeklinałem twórcę tego diabelstwa.
Kolejną dość ważną zmianą jest pojawienia się uchwytów na poziomych poręczach (nareszcie!).
Nie obyło się tez bez małych zmian stylistycznych względem poprzednich dostaw. Podłoga jest wyłożona ciemno szarą „wykładziną” (nie wiem jak nazwać to ustrojstwo) zaś boki jasno szarą. Elementy te są połączone żółtymi „wstawkami”, co dobrze do siebie pasuje. Zmienione zostały też luki dachowe, które są całkowicie przeźroczyste.
Kabina jest podobna do tej z U18. Różni się jedynie barwą, mianowicie jest całkowicie czarna. Nareszcie zadbano o komfort kierowcy montując topowy model fotela firmy ISRI oraz zamontowano seryjnie „klapkę” osłaniającą otwór w drzwiach kabiny. Zmieniono także sterownik tablic na R&G SRG-3100P.
Solaris zadbał także o detale związane ze swoją marką.
W moim odczuciu silnik jest trochę za głośny, ale nie jest uciążliwy. Jeśli chodzi o zawieszenie to nie mam najmniejszych zastrzeżeń. Zdecydowaną zaletą Solarisa jest to, że nic w środku nie trzeszczy.
Załączam kilka zdjęć, aby lepiej zobrazować opis.
Przepraszam szczególnie za jakość zdjęć wnętrza, ale było naprawdę mało czasu. Postaram się wkrótce dodać kilka nowych zdjęć oraz poprawić już wykonane.
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07655.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07662.html
http://images3.fotopic.net/?iid=ymp7rf& ... quality=70
http://images4.fotopic.net/?iid=ymp7r5& ... quality=70
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07660.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07651.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07650.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07659.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07658.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07654.html
http://images2.fotopic.net/?iid=ymp7rd& ... quality=70
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07657.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07656.html
Co prawda nie mam ostatnio zbyt wiele czasu, ale postanowiłem stworzyć krótką relację z pierwszego dnia kursowania nowych Solarisów.
Na początku chciałbym zacząć od strony technicznej.
Nowo przybyłe Solarisy są wyposażone w Silnik DAF PR 183 o mocy 248KM. Spełnia on oczywiście normę czystości spalin EURO-4. Jest on sprzężony ze skrzynią ZF. Prawdopodobnie ZF 6HP602, ale nie jestem jeszcze pewien. Jest to automatyczna skrzynia o sześciu przełożeniach „do przodu” i oczywiście wstecznym. Jest ona dość ciekawie ze stopniowana. Pierwsze przełożenia są dość krótkie, co wymusza częste zmiany biegów, lecz zarazem podczas przyśpieszania prędkość obrotowa silnika osiąga maksymalnie wartość rzędu około 1500 Obr./Min.. Tylko dwukrotnie doszła ona do 1700 Obr./Min. (m.in. podjazd na ul Tamka). Uważam, że to dość dobre rozwiązanie, gdyż powinno obniżyć zużycie paliwa. Odniosłem jednak wrażenie, że te częste zmiany nieco osłabiają ten silnik. Dopiero od 4. lub 5. biegu moc silnika mogła być w pełni przekazana na koła. Z mojego punktu widzenia dynamika jest wystarczająca. Zresztą kierowca też nie narzekał... Chyba największym atutem tej skrzyni jest jej szósty bieg, który załącza się około 55 km/h. Wtedy obroty silnika spadają do około 1000 Obr./Min. Skutkuje to obrotami rzędu 1500 Obr./Min. przy około 70km/h. Dla porównania dodam, że taka wartość obrotowa jest uzyskiwana przez Solarisy Urbino 18 i Lion’sy ITS-u z czterobiegową skrzynia VOITHa przy około 60km/h, natomiast U15 z pięciobiegowymi skrzyniami ZFa osiągają ją przy 55km/h. Wydaje mi się, że to powinno dodatkowo wpłynąć na niższe zużycie paliwa, gdyż kierowcy po warszawskich dość często poruszają się z prędkościami rzędu tych 70km/h. Może wystarczy tych dość oczywistych rozważań...
Jeśli chodzi o wnętrze to w moim odczuciu jest ono dość dobrze rozplanowane i estetycznie wykończone. Mimo tego, że znów pojawiły się tzw. półtoraki, których osobiście nie akceptuję, to wyjątkowo nie mam do nich zastrzeżeń. Wszystkie siedzenia znajdujące się na podestach zostały wyposażone w „rurki”, których w żaden sposób nie da się nazwać podłokietnikami, ale zabezpieczają przed zsunięciem się z nich. Jeśli już jestem przy temacie siedzeń.... To za jakie grzechy znów te dechy. Podczas godzinnej jazdy przeklinałem twórcę tego diabelstwa.
Kolejną dość ważną zmianą jest pojawienia się uchwytów na poziomych poręczach (nareszcie!).
Nie obyło się tez bez małych zmian stylistycznych względem poprzednich dostaw. Podłoga jest wyłożona ciemno szarą „wykładziną” (nie wiem jak nazwać to ustrojstwo) zaś boki jasno szarą. Elementy te są połączone żółtymi „wstawkami”, co dobrze do siebie pasuje. Zmienione zostały też luki dachowe, które są całkowicie przeźroczyste.
Kabina jest podobna do tej z U18. Różni się jedynie barwą, mianowicie jest całkowicie czarna. Nareszcie zadbano o komfort kierowcy montując topowy model fotela firmy ISRI oraz zamontowano seryjnie „klapkę” osłaniającą otwór w drzwiach kabiny. Zmieniono także sterownik tablic na R&G SRG-3100P.
Solaris zadbał także o detale związane ze swoją marką.
W moim odczuciu silnik jest trochę za głośny, ale nie jest uciążliwy. Jeśli chodzi o zawieszenie to nie mam najmniejszych zastrzeżeń. Zdecydowaną zaletą Solarisa jest to, że nic w środku nie trzeszczy.
Załączam kilka zdjęć, aby lepiej zobrazować opis.
Przepraszam szczególnie za jakość zdjęć wnętrza, ale było naprawdę mało czasu. Postaram się wkrótce dodać kilka nowych zdjęć oraz poprawić już wykonane.
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07655.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07662.html
http://images3.fotopic.net/?iid=ymp7rf& ... quality=70
http://images4.fotopic.net/?iid=ymp7r5& ... quality=70
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07660.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07651.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07650.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07659.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07658.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07654.html
http://images2.fotopic.net/?iid=ymp7rd& ... quality=70
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07657.html
http://komunikacjawbarcelonie.fotopic.n ... 07656.html
Taj jest.J-31 pisze:Rzeczywiście Nolem. I moje słowa uznania. Piękny opis. I piękne fotki.
A propo. A gdzie wywędrowała ramka na boczną "dyktę". Czy jest ona za środkowymi drzwiami w pełnym oknie ?
A niespodziewanie na Ostrą trafiły nowe su12 i dostaną numery zaczynające się od 1500.
Nowe Su18 z Woronicza dostaną numery 8100.
To samo piszę na Przegubowcu.
Niezła sprawa - gratuluję Warszawie!
Muszę powiedzieć, że w Solaris nie stoi w miejsc i cały czas coś poprawia Urbino III nie zestarzeje się jeszcze przynajmniej przez 2 lata, ale myślę, że w obecnej sytuacji przejście na urbino IV (?) będzie bardzo płynne. Dostrzegam nawet pewne kosmetyczne różnice w stosunku do SU18 dostarczonych do Krakowa w ostatniej partii.
Muszę powiedzieć, że w Solaris nie stoi w miejsc i cały czas coś poprawia Urbino III nie zestarzeje się jeszcze przynajmniej przez 2 lata, ale myślę, że w obecnej sytuacji przejście na urbino IV (?) będzie bardzo płynne. Dostrzegam nawet pewne kosmetyczne różnice w stosunku do SU18 dostarczonych do Krakowa w ostatniej partii.
Uprzedziłeś mnie, ale i tak podam tekst. Normalnie ręce mi opadłyKrzysiek pisze:A niespodziewanie na Ostrą trafiły nowe su12 i dostaną numery zaczynające się od 1500.
Nowe Su18 z Woronicza dostaną numery 8100
Nie rozumiem po jakie licho zmieniają im (tzn. SU 18 III) numery taborowe, przecież i tak by się wyrobili z numeracjąPrzegubowiec pisze:29-03-2007 • Nowe Solarisy Urbino 12 dla zajezdni Ostrobramska będą nosić numery zaczynające się na 1500.
Kolejnym działaniem mającym zmylić konkurencję (bo inaczej tego wytłumaczyć się nie da) jest przydzielenie Solarisom Urbino 18 numerów z zakresu 8100. Należy dodać, że trafią one na Woronicza. Pierwszych dziesięć solarek przyjedzie dziś w nocy.
A propo przybycia nowych SU 18 - byłem wczoraj na Woronicza - było pusto. A zatem rzeczywiście mogą przyjechać dzisiaj w nocy - pewnie jutro znów się wybiorę
A tu świetna fotorelacja z podróży fabryka->R-7 wraz z opisem zmian jakie zaszły w porównaniu do 18 z poprzedniej dostawy
http://www.galeria.warszawa.pl/wyc/290307
http://www.galeria.warszawa.pl/wyc/290307
Hmmm. Trochę przy późno, bo jak widać 18-stki już normalnie kursują .... ale - Pozwólcie, że - jeszcze na chwilkę wrócę do piątku 30-go marca. I będąc w rejonie zaj. "Woronicza" udało mi się zrobić taką fotkę
A propo 12-stek. SU12 III z "Ostrobramskiej" już w piątek miały premierę na mieście. #1504 udało mi się rano sfocić na Marszałkowskiej. Obsługiwał linię 151
============== Ten post napisałem 3 kwietnia ==================
No i mamy niespodziankę z SU12 III, jednak zacznijmy od statystyki:
- 10 szt. SU12 III trafiły do zajezdni R2 "Kleszczowa" (1400-1409)
- 10 szt. SU12 III - już - trafiły do zajezdni R3 "Ostrobramska" (1500-1509)
....
A teraz niespodzianka. Następne 10 sztuk trafi do... zajezdni R1 "Woronicza". Otrzymają numerację z zakresu 1100-1109. Taką informację podał "Przegubowiec"...
Oooops. A podobno wszystkie 12-stki miały pojechać na "Kleszczową". :smile2:
A propo 12-stek. SU12 III z "Ostrobramskiej" już w piątek miały premierę na mieście. #1504 udało mi się rano sfocić na Marszałkowskiej. Obsługiwał linię 151
============== Ten post napisałem 3 kwietnia ==================
No i mamy niespodziankę z SU12 III, jednak zacznijmy od statystyki:
- 10 szt. SU12 III trafiły do zajezdni R2 "Kleszczowa" (1400-1409)
- 10 szt. SU12 III - już - trafiły do zajezdni R3 "Ostrobramska" (1500-1509)
....
A teraz niespodzianka. Następne 10 sztuk trafi do... zajezdni R1 "Woronicza". Otrzymają numerację z zakresu 1100-1109. Taką informację podał "Przegubowiec"...
Oooops. A podobno wszystkie 12-stki miały pojechać na "Kleszczową". :smile2:
Podobno ma być 10/20/20/ - Klesz/ostr/wor/.
Dlatego podobno , że z MZA nic nie wiadomo.
Może być zarówno 10/10/10/10/10
Drugą sprawą są awarie Su12 . Problemem są nowe sterowniki R&G.
Jak wyłącza się silnik ,wyświetlacze gasną, i kasowniki, później trzeba to wszystko uruchamiać od początku wpisując linie i kierunek[nie wiem czy dobrze opisałem co się robi w czasie uruchamiania, może ktoś inny to lepiej opiszę]. Czasami to trzeba robić kilka razy , żeby załapało. Z powodu elektroniki nowe su12 zjeżdzają awaryjnie do zajezdnii.
Podobno ma być to wkrótce naprawione. Nowe su12 z Ostrej pojawiają się na linii 119 2 brygady[moja] , 151 2 brygady i innych, ale to nie codziennie, wczoraj np. 147.
Drugą wadą są trzeszczące szyby w 1501 na 119 bo tym jechałem 3 razy[jakoś się uczuliłem na to ].
Znaczy tak jakby się docierały, ale w autobusie nic nie lata,wszystko jest mocno przykręcone.
Autobus ma dobre przyspieszenie i zwrotność.
Ogólnie jest to dobry autobus , z pewnymi poprawkami będzie to super autobus.
Dlatego podobno , że z MZA nic nie wiadomo.
Może być zarówno 10/10/10/10/10
Drugą sprawą są awarie Su12 . Problemem są nowe sterowniki R&G.
Jak wyłącza się silnik ,wyświetlacze gasną, i kasowniki, później trzeba to wszystko uruchamiać od początku wpisując linie i kierunek[nie wiem czy dobrze opisałem co się robi w czasie uruchamiania, może ktoś inny to lepiej opiszę]. Czasami to trzeba robić kilka razy , żeby załapało. Z powodu elektroniki nowe su12 zjeżdzają awaryjnie do zajezdnii.
Podobno ma być to wkrótce naprawione. Nowe su12 z Ostrej pojawiają się na linii 119 2 brygady[moja] , 151 2 brygady i innych, ale to nie codziennie, wczoraj np. 147.
Drugą wadą są trzeszczące szyby w 1501 na 119 bo tym jechałem 3 razy[jakoś się uczuliłem na to ].
Znaczy tak jakby się docierały, ale w autobusie nic nie lata,wszystko jest mocno przykręcone.
Autobus ma dobre przyspieszenie i zwrotność.
Ogólnie jest to dobry autobus , z pewnymi poprawkami będzie to super autobus.
W MZA tabor jest ujednolicony (mniej więcej) wg zajezdni, i raczej niewielu uważa, że to dobrze.ale wydaje mi sie, ze takie rozrzucanie nowych autobusów po różnych zajezdniach tylko utrudni ich eksploatację.
R-10 i R-7 są właśnie ujednolicane pod Solarisa, a że Kleszczowa dostała solnice — cóż, to była najbardziej pokrzywdzona zajezdnia…